Wacht niet om je boodschap te delen met de buitenwereld tot je in allerijl op zoek moet naar een extra werkkracht. Maak je employer brand zichtbaar door de sfeer in je bedrijf te visualiseren met aantrekkelijke foto’s, video’s van je medewerkers en sterke verhalen op je website en social media. Zo krijgen kandidaten meteen een inkijk in jouw werkplek én stijgt de kans dat ze willen deel uitmaken van je team.
Efficiënt rekruteren in een krappe arbeidsmarkt: een stappenplan
Terwijl de arbeidsmarkt in brand staat, zitten veel werkgevers, hr-medewerkers en recruiters met de handen in het haar. Hoe zorg je ervoor dat talenten voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een ander? Een aantrekkelijk aanbod is één ding, maar om boven het maaiveld uit te steken in de war for talent, maak je het verschil met je rekruteringsproces. Een slimme voorbereiding en goede ‘candidate experience’ zijn de sleutels tot succes.
Je grootste troef als bedrijf, dat zijn je medewerkers. Het is een torenhoog, maar o zo waar cliché. Maar wat als je geen nieuwe collega’s vindt om je groei te ondersteunen, je huidige team bij te staan of een vrijgekomen positie in te nemen? In de huidige war for talent stuit maar liefst 65% van de Belgische werkgevers op meerdere obstakels om zijn vacatures gevuld te krijgen.
Met een frisse blik op alle stappen van je selectieprocedure maak je meteen meer kans om de juiste werknemers aan te trekken én binnen te halen. Onze experts helpen je op weg.
1. Het profiel bepalen
In een krappe arbeidsmarkt begint duurzame en efficiënte rekrutering bij een langetermijnplanning. Waar gaat je bedrijf naartoe in de toekomst? Plan je een uitbreiding, nieuwe producten of diensten of wil je inzetten op moderne technologieën? Breng alvast je ambities in kaart, dan kun je beter inschatten welke werknemers je wanneer nodig hebt.
Duidelijke functieprofielen geven je een houvast om je personeelsbehoefte optimaal af te stemmen op de ontwikkeling van je bedrijf. Ze bevatten de competenties, taken en verantwoordelijkheden die je zoekt, maar ook welke meerwaarde dit specifieke profiel toevoegt aan je bedrijf – nu en in de toekomst. Trek je het nog breder door ook persoonlijkheidskenmerken, normen en waarden te formuleren die bij je bedrijfscultuur passen, dan heb je een krachtig profiel van je ideale werknemers in handen.
2. Een wervende vacature verspreiden
Voor veel kandidaten is je vacature de eerste kennismaking met je bedrijf. Op basis daarvan beslissen ze vaak al of jouw organisatie en job een match zijn met wat ze zoeken. Maar … weinig vacatureteksten gaan verder dan een summiere – en veelal droge – opsomming van vereiste competenties en de taken die bij de job komen kijken.
We zeiden het al: in de war for talent solliciteer je als werkgever net zo goed bij mogelijke kandidaten. Bevlogen omschrijven wat de job inhoudt, wat je bedrijf doet, waar je voor staat en wat de toekomst brengt, is een must. Daarnaast zet je de elementen in de verf die jouw bedrijf uniek maken, welke leer- of ontwikkelingsmogelijkheden je biedt en wat de kandidaat precies kan betekenen binnen je team. Kortom, geef enthousiast – maar eerlijk! – weer waarom het zo fantastisch werken is in jouw bedrijf.
Een tip: laat je vacature (of toch de eerste versie) uitschrijven door je medewerkers. Zij zijn niet alleen het best op de hoogte van de taken en verantwoordelijkheden die bij de job horen, maar ze kunnen ook een realistisch beeld scheppen van een typische werkdag of -week. Kies ook eens voor een rekruteringsvideo in plaats van of als aanvulling op je vacaturetekst. Daarin besteed je automatisch minder aandacht aan strikte vereisten, maar laat je vooral je enthousiaste bedrijfscultuur spreken.
- Zoek je meer praktische tips om een wervende vacaturetekst te schrijven? Hier vind je er alvast zes steengoede
3. Een efficiënte sollicitatieprocedure opzetten
Logge aanwervingsprocedures met talloze rondes vol interviews, tests en proefopdrachten die blijven aanslepen? Daar bedanken kandidaten steeds vaker voor. Wil je vermijden dat een ander bedrijf talent wegkaapt, hou je sollicitatieproces dan kort én twijfel niet te lang om een beslissing te nemen.
Een efficiënt proces kan er zo uitzien:
- Screening op basis van cv
- Telefonische screening
- 1 persoonlijk gesprek (max. 2)
- Nog onvoldoende info? Bel dan referenties op of ga voor selectietesten.
Een tip: probeer zoveel mogelijk te bundelen op dezelfde dag om snelheid te winnen en de tijd te respecteren van je sollicitant.
- Nog onvoldoende info? Bel dan referenties op of ga voor selectietesten.
- Loonvoorstel
Een vlot sollicitatieproces draagt bij aan een positieve ‘candidate experience’. Daarmee haal je niet alleen makkelijker die ene kandidaat binnen, ook andere sollicitanten zullen zich sneller aanmelden. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 97% van de kandidaten die een aangenaam sollicitatieproces achter de rug hebben, anderen zou aanraden om er ook te solliciteren. En meer dan de helft (55%) vertelt zijn netwerk over die positieve ervaring – zelfs afgewezen kandidaten!
Met transparantie rond loon en extralegale voordelen, een aangenaam gesprek en respect laat je meteen een goede indruk achter bij je sollicitanten. Ook duidelijkheid over de volgende stappen in de selectieprocedure, persoonlijke communicatie en eerlijke, opbouwende feedback krikken de candidate experience op. Enthousiaste recruiters die merkbaar hun huiswerk hebben gedaan en met een open blik het gesprek aangaan, die scoren alvast het best.
Opvallend: slechts de helft van de Belgische werkgevers is tevreden over het werk dat hun recruiters verrichten. Waar loopt het fout en wat kan er beter? Meer daarover in ons e-book: Rekruteren in België:4 pistes om uit de impasse te raken