1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>

Horeca

Met zijn vele arbeidsstatuten, -tijden en administratieve verplichtingen is horeca een atypische sector. Wij serveren je al het nieuws en bijzonderheden in deze blogs, e-books en andere interessante info. Of stel ons meteen je vraag.

Horeca
Content types
no-alt
Blog

Digitalisering in horeca: win tijd voor wat telt

De horecasector is een belangrijke (en groeiende) werkgever in België. Veel kleine kmo’s staan voor grote uitdagingen: personeelstekort, atypische werkuren en planning. Gelukkig bestaan er ook digitale oplossingen die het werk makkelijker maken, leerden twee panelgesprekken met Steven Rosseel (hr-dienstverlener SD Worx), Frank De Meulder (voorraad-app Growzer) en Thomas Broeckaert (plannings-app Strobbo).

15/3/2024
koffiemachine
Blog

Lonen stijgen ruim 3% in horeca: zo optimaliseer je je personeelskosten

Vaste prik in januari: de indexering van de lonen in de horecasector. Alleen wordt dat deze keer wel een heel bittere pil om te slikken. Want volgens prognoses zit er door de hoge inflatie een indexstijging van maar liefst 3,219% aan te komen. Met deze ingrepen hou je je personeelskosten toch onder controle.

14/12/2021
werknemers restaurant
Blog

Parttimers in je horecazaak? 4 administratieve vereenvoudigingen

Sinds 1 oktober 2017 zijn nieuwe spelregels van kracht voor de tewerkstelling van deeltijdse krachten. De regering komt hiermee haar beloftes na uit de Wet Werkbaar Wendbaar Werk: het voor ondernemers mogelijk maken om hun personeel flexibeler in te zetten. Maak kennis met 4 administratieve vereenvoudigingen die je het leven als horecaondernemer makkelijker maken.

8/9/2021
eten restaurant
Blog

Inspectie in je zaak? Deze 4 klassiekers bekijken ze gegarandeerd

Dat je vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer krijgt in je horecazaak, daar mag je donder op zeggen. En zelfs al is het bezoek aangekondigd, zo’n controle zorgt altijd voor gespannen zenuwen. Wil je niet voor onaangename verrassingen staan? Hou dan zeker deze vier zaken op orde, want inspecteurs pluizen ze steevast uit.

5/12/2019
collega's fistbumping
Blog

De externe preventiedienst: geen controleur, maar coach

Als horeca-uitbater heb je je handen meer dan vol. Reden te meer dus om andere partijen, zoals de verplichte externe preventiedienst, slim in te schakelen. Je preventieadviseur is namelijk je uitgelezen partner en coach om veilige werkomstandigheden te creëren en je medewerkers gezond en energiek te houden. Bovendien hoef je hier geen extra kosten voor te maken, want in je verplichte jaarlijkse bijdrage zitten flink wat diensten vervat. Je preventiedienst kan je op verschillende manieren ondersteunen.

30/8/2018
opdienen restaurant
Blog

Hogere loonkosten op feestdagen: dit moet je weten

Bij een feestdag sta je als horeca-uitbater soms voor een moeilijke keuze: open ik mijn zaak of hou ik de deuren gesloten? Feestdagen brengen immers een hogere loonkost met zich mee. Wij brengen de verschillende aandachtspunten in kaart, zodat jij doordacht de knoop kunt doorhakken.

12/6/2018
chefkok
Blog

Flexi-jobs voor gepensioneerden en leerkrachten: de spelregels

De flexi-job maakt het mogelijk om tijdelijke werkkrachten op een financieel voordelige manier in te zetten in je zaak. De voorbije jaren is er nog serieus gesleuteld aan dit flexibele statuut. Naast een uitbreiding naar onder meer de detailhandel kunnen sinds begin 2018 ook gepensioneerden en niet-vastbenoemde leerkrachten er gebruik van maken. We loodsen je door de voorwaarden.

By Vicky Demiddel22/5/2018
kassa
Blog

De witte kassa: zo haal je er voordeel uit

Sinds de invoering van het geregistreerd kassasysteem (GKS) – de witte kassa in de volksmond – is al heel wat inkt gevloeid over de negatieve impact ervan. Zo zou het leiden tot meer faillissementen, een lager rendement en zelfs tot het sneuvelen van jobs in de sector. Maar als horeca-uitbater kun je de witte kassa ook inzetten om je zaak te managen. Filip Nicasi, zaakvoerder van horecaspecialist en SD Worx-partner Horeca Partners, geeft 3 gouden tips.

By Sylvie Schauwbroeck19/3/2018
koffiemachine
Blog

Zo stel je een logisch organigram op voor je horecazaak

Tijdens de 62e editie van de Horecava-beurs in Amsterdam (van 7 tot en met 10 januari 2018) werden we, samen met ruim 65.000 andere bezoekers, ondergedompeld in toekomsttrends en nieuwe horecahypes. Maar naast technologische hoogstandjes viel er ook op het vlak van organisatiestructuur inspiratie te rapen bij onze noorderburen.

29/1/2018
happy
Blog

Arbeidsstatuten voor extra handen: een overzicht

Flexi-jobber, jobstudent, gelegenheidswerknemer ... Als je voor je horecazaak extra handen nodig hebt, kan dat via verschillende werknemersstatuten. We spitten er drie interessante uit. Zodat je door de bomen het bos opnieuw ziet.

By Sylvie Schauwbroeck14/12/2017
  • Previous
  • 1
  • Next