1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Talent>
Team

Vijf voordelen van werknemersontwikkeling voor jouw onderneming

Er zijn heel wat voordelen voor jouw bedrijf verbonden aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Het opzetten van een leercultuur bij jouw medewerkers en het mogelijk maken en aanmoedigen van permanente ontwikkeling en bijscholing, is essentieel om als bedrijf wendbaar te blijven. De meest succesvolle bedrijven ter wereld zijn zich hiervan bewust, innoveren voortdurend en stellen de opleiding en ontwikkeling van werknemers voorop in hun bedrijfsstrategie.

Een hoog opgeleide medewerker kan altijd beslissen om naar een ander bedrijf te vertrekken. Maar een ontmoedigde en ontevreden medewerker, in wie niet geïnvesteerd is, kan dat ook doen. Erger nog, een medewerker in wie jouw bedrijf niet heeft geïnvesteerd, wordt gedemotiveerd en gaat misschien ondermaats presteren.

We kunnen stellen dat investeren in opleiding zorgt voor gemotiveerde medewerkers, die zich gewaardeerd voelen en zo de bedrijfsloyaliteit bevorderen. Je kunt op die manier de vaardigheden van jouw medewerkers optimaal afstemmen op de noden en doelstellingen van jouw organisatie. Inzetten op opleiding van jouw medewerkers is goed voor het mentale welzijn en speelt een cruciale rol in het aantrekken van talent.

    Vijf belangrijke voordelen van het investeren in ontwikkeling van jouw werknemers zijn:

    1. Behoud van medewerkers: medewerkers opleiden zodat ze passen in de strategie en functies van jouw bedrijf, betekent kansen creëren om gemotiveerde medewerkers te behouden. Dit heeft als grote voordeel dat deze mensen de cultuur van jouw bedrijf al kennen, er ervaring mee hebben en ook op de hoogte zijn van de geschiedenis ervan;
       
    2. Lagere rekruteringskosten: investeren in werknemers bevordert het mentale welzijn en stimuleert de doorgroeimogelijkheden, wat dan weer een positieve impact heeft op de retentie van werknemers;
       
    3. Goeie PR en het aantrekken van het beste talent: de beste medewerkers willen de beste blijven en ook blijven groeien. Deze mensen gaan ook op zoek naar bedrijven die in hen willen investeren;
       
    4. Veerkracht en toekomstbestendigheid van het bedrijf: permanente opleiding stelt jouw teams in staat om gelijke tred te houden met de continu veranderende wereld, waardoor jouw bedrijf dynamisch en concurrentieel wordt en blijft;
       
    5. Een concurrentievoordeel behalen: door correcte opleidingen te voorzien in functie van jouw bedrijfsresultaten, zet je jouw organisatie in de kop van het peloton, zeker als de vaardigheden niet breed beschikbaar zijn in de bredere gemeenschap. Bovendien breng je zo jouw mensen ook op een hoger niveau.
      1. Behoud van medewerkers – omarmen van goede, ervaren mensen

        Investeren in opleiding en ontwikkeling van medewerkers heeft een positieve impact op de retentie en op interne groei. Investeren in de ontwikkeling van managers om een positief en kwalitatief hoogstaand management te creëren, heeft ook een impact op dit personeelsbehoud.  
        Hoewel er kan gediscussieerd worden over de uitdrukking 'mensen vertrekken bij managers, niet bij organisaties', helpen goede managers zeker om mensen te behouden. Slechte managers stoten hen waarschijnlijk af. Het is dus nuttig om de waarde te zien in het verder ontwikkelen van de vaardigheden van de aanwezige managers en niet alleen te focussen op het vinden en opleiden van de managers van de toekomst. 
        Het project Oxygen van Google, een interne studie van gegevens over management performantie, legt de nadruk op het ontdekken en repliceren van belangrijke kenmerken van goede managers in zijn hele bedrijf. Dit heeft geleid tot verbeteringen op vlak van retentie, van tevredenheid van de medewerkers en van hun prestaties.

      2. Lagere rekruteringskosten door evolutie van jouw medewerkers

        Een van de belangrijkste kenmerken die Google ontdekte en via het Project Oxygen wilde delen, was een mindset van groei: de overtuiging dat vaardigheden kunnen worden ontwikkeld via opleiding, ervaring en oefening. Dit is ingebed in de cultuur van tal van grote bedrijven, waaronder Microsoft, en geeft aan dat het creëren en behouden van een groeimentaliteit over teams heen cruciaal is voor het succes ervan. Microsoft zelf legt bijvoorbeeld heel wat nadruk op opleiding en ontwikkeling en frequente promotiemogelijkheden.  
        Doordat je mensen toegang biedt tot de juiste ontwikkelingsmogelijkheden kun je het talent binnen jouw onderneming koesteren en behouden. Het zal ook een goeie basis zijn om loonevaluaties op te stellen.

      3. Goede PR en aantrekken van het beste talent voor het bedrijf

        Goede, gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers willen blijven groeien en zich ontwikkelen. Ze gaan op zoek naar bedrijven die in hen willen investeren om hun loopbaan te laten bloeien. 
        Amazon heeft geprobeerd bovenstaande stelling kracht bij te zetten, toen het onlangs een investering aankondigde van 700 miljoen dollar in de herscholing van zijn 100.000 leden van zijn Amerikaanse team. Deze publieke aankondiging van Amazon impliceerde dat één op de drie medewerkers een opleiding zal krijgen om van functie te veranderen of 'loopbaantrajecten zal volgen buiten Amazon’. Met deze strategie wou Amazon aantonen dat het zijn medewerkers waardeert.

      4. Veerkracht en de toekomstgerichtheid van het bedrijf

        Nu de technologische ontwikkeling zo snel verloopt, hebben bedrijven steeds meer moeite om hun medewerkers voortdurend op te leiden en bij te scholen. Een manier om bij te blijven, is te beschikken over een specifiek en doelgericht programma voor de ontwikkeling en opleiding van medewerkers. Dit kan gestimuleerd worden door hoogwaardige practices rond performancemanagement en met systemen van leer en content management. 
        Het Amerikaanse telecommunicatiebedrijf AT&T lanceerde in 2018 een meerjarenprogramma om meer dan 100.000 van zijn personeelsleden bij te scholen. De strijd om bij te blijven, was voor het bedrijf essentieel. Het lanceerde daarom een digitale samenwerking van 1 miljard dollar, met toonaangevende universiteiten en online cursussen. Via een digitaal carrièreportaal konden medewerkers nagaan welke jobs er in de toekomst zullen groeien, welke vaardigheden nodig zullen zijn en welke opleiding ze daarvoor nodig hadden.

      5. Krijg een concurrentievoordeel

        Steeds vaker zijn de vereiste vaardigheden voor de toekomst niet aanwezig in de talentenpool en de bredere gemeenschap, vooral in hightech- en IT-sectoren. Door deze vaardigheden intern te ontwikkelen, kun je een concurrentievoordeel behalen. Deze interne ontwikkeling betekent zoveel als het zelf creëren van topmensen die allemaal op dezelfde manier zijn opgeleid, volgens dezelfde standaarden – denk aan klantenservicetraining bij Disney. Je kunt zo een uitmuntende medewerkerspool creëren en dat op zich is al een USP voor het bedrijf. 
        De financiële reus JPMorgan Chase had dit idee in gedachten toen het een strategie lanceerde van 350 miljoen dollar om het personeelsbestand van de toekomst op te leiden via de ontwikkeling van nieuwe interne en externe opleidingsprogramma's. 
        Robin Leopold, hoofd human resources, stelde destijds: “Het opbouwen van een future proof personeelsbestand is een topprioriteit. Daarom identificeren we proactief de vaardigheden die we nodig hebben en begrijpen we de vaardigheden en opleidingen van onze medewerkers.” 
        De focus op talentbeoordeling toont dat we ons terdege bewust zijn van welke vaardigheden er al aanwezig zijn binnen het bedrijf en welke hiaten er zijn, wat, net als bij alle medewerkers, goed is voor de medewerkers, maar ook goed voor het bedrijf. Ondersteund door talenttechnologie hebben bedrijven een realtime en nauwkeurig beeld van de situatie en stellen ze het management in staat om de juiste beslissingen te nemen en zo als bedrijf uit te blinken.

        Neem contact op met SD Worx om te ontdekken hoe we jou kunnen helpen. Stel vrijblijvend een vraag en een van onze experts neemt zo snel mogelijk contact met je op.

          Stel hier je vraag