Aanwerving en selectie
Met de juiste medewerkers stuw je je onderneming vooruit. Hoe je geschikte profielen aantrekt en zorgt dat het ook lang na de aanwerving blijft klikken, lees je in deze blogs, e-books en andere interessante info. Of stel ons meteen je vraag.


Vacatures schrijven met AI: in 5 stappen naar een vlotte tekst
Goede vacatureteksten schrijven … het kan frustrerend zijn. Wat zet je er wel in, wat niet? En hoe omschrijf je iets zodanig dat kandidaten zich aangesproken voelen? Gelukkig kan generatieve AI een handje helpen. Met onze 5 stappen ga je in een mum van tijd van een wit blad naar een overtuigende tekst.

Vacatures schrijven in 2024: trek sollicitanten aan met deze 5 tips
Hoe vinden de juiste sollicitanten jouw bedrijf? Een goede vacaturetekst is alleszins onmisbaar. Met deze vijf tips schrijf je betere teksten die meer (en juistere) kandidaten overtuigen.

Doelgroepvermindering eerste aanwervingen: zo werkt het vanaf 2024
Werf je je eerste medewerker(s) aan? De federale overheid helpt je met een korting op de patronale sociale basisbijdragen. Opgelet: die doelgroepvermindering eerste aanwervingen – de vroegere plusplannen – wijzigt vanaf 2024 ingrijpend.

Rekruteren in België: 4 pistes om uit de impasse te raken
Talent vinden en houden is niet simpel in een krappe arbeidsmarkt. Hoe steek je uit boven de vele openstaande jobs? En wat kun je doen om de juiste profielen voor jouw organisatie te laten kiezen? Dit e-book zet je op weg.
Een professionele relatie is net als een puzzel. Om succesvol samen te werken moet het ‘klikken’, vanaf de eerste kennismaking maar liefst ook lang daarna. Wat is het geheim achter die klik? Wij vonden de 7 puzzelstukken die -indien juist gelegd- zorgen dat een werkgever aantrekkelijk kan zijn en een perfecte match kan creëren met zijn werknemers.
Dit e-book behandelt het vijfde puzzelstuk "rekruteren".

3 redenen waarom je vacatures niet ingevuld raken – en wat je eraan kunt doen
De geknipte kandidaat vinden voor die nieuwe vacature – een klusje van niks, toch? Wel, in de krappe arbeidsmarkt van vandaag schudt het merendeel van de werkgevers en recruiters heftig het hoofd. Uit ons recente onderzoek blijkt dat 65% van de Belgische bedrijven moeilijk nieuwe medewerkers vindt. In de war for talent zwaaien de kandidaten de plak. It’s time to flip the funnel in je rekruteringsproces!

Efficiënt rekruteren in een krappe arbeidsmarkt: een stappenplan
Terwijl de arbeidsmarkt in brand staat, zitten veel werkgevers, hr-medewerkers en recruiters met de handen in het haar. Hoe zorg je ervoor dat talenten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander? Een aantrekkelijk aanbod is één ding, maar om boven het maaiveld uit te steken in de war for talent, maak je het verschil met je rekruteringsproces. Een slimme voorbereiding en goede ‘candidate experience’ zijn de sleutels tot succes.

Hoe trek je gespecialiseerd talent aan?
65% van de Belgische werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het aantrekken van werknemers . Weliswaar is er al enkele jaren sprake van een "war for talent", maar deze lijkt te zijn verhevigd, vooral voor gespecialiseerde sectoren die op zoek zijn naar complexere profielen. Wat zijn de redenen voor deze talentencrisis? Hoe maak je een verschil? Hoe kan men een aantrekkelijke werkgever zijn voor "high profiles"? Hier zijn enkele antwoorden.

Simpele tips om je Employer Branding te versterken!
In een krappe arbeidsmarkt, waar we momenteel mee te maken hebben, is een sterk Employer Brand onmisbaar. Met sterke Employer Branding versterk je immers je positie als werkgever, zowel binnen je huidige teams als in de zoektocht naar kandidaten, ideaal toch? Klinkt mooi, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie onderscheidend is van de concurrentie? Je begint hier in de kern van je organisatie.

Communiceren over verloning: 5 tips
Verloning: belangrijke driver van geluk of – bij gebrek eraan – stress. Uit recent onderzoek van HR-dienstenleverancier SD Worx blijkt dan ook dat het verloningspakket in de meeste Europese landen op één staat om bij een werkgever te blijven (of starten). Tegelijk is praten over je loon nog vaak taboe. Nochtans beïnvloeden kennis over en waardering van het loonpakket in sterke mate het financiële welzijn.

Een goed selectieproces begint bij een goede vacaturetekst, hoe pak je dat aan?
De krapte op de arbeidsmarkt blijft maar toenemen, dus het vinden van een geschikte kandidaat voor jouw organisatie wordt steeds lastiger. Toch kunnen simpele factoren ervoor zorgen dat je meer sollicitaties ontvangt. Denk bijvoorbeeld eens aan een vacaturetekst. Het schrijven van een goede vacaturetekst lijkt simpel maar je moet toch met een hoop zaken rekening houden. Want hoe zorg je ervoor dat iemand voor jouw organisatie kiest? Wat spreekt de lezer nu echt aan? Kortom, hoe schrijf je de beste vacature? Het schrijven van een goede vacaturetekst draagt immers bij aan jouw employer branding en zorgt ervoor dat kandidaten jouw organisatie beter weten te vinden. Waar moet je op moet letten? Wij geven je zes handige tips waarmee je jouw vacaturetekst naar een hoger niveau kunt tillen.

Van start met de startersjob? Dit zijn de 5 spelregels
De startersjob werkt als volgt: werft je voortaan een 18-, 19- of 20-jarige zonder werkervaring aan, dan kun je hem of haar een brutoloon uitbetalen dat lager ligt dan het minimumloon in je sector. In ruil keer je een forfaitaire nettotoeslag uit die vrijgesteld is van inhoudingen, bedrijfsvoorheffing en socialezekerheidsbijdragen. Zo kun je je loonkosten drukken, zonder dat je jonge werknemer dit voelt in zijn loonzakje.

Blockchain in hr: handige leugendetector bij rekrutering
Wist je dat ongeveer drie kwart van de Belgische werkgevers al kandidaten heeft geweigerd door grote of kleine inconsistenties op hun cv? Onderzoek van Robert Half uit 2017 wees dat uit. Maar voor hr-medewerkers blijft het een huzarenstuk om bijvoorbeeld werkervaring en verantwoordelijkheden na te gaan via referenties. Blockchain kan hiervoor een uitweg bieden.