1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Mobiliteit>
traffic

Woon-werkverkeer: enkele pistes om de stilstand te doorbreken

We staan met z’n allen massaal stil op weg van en naar het werk. Meer dan de helft (53%) staat wekelijks meerdere uren aan te schuiven. Toch ziet twee op de drie (66%) – vooral mensen met een lange pendelafstand – geen alternatief voor de wagen. Dat blijkt uit een bevraging door ons in samenwerking met iVOX en vacature.com bij 2000 werknemers.

et ene na het andere filerecord sneuvelt en de Belgische files behoren tot de langste van de wereld. Bovendien treft de fileproblematiek ongeveer de helft van de autopendelaars: meer dan een kwart (26%) van de werknemers die met de wagen naar het werk komen, staat dagelijks in de file. Nog eens 27% geeft aan wekelijks meerdere keren aan te schuiven. Bij werknemers met een bedrijfswagen ligt dit aandeel nog hoger: 36% staat dagelijks stil in het verkeer, 32% minstens enkele uren per week. Dat hoeft ook niet te verbazen, zij gebruiken vaker de auto om naar kantoor te pendelen.

Negatieve impact op verloop

Het fileleed en de lange pendeltijd zijn een grote bron van frustratie en werknemers verwachten niet meteen beterschap. Volgens meer dan 8 op de 10 respondenten (83,7%) zullen de files op onze wegen nog zwaarder worden. Ruim 6 op de 10 (63%) geeft zelfs aan dat het moeizame woon-werkverkeer alsmaar vaker hen erover doet nadenken om van werk te veranderen.

Onvoldoende alternatieven

Ondanks de ellende op de weg, blijft Koning Auto heer en meester. 64,1% van de respondenten neemt steevast de wagen naar het werk. Alternatieve vervoersmiddelen, zoals de trein (11,1%), de fiets (9,8%) en de bus (4%), scoren beduidend lager.

Dat komt omdat werknemers die voor de wagen kiezen, vaak geen andere alternatieven hebben: 2 op de 3 (66%) autopendelaars geeft aan dat ze zonder de auto gewoon niet op hun werk zouden geraken. Zeker wie meer dan 26 km moet pendelen naar het werk, ziet geen andere oplossing dan de auto te nemen.

Zou je ook met een ander vervoersmiddel gemakkelijk op het werk geraken?

    werk

    et ene na het andere filerecord sneuvelt en de Belgische files behoren tot de langste van de wereld. Bovendien treft de fileproblematiek ongeveer de helft van de autopendelaars: meer dan een kwart (26%) van de werknemers die met de wagen naar het werk komen, staat dagelijks in de file. Nog eens 27% geeft aan wekelijks meerdere keren aan te schuiven. Bij werknemers met een bedrijfswagen ligt dit aandeel nog hoger: 36% staat dagelijks stil in het verkeer, 32% minstens enkele uren per week. Dat hoeft ook niet te verbazen, zij gebruiken vaker de auto om naar kantoor te pendelen.

    Negatieve impact op verloop

    Het fileleed en de lange pendeltijd zijn een grote bron van frustratie en werknemers verwachten niet meteen beterschap. Volgens meer dan 8 op de 10 respondenten (83,7%) zullen de files op onze wegen nog zwaarder worden. Ruim 6 op de 10 (63%) geeft zelfs aan dat het moeizame woon-werkverkeer alsmaar vaker hen erover doet nadenken om van werk te veranderen.

    Onvoldoende alternatieven

    Ondanks de ellende op de weg, blijft Koning Auto heer en meester. 64,1% van de respondenten neemt steevast de wagen naar het werk. Alternatieve vervoersmiddelen, zoals de trein (11,1%), de fiets (9,8%) en de bus (4%), scoren beduidend lager.

    Dat komt omdat werknemers die voor de wagen kiezen, vaak geen andere alternatieven hebben: 2 op de 3 (66%) autopendelaars geeft aan dat ze zonder de auto gewoon niet op hun werk zouden geraken. Zeker wie meer dan 26 km moet pendelen naar het werk, ziet geen andere oplossing dan de auto te nemen.

    Zou je ook met een ander vervoersmiddel gemakkelijk op het werk geraken?

      Flexibel verlonen: is je organisatie er klaar voor?

      Het mobiliteitsbudget is een concrete toepassing van flexibel verlonen. Daarmee vertaal je alle extralegale loonvoordelen van je werknemer naar één totaalbudget dat hij kan spenderen aan mobiliteit, maar ook aan tools om mobiel te werken (smartphone, tablet, internetverbinding thuis …), extralegale vakantiedagen, aanvullende verzekeringen enzovoort.
      Op je loonkosten heeft het principe geen enkele impact: het is een budgetneutrale oplossing. Toch is ze juridisch volledig waterdicht en straalt het principe van de vrije beslissingsbevoegdheid positief af op de tevredenheid van je werknemers. Zij kunnen immers een voordelenpakket op maat samenstellen dat naadloos aansluit bij hun persoonlijke behoeften.

        Download het e-book
        Veerle Michiels

        Veerle Michiels

        Mobiliteitsexpert

        Veerle Michiels ging in 1997 bij SD Worx aan de slag als adviseur voor contacten tussen werkgevers en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Sinds 2004 werkt ze bij het Juridisch Kenniscentrum. Hier verdiepte ze zich in eerste instantie in thema’s rond sociale zekerheid in de ruime zin.