1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Wellbeing & gezondheid>
werknemer met headset

Arbeidsdeal 2022: 7 veelgestelde vragen over het recht op deconnectie

Telt je organisatie 20 werknemers of meer? Dan maak uiterlijk tegen 1 april 2023 afspraken over het recht om onbereikbaar te zijn buiten de werkuren. Deze komen in een ondernemings-cao of in je arbeidsreglement. De arbeidsdeal spreekt ook over vormings- en sensibiliseringsacties voor je werknemers en leidinggevenden. Juridisch adviseur Anneleen Verstraeten beantwoordt zeven veelgestelde vragen van werkgevers over deze maatregel.

    Wat is ‘recht op deconnectie’?

    Op 500.000 werknemers staat de teller voor langdurig verzuim en dat aantal blijft maar stijgen. Bij ruim een derde (35%) is er mentale overbelasting in het spel. Dat veel mensen voortdurend geconnecteerd zijn en geen afstand meer kunnen nemen van hun werk, zit daar zeker voor iets tussen.
    Deconnectie betekent dat medewerkers na de gebruikelijke werkuren het recht hebben om offline te zijn. Niemand hoeft zich dus nog verplicht te voelen om continu bereikbaar te zijn. De werktelefoon kan op stil en mailboxen mogen dichtblijven. Hetzelfde verhaal voor Teams en professionele WhatsAppgroepen.  

      1. Hoe neem ik ‘recht op deconnectie’ op in mijn arbeidsreglement of ondernemings-cao?

      Concreet schets je de praktische uitwerking van het recht op deconnectie binnen jouw werkorganisatie: hoe zorg je ervoor dat je werknemers buiten de werkuren, tijdens het weekend en op vakantiedagen de knop ook echt kunnen omdraaien? 

      Je kunt al je communicatiemiddelen en digitale hulpmiddelen apart opsommen, maar verplicht is dat niet. Ga gerust voor een meer algemene omschrijving als ‘digitale communicatiemiddelen en -kanalen’, want tools komen en gaan. 

      Ook neem je initiatieven op rond vormings- en sensibiliseringsacties voor je werknemers en leidinggevenden. Denk maar aan een infosessie over de risico's van overconnectie. Daarnaast vermeld je best ook organisatorische afspraken, zoals respect voor weekends en brugdagen of te korte deadlines vermijden die avondwerk noodzakelijk maken.

        2. De verplichting geldt vanaf 20 werknemers, maar hoe bereken ik mijn medewerkersaantal?

        Enerzijds vermeldt de arbeidsdeal geen berekeningswijze of referteperiode. Het is dus (nog) niet duidelijk of je in voltijdequivalenten telt dan wel in koppen. De definitieve wetteksten moeten hier uitsluitsel over bieden.

        Anderzijds: deconnectie is ook belangrijk als je minder dan 20 werknemers tewerkstelt. Al ben je dan niet verplicht om afspraken op te nemen in je arbeidsreglement of een ondernemingscao, hou dit topic zeker op je hr-radar. Ook een kleine werkomgevingen maken goede afspraken goede vrienden.

          3. Moet ik ook ingrijpen als klanten mijn medewerkers contacteren na de werkuren?

          Ja, je moet als werkgever je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je medewerkers niet bereikbaar zijn. Stel bijvoorbeeld een voicemail- of afwezigheidsbericht in dat actief is buiten de normale werk- of bereikbaarheidsuren. 

          Hetzelfde geldt trouwens voor medewerkers die elkaar na de werktijd contacteren met werkgerelateerde zaken. Ook collega's moeten elkaars recht respecteren om niet-bereikbaar te zijn.

            4. Moet ik mijn servers afsluiten?

            Dat is een vrij drastische maatregel om deconnectie af te dwingen en technisch gezien is het niet altijd evident. Vanuit de arbeidsdeal is het dus zeker geen verplichting. Al kun je het wel overwegen als je merkt dat je sensibiliseringsacties niet helpen. 

            Weet dat er op softwarevlak ook heel wat mogelijk is. Zo bieden veel programma’s de optie om berichten pas bij de start van de volgende werkdag te publiceren of versturen. Handig voor mensen die hun werktijd flexibel willen inplannen.

              5. Valt het recht op deconnectie te rijmen met flexibel werken, een andere maatregel uit de arbeidsdeal?

              De arbeidsdeal geeft voltijdse werknemers de mogelijkheid om met de werkgever in gesprek te gaan over een vierdagenweek of een wisselend tweewekelijks regime. Gedurende maximaal 6 maanden (telkens hernieuwbaar voor maximaal 6 maanden) kan hun voltijdse regime dan afwijken van dat van de andere voltijdse collega's. 

              Deconnecteren betekent voor hen dat zij niet bereikbaar hoeven te zijn buiten dat overeengekomen uurrooster. Bijvoorbeeld: een werknemer in een voltijdse vierdagenweek mag deconnecteren op zijn of haar vrije dag.

                6. Mag ik mijn medewerkers buiten de werkuren contacteren met dringende mededelingen?

                Dat mag, op voorwaarde dat het over praktische afspraken gaat op zeer korte termijn. Een verandering van werklocatie, bijvoorbeeld, een geplande opleiding die volgende werkdag niet doorgaat, of veralgemeend thuiswerk door een corona-uitbraak. Dat geldt ook voor collega’s onderling: zo mogen carpoolende collega’s elkaar op de hoogte houden wanneer hun planning last minute wijzigt.

                  7. Riskeer ik een sanctie als ik geen afspraken maak rond deconnectie?

                  Stel je minstens 20 mensen te werk en heb je geen afspraken tegen 1 april 2023, dan ben je in overtreding met de nieuwe wetgeving. Inspectiediensten kunnen je hiervoor op de vingers tikken. Ook je medewerkers zelf kunnen een klacht indienen bij je externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, de inspectiediensten of de vakbond.

                    Je merkt het, de arbeidsdeal schetst het principe van het recht op deconnectie. De concrete uitwerking doe je zelf, vanuit je eigen business en organisatie. Bij SD Worx blijven we intussen alles opvolgen en vullen we onze FAQ aan met recente updates.

                      Onze experts staan voor jou klaar

                      Hulp nodig bij de voorbereiding of de concrete uitwerking van de formaliteiten? SD Worx kan je adviseren en begeleiden bij elke stap. Neem gerust contact met ons op.

                        Anneleen Verstraeten

                        Anneleen Verstraeten

                        Juridisch Adviseur

                        Anneleen Verstraeten studeerde in 2002 af als Master in de Rechten. Ze startte in 2003 bij SD Worx als juridisch adviseur. In die rol ondersteunde zij zowel kmo’s als grote ondernemingen in Vlaanderen binnen verschillende sociaaljuridische onderwerpen. Sinds enkele jaren liggen haar focus en hart bij de kmo-afdeling. Daar is ze als juridisch adviseur, legal kmo consultant én interne en externe opleider op verschillende fronten actief.