1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. HR-software & digitalisering>
futuristic blog post6

Hoe generatieve AI je werknemerservaring kan beïnvloeden

Afhankelijk van aan wie je de vraag stelt, is generatieve AI onze redding, de apocalyps, een doorbraak in de industrie of gewoon een modegril. Eén ding is zeker, sinds de lancering van ChatGPT in november 2022 spreekt iedereen erover. Wat betekent dit voor human resources? Wij hebben vijf gebruikscases om te checken wat generatieve AI voor hr en je werknemers kan betekenen – of net niet.

    Wat is generatieve AI?

    Generatieve AI is een subset van artificiële intelligentie (AI) die nieuwe content aanmaakt, zoals tekst, geluid, video en afbeeldingen. Traditionele AI maakt ook gebruik van machinaal leren om data te analyseren en te interpreteren, maar maakt geen nieuwe content aan.

      Als je op LinkedIn of Facebook browset, kun je niet naast de lovende reviews kijken over de mogelijkheden van generatieve AI: een onberispelijk essay schrijven over de Franse Revolutie, verrassend nuttig relatieadvies geven, een op wetenschap gebaseerd trainingsprogramma opstellen ... Stel de juiste vraag en bijna alles is mogelijk.

        Steeds meer mogelijkheden, ook voor HR?

        Met zo'n brede skillset breiden de toepassingen van generatieve AI zich uit naar verschillende domeinen, waaronder hr. 6 op de 10 ondernemingen in Europa investeren in hr-digitalisering en een steeds groter aantal ervan bekijkt ook hoe generatieve AI de digitale werknemerservaring kan verbeteren en tegelijkertijd de werkbelasting van de hr-professionals kan verlichten.

          #1 Op AI gebaseerde aanwerving

          Met de op het web openbaar beschikbare informatie over het werkverleden van mensen, hun vaardigheden, competenties, studies en verwezenlijkingen beschikken bepaalde AI-tools over ruim voldoende voer om topkandidaten uit te zoeken. Ze connecteren deze informatie en geven er betekenis aan. Daarnaast kun je ook nieuwe op AI gebaseerde hr-technologie gebruiken om vacatures op te stellen die onmiddellijk een schot in de roos zijn. Door de biografieën van werknemers, het loopbaanverloop, de tools op de werkplek en bijbehorend materiaal te analyseren, krijg je uiteindelijk vacatures die boeiender en aantrekkelijker zijn – die het profiel van de functie en het DNA van de onderneming accuraat weerspiegelen.

            #2 Automatische selectie

            Een van de meest tijdrovende taken voor recruiters? De voorbereidende screening van kandidaten en het plannen van sollicitatiegesprekken. Goed nieuws! Die taken kunnen nu al worden uitgevoerd door AI-tools of planningssoftware. En je kunt ook andere elementen toevoegen aan de mix. Generatieve AI-tools kunnen bijvoorbeeld gerichte vragen opstellen voor de prescreening. Binnenkort kunnen ze ook live sollicitatiegesprekken of tests afnemen … en de antwoorden beoordelen. Dit versnelt het selectieproces en zo krijg jij meer tijd om je persoonlijk bezig te houden met de beste kandidaten voor de job.

              #3 Effectieve onboarding

              Met tools als ChatGPT kun je dan weer nieuw aangeworven collega's proactief voorzien van up-to-date informatie en essentiële hulpmiddelen. Generatieve AI kan in enkele seconden het werk van maanden analyseren en samenvatten. Om dit vervolgens om te zetten in 10 belangrijke punten voor een specifieke rol en ervaringsniveau, of in een uitgebreide en toch gepersonaliseerde startersgids. Het resultaat: je onboarding steunt op feitelijke prestaties, in plaats van op giswerk. AI-gestuurde chatbots kunnen trouwens ook vragen beantwoorden van en ondersteuning bieden aan nieuwe collega's die zich in de organisatie moeten inwerken.

                #4 Gepersonaliseerde learning & development

                Generatieve AI kan volledig op maat gemaakte leertrajecten uitwerken voor je werknemers, uitgaande van hun taken, vaardigheden, ambities, hobby's, leervoorkeuren, enz. In combinatie met functie- en competentiegegevens kun je op die manier interne kandidaten slim koppelen aan kansen die ze zelf misschien nooit hadden gezien. Een generatieve AI-tool kan dus zeggen: dit is waar je nu bent, en op basis van je sterke punten is dit waar je zou kunnen zijn en hoe je daar kunt komen. Het spreekt voor zich dat dit soort personalisering leidt tot meer betrokkenheid en een hogere productiviteit van de werknemers.

                  #5 Zinvolle beoordelingsgesprekken

                  Doordat generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Bard toegang hebben tot de werknemersprestaties, vergaderingen en andere output van een heel jaar, kunnen ze een belangrijke troef zijn binnen jouw hr-afdeling. Ze maken het mogelijk om thema's en terugkerende patronen gemakkelijk in kaart te brengen, het werknemerssentiment te analyseren om mogelijk verloop te voorspellen, de verwachtingen over bepaalde taken bij te sturen, te helpen bij het bepalen van nieuwe prestatiedoelen en nog veel meer. Op die manier kunnen managers meer zinvolle beoordelingsgesprekken voeren en uiteindelijk hun teams beter stimuleren. En werknemers kunnen generatieve AI gebruiken om uitvoerige reviews te schrijven op basis van een aantal kernpunten.

                    Mogelijke problemen bij het gebruik van generatieve AI in human resources

                    Ondanks het grote potentieel is generatieve AI geen wondermiddel voor hr-afdelingen. We wijzen hierbij op een aantal valkuilen:

                    • Generatieve AI kan alleen bestaande datasets analyseren, dus vertekeningen en fouten in de data kunnen worden versterkt.
                    • Deze generatieve AI is (nog) niet in staat om menselijke taal volledig te begrijpen en correct te interpreteren.
                    • Er zijn belangrijke risico's op het vlak van databeveiliging aangezien hr-gegevens vaak gevoelig en vertrouwelijk zijn.
                    • Gebrek aan creativiteit, vindingrijkheid en empathie: eigenschappen waarmee de mens problemen op unieke wijze kan benaderen.

                    Met andere woorden, toezicht is nog steeds nodig bij deze nieuwe tools. Houd altijd voor ogen dat technologie, al dan niet gebaseerd op AI, in de eerste plaats een enabler is voor hr-professionals om een grotere stempel te drukken op de werknemerservaring. Hoewel deze tools ongetwijfeld bepaalde hr-taken kunnen overnemen, zullen ze nooit de hr-jobs zelf kunnen vervullen.

                      Het komt eraan, in een ijltempo

                      De gevolgen van generatieve AI voor hr-afdelingen werden al door heel wat technische specialisten gesuggereerd. Om eerlijk te zijn, zullen we moeten afwachten of ze gelijk hebben. Maar het lijkt erop dat wanneer generatieve AI goed en met de juiste begeleiding wordt gebruikt, dit een ware revolutie kan ontketenen en de werknemerservaring wel degelijk kan verbeteren. Generatieve AI kan al fantastische dingen doen. Deze hele blog is geschreven door ChatGPT … Niet echt hoor, maar we hebben je toch even laten twijfelen, niet? Onze tip: sta ervoor open en gebruik generatieve AI voor jouw hr-digitalisering wanneer dit echt een meerwaarde is.

                        De toekomst van HR bespreken?

                        Laten we het hebben over de mogelijkheden voor jouw organisatie!

                          Vraag een gesprek aan met onze experten