“Datacaptatie blijft een heikel punt", zegt Jan Laurijssen, “De autoriteit van de HR-afdeling op dat vlak blijkt in veel bedrijven redelijk laag te zijn."
“Vraag drie managers naar het aantal FTE’s en je krijgt drie verschillende antwoorden,” zegt Filip Ceulemans. De opmerking roept veel herkenning op bij de deelnemers.
Bij VAB speelt de complexiteit van de organisatie het opzetten van ESG-initiatieven soms parten, zegt Kristel Thys, HR-manager bij VAB Rijschool. “We hebben veel verschillende business units, waardoor je soms met een business unit bezig bent om iets op te zetten terwijl een andere business unit dat op een compleet andere manier aan het doen is. Daar is nog te weinig samenhang. Rapporteringen kunnen daar helpen, denk ik, gewoon omdat mensen gevoeliger zijn voor feiten en cijfers in de discussies.”
“We zien dat verschil tussen business units heel vaak”, zegt Mario Matthys. “De ene is wat gedrevener dan de andere of draagt ESG wat hoger in het vaandel en de andere zegt: voor ons is dat allemaal niet belangrijk. Dat is natuurlijk lastig als je geconsolideerd moet rapporteren. Idem voor buitenlandse afdelingen of na een overname bijvoorbeeld. Alle vestigingen of units op één lijn krijgen, vraagt vaak veel inspanningen.”
Zo kostte het Bpost maanden om definities te harmoniseren: “Als iedereen een ander begrip heeft van ‘retentie’ of ‘absenteïsme’, kan je niets rapporteren. Nu werken we met gemeenschappelijke targets voor 2030.”
De SD Worx HR & Payroll Pulse 2025 bevestigt dat gevoel: slechts 38 procent van de Belgische werkgevers rapporteert over duurzaam HR, en slechts 36 procent voelt zich voorbereid op CSRD-verplichtingen. Grote organisaties scoren nauwelijks beter. Dat wijst erop dat de vertaalslag van beleid naar praktijk vaak nog in de kinderschoenen staat.
Toch is volgens Bart Pollentier, Directeur van het Kenniscentrum bij SD Worx, het rapport zelf niet het belangrijkste. “Wat echt telt, is de progressie,” zegt hij. “Vooruitgang motiveert meer dan cijfers in een Excel-bestand. Het gaat erom dat bedrijven stappen blijven zetten, klein of groot, en dat ze de inzichten uit hun rapportering gebruiken om hun beleid tastbaar te verbeteren.”