
Transparence des rémunérations : quelles sont les implications de cette législation européenne pour vous?
Rémunération et coût salarial



Opstart sociaal overleg: welke financiële info krijgen de afgevaardigden?
Een ondernemingsraad en/of comité (CPBW) betekent extra ogen op je bedrijfsvoering. Als werkgever ben je dan ook bij wet verplicht om je afgevaardigden op vastgelegde tijdstippen cijfers te bezorgen over de economische en financiële toestand van de organisatie. Maar wat moet er in zo’n financieel-economisch infopakket (EFI)?

Veranderen van sociaal secretariaat? Dat doe je in een-twee-drie!
Switchen van energieleverancier, bank of telecomoperator is vandaag de normaalste zaak van de wereld. Maar veranderen van sociaal secretariaat doet bedrijfsleiders nog altijd huiveren. Vooral de vrees voor veel administratieve rompslomp blijkt een drempel. Onterecht, want bij SD Worx bezorgen we je in 3 stappen een vlotte doorstart.

Hoezo, Blue Monday? Werktevredenheid op hoogste peil in 10 jaar
Maandag 20 januari is het weer Blue Monday, zogezegd de meest deprimerende dag van het jaar. Al hoef je je als werkgever geen zorgen te maken dat de januariblues van sommigen een jaar blijft nazinderen. Uit de jaarlijkse werknemersbevraging van SD Worx, een toonaangevende Europese aanbieder van people solutions, blijkt namelijk dat de werktevredenheid bij de Belgische werknemers in 2019 nooit hoger lag in de voorbije 10 jaar.

Vrijstelling doorstorting bedrijfsvoorheffing voor onderzoek en ontwikkeling onder de loep
Voor bedrijven die willen investeren in onderzoek en ontwikkeling is ons land een aantrekkelijke uitvalsbasis, dankzij onder meer de innovatie-aftrek, het belastingkrediet en de gedeeltelijke vrijstelling van de doorstorting van de bedrijfsvoorheffing. Dankzij die laatste korting hoef je als privébedrijf of kennisinstelling in het beste geval maar 20% van de verschuldigde bedrijfsvoorheffing op de lonen van onderzoekers door te storten aan de fiscus.

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing voor starters: wie komt in aanmerking?
Als startende ondernemer kun je op heel wat steunmaatregelen rekenen om je zaak financieel een duwtje in de rug te geven. Ook wat de betaling van bedrijfsvoorheffing betreft. Sinds 2015 voorziet de regering in een vrijstelling van 10% voor kmo’s en van 20% voor micro-ondernemingen.

Controles korting bedrijfsvoorheffing: bereid je voor
Naar goede gewoonte neemt de fiscus ook dit jaar de verschillende kortingen op de bedrijfsvoorheffing onder de loep. En nu het Rekenhof de dienst op de vingers tikte, dreigen die controles nog strenger te worden. Een goede raad: stel tijdig orde op zaken.

Vrijstelling bedrijfsvoorheffing voor nacht- en ploegenarbeid: de regeling in 3 vragen en antwoorden
Ondernemingen met ploegen- of nachtarbeid kunnen een gedeeltelijke vrijstelling tot het doorstorten van bedrijfsvoorheffing krijgen. De ‘korting’ is niet min: je bespaart als werkgever maar liefst 22,8% op de belastbare bezoldiging van de werknemers in het systeem. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden.

Je loonkosten opvolgen: een inspanning die loont
Je kent het wel: een werknemer komt je vragen om een betere of andere verloning. Of je hebt het gevoel dat het verzuim in een specifieke afdeling de pan begint uit te swingen. Of nog: je concurrent steekt je de loef af omdat hij het net iets goedkoper kan. Kortom, als zaakvoerder moet je constant beslissingen nemen die verband houden met je loonkosten, maar het ontbreekt je aan objectieve gegevens om dit soort issues grondig uit te spitten. En dat terwijl een continue monitoring van enkele specifieke loonkostenindicatoren een absolute must is om je bedrijf gericht aan te sturen.

Wie is er bang van sociale inspectie?
Iedere werkgever krijgt vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer. Of het nu een aangekondigde routinecontrole is of een onverwacht bezoek, zo’n inspectieronde brengt altijd flink wat stress met zich mee. Deze gids helpt je om je voor te bereiden.

Hr-trend voor 2020: flexibiliteit verankeren in hr en payroll
Met 2020 voor de deur is het tijd om vooruit te blikken naar wat er ons te wachten staat. Een nieuw jaar betekent niet per se nieuwe trends, maar evengoed dat bepaalde ontwikkelingen en verschuivingen zich voortzetten. Het afgelopen jaar werden jobs flexibeler dan ooit, kregen werknemers meer autonomie en waren ze actief bezig met werk op eigen wensen af te stemmen. Technologische innovaties zorgen ervoor dat bedrijven zich anders organiseren. In 2019 veranderde er veel voor hr en payroll, en in 2020 zal dat niet anders zijn.

Inspectie in je zaak? Deze 4 klassiekers bekijken ze gegarandeerd
Dat je vroeg of laat een controleur van een sociale inspectiedienst over de vloer krijgt in je horecazaak, daar mag je donder op zeggen. En zelfs al is het bezoek aangekondigd, zo’n controle zorgt altijd voor gespannen zenuwen. Wil je niet voor onaangename verrassingen staan? Hou dan zeker deze vier zaken op orde, want inspecteurs pluizen ze steevast uit.

In 4 stappen naar een forfaitaire kostenvergoeding volgens de regels
Van parkeertickets in het kader van een bedrijfsbezoek tot de internetrekening voor thuiswerk: maken je medewerkers kosten in het kader van hun job, dan moet je die vergoeden. Een forfaitaire kostenvergoeding compenseert al deze uitgaven. Wil je een kostenvergoeding invoeren of je bestaande regeling op punt zetten? Dit stappenplan helpt je op weg.