Iedereen vult werkgeluk op een andere manier in. Wat de ene belangrijk vindt, is dat niet altijd voor de andere. Toch zijn er 3 basisfactoren die werkgeluk bepalen: ‘autonomy’, ‘belonging’ en ‘contribution’ (lees hier waar ze precies voor staan). Kort samengevat, voelen medewerkers zich doorgaans gelukkiger voelen als ze:
- autonomie ervaren in hoe ze hun rol uitoefenen en doelstellingen behalen (bv. binnen een flexibele organisatie met een kader voor tijds- en plaatsonafhankelijk werken);
- zich verbonden voelen met hun collega’s, leidinggevenden én de organisatie (bv. binnen een feedbackgedreven cultuur met duidelijke verantwoordelijkheden en processen om efficiënt samen te werken);
- merken dat ze ergens concreet toe bijdragen en er erkenning voor krijgen (bv. in een organisatie die investeert in de groei van haar medewerkers met een motiverend loonbeleid en duurzaam talentbeheer).
Deze geluksfactoren bieden een handig kader wanneer je een concreet actieplan opstelt om werkgeluk te bevorderen. Besteed je aandacht daarbij eerst aan de meest prangende geluksfactor, maar waak er wel over dat je het evenwicht bewaart tussen alle factoren.
Al is ‘balans’ ook het codewoord op andere vlakken. Hou in je actieplan ook rekening met verschillende doelgroepniveaus en bepaal de krijtlijnen voor:
- algemene acties voor alle werknemers (bv. bedrijfsbrede initiatieven voor employer branding, interne communicatie, preventie en welzijn op het werk);
- specifieke acties voor bepaalde subculturen, groepen, teams of rollen (bv. teambuildings per afdeling, peoplemanagementopleidingen voor leidinggevenden, training- of inspiratiesessies per functie);
- individuele acties op medewerkersniveau om verschillen in de – per definitie subjectieve – betekenis van werkgeluk te coveren (bv. coaching- of opleidingstrajecten aanbieden, een flexibel verloningsbeleid voeren).
Neem tot slot ook de werkcontext in zijn breedste definitie in acht als je actiepunten opstelt. Zo speelt de fysieke werkplaats een vaak onderschatte rol in werkgeluk. Een open of gesloten kantoorinrichting, bijvoorbeeld, kan een bedrijfscultuur sterk beïnvloeden. Idem dito voor de beschikbaarheid van bepaalde tools of technologie om samen te werken.Daarnaast is er de sociale omgeving: de sfeer, de band tussen collega’s, teamcohesie, leiderschapsstijl … En daarbij komt nog dat steeds meer bedrijven rekening moeten houden met een hybride omgeving en de verbondenheid tussen medewerkers ter plaatse en collega’s die telewerken. Over een evenwichtsoefening gesproken!