Veranderen van sociaal secretariaat? Dat doe je in een-twee-drie!
Alle administratieve en juridische zaken die bij de overstap komen kijken nemen we voor onze rekening. Dat proces goten we in een vast stappenplan, zodat je altijd weet waar je aan toe bent. Het resultaat? Voor jou en je werknemers blijft alles bij het oude. Meer nog, je medewerkers hoeven zelfs niet te merken dat je bij een ander sociaal secretariaat aansluit.
Stap 1: de opstart
Eerst bepalen we samen met jou een dienstverlening die naadloos aansluit bij de behoeften van je organisatie. En we nemen alle arbeidsrechtelijke en praktische informatie door over de samenwerking.
Puig ging in 2013 met SD Worx in zee. Ingrid Rogy, toenmalig Finance & Administration Manager bij de cosmeticaverdeler, doet het relaas: “Wij wilden van sociaal secretariaat veranderen omdat we niet tevreden waren over onze toenmalige partner. Dus wilden we zeker zijn dat SD Worx voor ons een meerwaarde kon betekenen. Uit de positieve en realistische antwoorden die we tijdens het opstartgesprek kregen, bleek dat ze geen lucht verkochten. En de hr-software zag er heel toegankelijk en makkelijk uit.”
Stap 2: de analyse
Eens de palen geklopt zijn, nemen wij het leeuwendeel van het administratieve werk op ons. Daarbij starten we vanaf een wit blad. Eerst analyseren we de loonvoorbereiding, de verloning en de tewerkstelling. Vervolgens nemen we juridisch alles grondig door. We corrigeren waar nodig en sturen eventueel bij.
“We kregen templates om alle personeelsgegevens in te voeren die nodig zijn voor de loonverwerking”, legt Ingrid Rogy uit. “Daarna namen we samen het volledige dossier door om zeker te zijn dat alles in orde was.”
Stap 3: de lancering
SD Worx stelt een payrollsoftwarepakket op maat voor je samen met de juiste personeelsgegevens. Om deze payrollmodule in de vingers te krijgen, geven we je vóór de eerste loonberekening een korte opleiding.
“De payrollsoftware bleek heel toegankelijk, zelfs voor iemand die nauwelijks iets van hr kent”, benadrukt Ingrid Rogy. “Eenvoudig te gebruiken en tegelijk ook heel veilig. Vroeger werkten onze programma’s meer niet dan wel, maar met deze tools loopt het op wieltjes.”
Tijdens de opleiding maakt je meteen ook kennis met je vaste payrollconsulent en omgekeerd. Hij of zij wordt je eerste aanspreekpunt. “ls er iets onduidelijk of worstelen we met een vraag, dan check ik bij mijn vaste contactpersoon”, aldus Ingrid Rogy. “Kent zij niet meteen het antwoord, dan gaat ze zelf te rade bij specialisten. Zo hebben we altijd snel een antwoord.”
“Personeelsadministratie moet erg punctueel zijn en bovendien zijn er veel controles”, besluit ze. “Daarom is een goed contact met je sociaal secretariaat een absolute must. In kleine bedrijven wordt hr nog te vaak stiefmoederlijk behandeld. Terwijl dat nu net een punt is dat je zeker niét mag verwaarlozen!”