1. Home>
  2. SD Worx>
  3. onze klanten>

Teal Partners pionierde met mobiliteitsbudget

Sectoren

Andere

Uitdagingen

Payroll & reward

Aantal werknemers

1 tot 250 werknemers

Leestijd

3 minuten

“Onze medewerkers appreciëren de keuzevrijheid enorm”

Teal Partners

Al snel groeide Teal Partners uit van een vierkoppige onderneming tot een softwarespeler met tientallen werknemers. Ze ontwikkelen programma’s die bedrijven efficiënter en transparanter maken. Na een succesvolle samenwerking met SD Worx rond onder meer hun digitale hr- en payrollsoftware Buddy, participeert SD Worx zelfs in Teal Partners. Ondertussen blijft Teal Partners straffe projecten opleveren: van programma’s die de interne werking bij Actief Interim vergemakkelijken tot het beheer van bonussen bij Deloitte, en nog veel meer. 

    Atypische cultuur

    “We hebben een speciale bedrijfscultuur”, begint Jelle. “Toen we met Teal startten, zagen mede-oprichter Koen Denies en ik Frederic Laloux spreken, een expert in organisatiestructuur en leiderschap. We beslisten om een zelfsturend bedrijf te creëren, waarin transparantie een van de belangrijkste pijlers is. We wilden geen top-downcultuur, maar een dynamische, organische en open organisatie. Dat uit zich ook in ons loonbeleid: iedereen weet van elkaar wat hij of zij verdient.”

    “Langdurige samenwerkingen vinden we belangrijk, en dat over de profielen heen”, vervolgt Jelle. “Onze vaste werknemers en freelancers vormen één team, die samenwerken voor hetzelfde doel.”De ploeg bestaat zo goed als volledig uit mensen met eenzelfde, technisch geschoold, profiel. Dat maakt het hr-beleid vrij rechttoe rechtaan. Toch was het absoluut nodig om een zo competitief mogelijk salarispakket uit te werken, omdat we met developers werken: profielen die overal aan de slag kunnen. We boden met FIP al flexibele verloning, maar besloten in april 2021 om ons te verdiepen in de mogelijkheden van het mobiliteitsbudget, om nog beter te voldoen aan de behoeften van onze mensen.” 

      Een plan op maat

      “Een bedrijfswagen maakt standaard deel uit van het loonpakket van een developer”, zegt Jelle. Dat leverde twee problemen op. Ten eerste: het bijbehorende FIP-budget was erg hoog. Medewerkers die geen wagen wilden, hielden bij een uitbetaling in cash maar weinig over wegens de hoge lasten. 

      Daarnaast bleek een steeds grotere groep personen die recht hadden op een bedrijfswagen, bewust te kiezen voor alternatieve mobiliteitsmodi. Ook aan die vraag wilden we tegemoetkomen met het mobiliteitsbudget. Voor ons is het dan weer mooi meegenomen dat de ingreep volledig budgetneutraal gebeurt.”

      Toch zijn er nog andere belangrijke beweegredenen voor het mobiliteitsbudget. “Sommige collega’s die dicht bij het werk wonen, kiezen bewust niet meer voor een wagen”, merkt Jelle op. “Zij gaan voor andere voordelen: de mogelijkheid om met dat budget een deel van hun huur of lening af te betalen, bijvoorbeeld."

      "En dan heb je nog de fiets, natuurlijk: Iemand met jonge kinderen koopt er een bakfiets mee, wie wat verder woont, opteert voor een elektrische fiets of speed pedelec. Daarnaast vergoedt het budget ook privéverplaatsingen, net zoals bij een bedrijfswagen.”

        We hebben de vlucht vooruit genomen door al in 2021 volop in te zetten op duurzame mobiliteit. We merken dat onze werknemers dat enorm appreciëren en waarderen.
        Jelle-Huygen-Teal_300x300

        Jelle Huygen

        Founding Partner

        Teal

        Vlucht vooruit

        Jelle blikt tevreden terug op het hele parcours rond het mobiliteitsbudget. “We hebben de vlucht vooruit genomen door al in 2021 volop in te zetten op duurzame mobiliteit. We merken dat onze werknemers dat enorm appreciëren en waarderen. Uiteraard hoopten we dat het mobiliteitsbudget ons ook helpt bij het aantrekken van nieuwe werknemers en de retentie van onze huidige medewerkers. En dat blijkt goed te lukken.”

        “Er komt natuurlijk wat extra administratie bij kijken, maar dat is peanuts vergeleken met de voordelen. Bovendien kunnen we dat administratieve luik nog altijd regelen via de Flex Income Plan Tool: handig om zaken op te volgen, budgetten te bepalen, de voordelen en hun financiële impact te checken en afschrijvingen te regelen. Maar het belangrijkste blijft het totaalplaatje: voor onze medewerkers is de switch naar het mobiliteitsbudget echt wel een enorme optimalisatie.”

          Ben jij al klaar voor het verplichte mobiliteitsbudget?

          Vanaf 1 januari 2026 word je volgens het regeerakkoord verplicht om een mobiliteitsbudget aan te bieden aan alle werknemers met (recht op) een bedrijfswagen. Maar je hoeft niet tot dan te wachten om hen keuzevrijheid te geven en jezelf als werkgever in de markt te zetten met duurzame mobiliteit. Neem vandaag nog contact op. Onze mobiliteitsspecialisten begeleiden je doorheen het hele proces.

            Neem contact op