Uit grootschalig onderzoek van SD Worx blijkt dat maar liefst 81% van de Vlaamse werknemers in de privésector dagelijks de auto naar het werk neemt. In 19% van de gevallen is dat een bedrijfswagen. Een kleine minderheid fietst naar het werk: zo’n 14%. Maar nu de snelle elektrische fiets of speed pedelec ook fiscaal interessant isvoor werkgevers én medewerkers, zou daar wel eens snel verandering in kunnen komen.
Speed pedelecs kunnen snelheden halen tot 45 kilometer per uur. Met deze snelle elektrische fietsen worden langere woon-werktrajecten makkelijker overbrugbaar. Goed voor het milieu, de files en de conditie van j werknemers. Of: een perfect alternatief voor de wagen, toch?
Helaas stond nog één obstakel de grote doorbraak van de speed pedelec in de weg: in sommige gevallen bleef een bedrijfswagen fiscaal interessanter voor werknemer én werkgever. In de ogen van de fiscus voldeed deze snelle tweewieler namelijk niet aan de definitie van een fiets, maar van een bromfiets. Daardoor hadden de gebruikers ervan geen recht op de (para)fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding van 0,23 euro per effectief getrapte kilometer. Ook voor de werkgever was de regeling trouwens niet voordelig: in tegenstelling tot de ‘gewone’ fiets, genoten bedrijven geen volledige fiscale vrijstelling voor de speed pedelec.
De fiscus en RSZ deden een inhaalbeweging
In september 2017 keurde de Kamercommissie Financiën een wetsontwerp goed dat speed pedelecs gelijkstelt met klassieke (elektrische) fietsen. Werknemers die met zo’n snelle elektrische fiets naar het werk pendelen, zullen dus ook recht hebben op een vrijgestelde vergoeding van maximaal 0,23 euro per kilometer als hun werkgever dat aanbiedt. Wie een snelle e-bike krijgt van zijn werkgever en daarmee zijn woon-werktraject aflegt, wordt bovendien extra beloond: de speed pedelec wordt namelijk niet langer beschouwd als belastbaar voordeel. In maart 2018 volgde dan ook de sociale zekerheid en werd de forfaitaire fietsvergoeding van 0,23 euro per getrapte kilometer ook volledig vrijgesteld voor de speed pedelecs.
Tot slot wordt de speed pedelec ook voor de werkgever een stuk aantrekkelijker, aangezien hij de kosten voortaan volledig kan aftrekken van de vennootschapsbelasting.
Door speed pedelecs en klassieke (elektrische) fietsen dezelfde fiscale behandeling te geven, zetten we een belangrijke stap richting een echte mobiliteitsshift, die op termijn moet leiden tot minder wagens, files en luchtvervuiling.