Outsourcing in hr: 4 mythes ontkracht

14 september 2021 - Leestijd: 2 minuten

Outsourcing

De lat voor hr ligt hoog en dat is tijdens de corona crisis verder toegenomen. Je moet niet alleen extra waken over ‘the basics’, zoals payroll en personeelsadministratie, maar ook een volwaardige strategische businesspartner zijn. Talent reskillen, data analyseren, transformatie begeleiden ... het takenpakket breidt elke dag uit. Maar wat je zelf doet, doe je beter. Dus je roeit met de riemen die je hebt. Of is er toch een uitweg? We ontkrachten 4 mythes over outsourcing, zodat je een geïnformeerde beslissing kunt maken.

outsourcing sd worx

Mythe 1: bij outsourcing geef je de controle uit handen 

Het klopt dat je bij business process outsourcing (BPO) voor hr de verantwoordelijkheid voor een of meerdere processen deels of volledig overdraagt aan een hr-partner. Maar jij houdt wel op elk moment de touwtjes in handen. Zo bepaal je tijdens de opstartperiode bv. stap voor stap hoe de nieuwe samenwerking er zal uitzien. En ook daarna kun je het uitbestede takenpakket nog bijsturen. Liever een 100% flexibele formule? Via on-site en off-site ondersteuning voor payroll & hr krijg je hulp wanneer jij dat wilt, tijdelijk of structureel.

Mythe 2: je besteedt beter geen bedrijfskritische hr-processen uit

Jij kent je organisatie uiteraard het beste, dus wat écht belangrijk is, hou je graag binnenshuis. Maar wat als je afdeling ondergesneeuwd raakt en je simpelweg geen tijd meer hebt voor al je kerntaken? Neem bv. een bedrijfskritisch proces zoals payroll – dé topprioriteit bij Belgische werkgevers. Dat proces houdt veel repetitieve, tijdrovende en foutengevoelige taken in, waarvoor strenge regels gelden. Net daarom leent payroll zich uitstekend tot outsourcing. Kortom: vraag je niet af hoe bedrijfskritisch een proces is, maar wel wat de toegevoegde waarde van je eigen medewerkers is.

Mythe 3: je betaalt doorgaans minder als je alles zelf doet

De kostprijs van outsourcing kan op het eerste gezicht hoger lijken dan wat je zou besteden als je gewoon voortdoet zoals voorheen. Maar staar je niet blind op de naakte cijfers. Bedenk wat erachter schuilgaat. Hoeveel ervaring en expertise heeft de dienstverlener? Hoe flexibel is het aanbod? Is de continuïteit verzekerd? En wat zijn de mogelijkheden voor optimalisatie, digitalisatie en automatisatie? Reken ook uit wat je bespaart aan medewerkerskosten: verloning, verzekeringen, trainingen, bureaumateriaal, mobiliteit, verzuim etc. Het totaalplaatje schept vaak een ander beeld.

Mythe 4: outsourcing is enkel voor grote bedrijven

Het is niet zo dat je een hr-partner enkel kunt aanspreken als je minstens 100 werknemers hebt of als je je volledige payroll en hr-administratie wil uitbesteden. Integendeel, ook kmo’s kunnen gerust ondersteuning vragen en dat voor heel specifieke taken. Een voorbeeld: door een wirwar aan nieuwe regels is payroll specialistenwerk geworden. Die expertise heb je misschien niet in huis, terwijl opleidingen tijd en geld kosten. Waarom niet de berekening van het vakantiegeld of de eindejaarspremies uitbesteden? Ook puur administratieve taken – van ecocheques tot je sociale balans – behoren tot de opties.

Twijfel je nog of outsourcing wel iets voor jouw organisatie is?

We zetten de belangrijkste aspecten voor een weloverwogen keuze op een rij. In ons e-book ‘Het abc van payroll- en hr-outsourcing: wat, waarom en hoe?'

 

Download ons e-book

Heb je vragen hierover? Of wil je vrijblijvend jouw outsourcingsopties bekijken? Contacteer ons!

Gerelateerde artikelen

refresh Meer artikelen