
Loontransparantie: wat betekent EU-wetgeving voor jou?
Verloning en loonkosten
Wist je dat de helft van je medewerkers een cafetariaplan wil?Payroll
6 vragen over het mobiliteitsbudgetPayroll
Tijdregistratie steeds populairder: helft Belgische werknemers is voorHR-software & digitalisering
Moeten tijdelijke coronawerklozen straks verplicht op zoek naar werk?
Na drie maanden tijdelijke werkloosheid moet een werknemer zich verplicht inschrijven als werkzoekende. Gebeurt dat niet, dan krijgt hij niet langer een uitkering. Maar sinds het begin van de coronacrisis is deze verplichting tijdelijk opgeschort. Die beslissing is voer voor discussie en een bron van onduidelijkheid. Dat heeft alles te maken met de gedeeltelijke regionalisering van het Belgische arbeidsmarktbeleid.

De invloed van payroll op de volledige levenscyclus van werknemers
Payroll is de voorbije jaren sterk geëvolueerd en heeft aan belang gewonnen. Het beeld van het afgezonderde payroll-team in de backoffice is dan ook al lang achterhaald. Payroll reikt veel verder dan louter salarissen en belastingen, het voorziet ook elke bedrijfsdivisie van relevante en rijke inzichten. Het domein van payroll is met andere woorden een essentieel element geworden in de digitale transformatie en in het creëren van een positieve ervaring voor jouw grootste troef, nl. jouw mensen. In deze blog schetsen we hoe payroll de volledige levenscyclus van werknemers beïnvloedt en hoe een strategische aanpak hiervan de sleutel kan zijn tot verandering in jouw bedrijf of organisatie.

Hoe houd je thuiswerkende medewerkers betrokken?
Thuiswerken maakt niet noodzakelijk gelukkiger. Je medewerkers werken misschien zelfstandiger en zijn productiever, hun persoonlijke groei en sociale contacten schieten er wel bij in. Om hun betrokkenheid op peil te houden bestaat er geen magische oplossing. Of toch? Charlotte Van Brabander, senior hr consultant bij SD Worx, is tovenaar van dienst: “De mooiste organisaties zijn die waar geëngageerde medewerkers werken, zelfs van op afstand.”

Loopbanen in verandering
Nu loopbanen langer worden en technologische evoluties steeds sneller gaan, is de cruciale vraag in zowat elk HR-beleid hoe je inzetbaarheid en werkbaarheid met elkaar kan verenigen. Uit tien jaar samenwerking binnen de leerstoel ‘Sustainable Careers’ komen alvast drie belangrijke conclusies naar voor

Wat met je talent na COVID-19?
In afwachting van het post-COVID-19-tijdperk moeten we accepteren dat de arbeidswereld zal veranderd zijn. Over enkele maanden komen we in een nieuwe wereld terecht waarin bedrijven hun bedrijfsmodel hebben moeten heroverwegen en hun interne werkwijze hebben moeten aanpassen. Ook hr-leiders en hun personeelsbestand – de belangrijkste troef van een organisatie – zullen zich moeten aanpassen aan het 'nieuwe normaal'.

Toon werknemers wat ze werkelijk verdienen
Een interessant en competitief loonpakket uitkeren, zonder die voordelen te benadrukken, is een beetje als een regenboog in het donker. Omdat niet eens de helft van de werknemers nog systematisch naar het loonstrookje kijkt, beseffen we ongetwijfeld te weinig wat we nu precies allemaal verdienen. Het softwarepakket Inspire van Pointlogic biedt een helder en overzichtelijk overzicht van wat we naast het loon op onze rekening nog allemaal krijgen, een extra drijfveer voor motivatie en engagement.

Internationale tewerkstelling: de salary split in al zijn facetten
Stel, een medewerker bij een internationale onderneming reist met de regelmaat van de klok heen en weer tussen binnen- en buitenlandse afdelingen. Dan is hij of zij tegelijkertijd in dienst van meerdere vestigingen in verschillende landen. Al gauw rijst de vraag ‘In welk land moet die medewerker precies zijn belastingen betalen?’. Om dubbele belasting te vermijden, sloten de meeste landen bilaterale akkoorden. Maar die hebben nog een ander effect: internationale medewerkers genieten zo vaak van een verlaging van de belastingdruk. En dat dankzij een techniek genaamd ‘salary split’.

Innovaties in werkplek- & organisatiedesign: abrupt voorbij de honeymoonfase?
Almaar meer bedrijven sluiten kantoren en laten hun medewerkers vanop afstand werken. Hybride werken, of de combinatie van werken van thuis uit, op kantoor of op een derde locatie, maakt vandaag ongezien opgang. Tien jaar terug was dit ondenkbaar. In 2010 werkte 15% in België thuis, terwijl dit nu 35% is.

"Iedereen leert anders": ontdek de voordelen van e-learning
Die interessante livestream over personeelsbeheer stond met stip genoteerd in je agenda. Tot plots die dringende personeelskwestie al je aandacht opeist. Ontbreekt het je vaak aan tijd om te leren? Dan biedt e-learning een alternatief. Geef elke taak de toewijding die ze verdient en leer voortaan waar en wanneer je wilt, en op je eigen tempo. Nicole Meersman en Annelies Mattheus, consultants legal training bij SD Worx, lichten toe.

"Dit was hoognodig": nieuwe cao verplicht telewerkbeleid tijdens coronacrisis
In veel ondernemingen is telewerk al bijna een jaar de norm. Wat halfweg maart 2020 halsoverkop begon, werd intussen het nieuwe normaal voor een pak werknemers. Bedrijven die nog geen telewerkbeleid hadden uitgewerkt, worden nu hiertoe verplicht door de nieuwe cao nr. 149. Daarin schept de Nationale Arbeidsraad (NAR) het wettelijk kader voor aanbevolen of verplicht telewerk in het kader van de coronacrisis. SD Worx-experten Geert Vermeir en Raïna Gelaude lichten toe.

Witte rook: dit zijn de brexit-regels voor tewerkstelling na akkoord
Op 1 januari 2021 kwam er een einde aan het vrije verkeer van werknemers tussen de EU en het VK. Hierdoor gelden er nieuwe spelregels voor het tewerkstellen van personeel aan beide kanten van het Kanaal.. Op de valreep van 2020 sleepten de brexit-onderhandelaars nog een akkoord uit de brand. Sommige zaken zullen ingrijpend veranderen, andere helemaal niet. Een overzicht.

Workforce Management, nu en in de toekomst
De wereld van werk is altijd in beweging en ook op het gebied van Workforce Management volgen veranderingen zich in rap tempo op. Zeker in een jaar als 2020 heeft Workforce Management een extra dimensie gekregen want organisaties moesten meer dan ooit meebewegen met een markt waarin onzekerheid de bovenhand voerde. Bij sommige bedrijven was het drukker had dan ooit terwijl anderen de vraag steeds verder zagen slinken.