1. Home>
  2. SD Worx>
  3. onze klanten>

Piekperiodes? Zo vond Bleckmann 1000+ extra uitzendkrachten voor Black Friday

Bleckmann_Hero-image_1200x800px

In de logistieke sector is de vraag naar flexibele arbeidskrachten groot, zeker tijdens het piekseizoen. Geen evidente zoektocht, want veel werkzoekenden verkiezen een vast contract voor de jobzekerheid.

Door verder te kijken dan de eigen regio kunnen werkgevers een nieuwe wervingspool aanboren. Zo kan Bleckmann snel en flexibel opschalen voor Black Friday en andere piekperiodes, met onze hulp als rekruteringspartner.

 

    • Klant: Bleckmann, marktleider in logistieke dienstverlening voor internationale mode- en lifestylemerken – sinds 2011 is SD Worx Jobs rekruteringspartner
    • Uitdaging: snel en flexibel opschalen met uitzendkrachten tijdens seizoensgebonden piekperiodes, zoals Black Friday.
    • Oplossing: arbeidskrachten rekruteren uit regio’s met gemiddeld lagere lonen en hogere werkloosheid, met de hulp van SD Worx Jobs.

      De uitdaging: uitzendkrachten werven in schaarse arbeidsmarkt

       

      De krapte op de arbeidsmarkt blijft een realiteit. Uit eigen onderzoek (The Perfect Match, 2023) blijkt dat 56% van de Belgische werkgevers moeite heeft om talent aan te trekken. Vooral de logistieke sector spant de kroon. Zo stond Bleckmann in de aanloop naar Black Friday 2023 voor een enorme uitdaging: in twee weken tijd moest de Belgische tak van het bedrijf meer dan drie miljoen online koopjes verpakken en versturen naar de klanten. Dit vereiste een aanzienlijke opschaling van tijdelijke medewerkers, maar die waren lokaal moeilijk te vinden.

       

        56%

        van de Belgische en Nederlandse werkgevers heeft moeite om talent aan te trekken.

          De oplossing: rekruteren buiten de eigen regio

           

          Samen met Bleckmann vonden we een out-of-the-box-oplossing. Patsy Farrazijn, Business Unit Manager Onsite Services bij SD Worx, legt uit: “Elk jaar moeten we creatiever worden in onze zoektocht naar talent in een alsmaar krappere arbeidsmarkt. Om zo’n groot volume uitzendkrachten in korte tijd te werven, gingen we samen proactief op zoek.

          We bekijken daarom de arbeidsmarkt en zoeken regio’s waar er voldoende werklozen zijn die een grote reisbereidheid hebben. Zo bleek dat in Doornik en Brussel de lonen van orderpickers een pak lager lagen dan bij Bleckmann en dat arbeiders bereid waren om langer te pendelen om elders meer te verdienen. Door ook uitzendkrachten aan te trekken uit regio’s met gemiddeld lagere lonen en hogere werkloosheid, konden we dan ook de wervingspool uitbreiden voor de Black Friday-piek.”

          Rekening houdend met het drieploegensysteem bij Bleckmann, regelden we collectief busvervoer voor vijf trajecten tussen centrale locaties in België en de Bleckmann-sites. Zo raakte iedereen uit alle uithoeken van het land vlot op het werk én konden mensen uit verdergelegen regio’s ook aan de slag bij de logistieke reus in Vlaanderen.


           

            Het resultaat: 1000+ extra uitzendkrachten

             

            Mede door de extra inspanningen garandeerden we een hyperflexibele pool van ruim 1000 actieve uitzendkrachten voor de Bleckmann-sites in Rieme, Desteldonk, Belsele en Grobbendonk. Dankzij die enorme opschaling van het personeelsbestand haalde Bleckmann probleemloos alle targets tijdens de Black Friday-periode. Een sterk staaltje sourcing, planning en teamwork.

              Bleckmann_Volkwin-Van-Herreweghe kopie
              SD Worx schakelde een versnelling hoger en vond de nodige uitzendkrachten, ook het aandeel van het afhakende uitzendkantoor.
              Bleckmann_Volkwin-Van-Herreweghe kopie
              Volkwin Van Herreweghe, Operations Director, Bleckmann

              Opvolging na de werving

               

              Alle 1003 uitzendkrachten vlot laten opstarten, hun vragen beantwoorden en hen de juiste documenten en het nodige materiaal bezorgen, vraagt om een strakke coördinatie. Volkwin Van Herreweghe, Operations Director bij Bleckmann: “Waar SD Worx zich in onderscheidt, is hun constante aanwezigheid over de shiften heen. Van badges en wafels uitdelen tot iedereen ontvangen, succes wensen en op de juiste bus helpen. Hun inzet is fenomenaal. Ze komen niet zomaar hun werk doen, maar gaan above and beyond.”

              Bleckmann bezegelde zijn vertrouwen door onze samenwerking te verlengen tot eind 2025. Volkwin: “SD Worx is een correcte, eerlijke partner die ons precies de service geeft die we nodig hebben.”

                Ook kansen benutten van interregionale mobiliteit?

                Kom je soms ook tijdelijk handen te kort en is je vijver aan talent stilaan opgedroogd? Reken op het team van SD Worx Jobs  om een nieuwe pool aan te boren.