Salarispakket is belangrijkste aspect voor één op de vijf Belgen
Net als in de meeste andere Europese landen beschouwt de Belgische werknemer het loonpakket als het belangrijkste element in zijn werk, gevolgd door de inhoud van het werk en werkzekerheid
15 januari 2021
De Belg hecht het meest belang aan het loonpakket. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx, uitgevoerd in vijf Europese landen (België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk). Daarmee sluit België zich aan bij haar Europese buurlanden, al vinden we het moeilijk om over loon te onderhandelen. De inhoud van de job en erkenning komen op de tweede en de derde plaats in Europa.
Het onderzoek van SD Worx zoomt in op wat medewerkers in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk belangrijk vinden binnen de context van hun job. Eén op de vijf Belgische werknemers (21,3%) zet het loon met stip op nummer één wat betreft hun prioriteiten. Daarmee volgt België het Europese voorbeeld. Jobinhoud (19,6%), werkzekerheid (16,3%) en erkenning van het werk (12,9%) volgen. Opvallend is dat België de bereikbaarheid van de job op de zesde plaats zet, en dus meer belang hecht aan de toegankelijkheid dan haar buurlanden, voor wie dit gemiddeld op de negende plaats komt.
Salarispakket is het belangrijkst voor de Belg
Binnen de context van hun job hebben Belgen dezelfde prioriteiten als onze buren in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland waar het salarispakket op de eerste plaats staat. Franse werknemers zetten hun salarispakket pas op de vierde plaats. Zij hechten meer belang aan erkenning (1), werkomstandigheden (2) en jobinhoud (3). Ontwikkeling binnen hun job plaatsen Europese werknemers slechts op de 10de plaats. Ten slotte zijn er de bedrijfscultuur (11) en de visie en het beleid (12) dat het rijtje vervolledigen.
"Het kennen van de prioriteiten van medewerkers kan helpen om hun jobervaring te verbeteren", zegt Cathy Geerts, Chief HR Officer van SD Worx. "Een solide salarispakket is niet alleen afhankelijk van het salaris zelf. Het bieden van de mogelijkheid aan werknemers om bijvoorbeeld een deel van hun eigen salarispakket aan te vullen, is vandaag de dag een belangrijke extra troef. Persoonlijk contact met medewerkers, nagaan of ze tevreden zijn met de inhoud van hun werk en hen erkenning geven wanneer ze het verdienen zijn even belangrijke aspecten om de ervaring van de medewerkers te verbeteren.”
Bijna helft van de Belgen voelt zich ongemakkelijk bij loononderhandelingen
Hoewel het loonpakket vaak het belangrijkste element is voor de meeste werknemers, blijft het tegelijkertijd een gevoelig onderwerp. Niet iedereen vindt het even gemakkelijk om dit met de werkgever te bespreken. Uit dezelfde studie blijkt dat bijna de helft van de Europese werknemers zich ongemakkelijk voelt bij loononderhandelingen (43%).
In Frankrijk gaat het exact om de helft van de werknemers. In België (46%), het Verenigd Koninkrijk (41%) en Duitsland (43%) hebben meer dan vier op de tien werknemers er moeite mee om hun loon met hun werkgever te bespreken. In Nederland vinden werknemers het minder moeilijk om het erover te hebben: slechts 1 op de 3 vindt het ongemakkelijk om over het loonpakket te praten.
"Het doel is natuurlijk niet dat medewerkers zich ongemakkelijk voelen bij een onderwerp dat verband houdt met hun functie. Daarom is het van essentieel belang om een duidelijk omschreven loonbeleid te ontwikkelen. Zo’n loonbeleid opzetten vertrekt steeds vanuit de missie/visie statement van elk bedrijf: waar ligt hun bestaansreden en waar willen ze naartoe? Een duidelijk beloningsbeleid, dat eerlijk en billijk is, zowel intern, ten opzichte van collega's als extern, met betrekking tot vergelijkbare profielen, verschuift automatisch de aandacht van medewerkers naar naar de bijdrage die zij leveren aan de organisatie en hun verdere ontwikkeling binnen het bedrijf. Een voorwaarde daarbij is de ‘total reward awareness’: heb ik als medewerker een volledig overzicht van mijn voordelen én evolutie hierin, waarbij ik een onderscheid zie tussen mijn financiële én non-financiële voordelen (erkenning, ‘corporate well being programs’, fruitmanden of zélfs de parking voor de deur?)? Door die ‘bewustwording’ zullen de gesprekken over compensatie veel gemakkelijker ontstaan én verlopen. Op deze manier kunnen lastige situaties rond ‘verloning’ gemakkelijk worden vermeden en zal dit de efficiëntie van het bedrijf ten goede komen", zegt David Schoonens, Lead Consulting bij SD Worx.