Als je een duurzaam hr-beleid voert, weet een werknemer eigenlijk al dat zijn/haar ontslag in de lucht hangt. Want dan heb je met de betrokken werknemer al een 5-voor-12-gesprek gehad. Tijdens zo’n gesprek kaart je aan dat de werknemer niet volgens de verwachtingen presteert en maak je afspraken over wat concreet moet veranderen.
Hoe bereid je je voor op het ontslaggesprek?
Denk op voorhand goed na over hoe je de leemte van de ontslagen werknemer zal opvangen, zodat het team die extra workload kan dragen. Vóór het gesprek informeer je je ook over enkele verplichte zaken, zoals de duur van de opzegtermijn en wanneer die ingaat, en wanneer en hoe je de ontslagbrief bezorgt. Voor deze belangrijke info kun je terecht bij je hr-afdeling of je sociaal secretariaat zoals SD Worx. In deze blog vind je alvast de belangrijkste juridische aspecten bij een ontslag.
De teamleader bepaalt de krijtlijnen van het ontslaggesprek. Eventueel sluit ook een hr-medewerker aan. Wanneer de teamleader nog onvoldoende ervaring heeft met dergelijke gesprekken of aangeeft dat de juiste skills hiervoor (nog) ontbreken, bijvoorbeeld. Maar hier geldt zeker: less is more. Het mag niet te crowded aanvoelen voor de ontslagen medewerker.
Hoe verloopt een ontslaggesprek?
Je komt het best meteen ter zake. Wees hierbij open en eerlijk; het heeft geen zin om zaken te verbloemen.
Blijf bij de feiten
“Hou je aan de feiten en onderbouw met maximaal 3 argumenten waarom je deze beslissing nam. Verwijs bijvoorbeeld naar de meetbare afspraken uit het 5-voor-12-gesprek die niet zijn nagekomen. Gaat het om een ontslag wegens een attitudeprobleem, wat moeilijker meetbaar is? Ook op voorhand kun je in een 5-voor-12-gesprek aangeven dat bepaalde gedragingen niet door de beugel kunnen en wat precies beter moet”, vertelt Sandra Dellevoet, Unit Director Career and Talent Development bij SD Worx Staffing & Career Solutions. “Zo heb je een concrete houvast en valt het ontslag niet uit de lucht.”
Omgaan met emoties
Uiteraard zijn er ook emoties in het spel bij een ontslaggesprek. “De betrokken medewerker kan erg boos, teleurgesteld of verdrietig reageren. Wees menselijk en laat ruimte voor die emoties, maar ga er niet in mee”, adviseert Sandra. “Geef wel mee dat de werknemer later mag terugkomen met vragen. Velen zijn in eerste instantie te geëmotioneerd, en dit aanbod geeft hen een veiliger gevoel.”