1. Home>
  2. SD Worx>
  3. onze klanten>

Talent wil je niet verliezen, laat je medewerkers groeien zoals ze willen

Na een glanscarrière in digital marketing besloot Möbius Franssen zelf een agency uit de grond te stampen. Met succes: hij richtte Digitong op als eenmanszaak in 2019. Vandaag zijn ze al met vijftien. Hoe deed hij dat? “De grootste stap is van geen medewerkers naar één. Maar al snel besefte ik dat je met de juiste mensen op de juiste plaats veel meer impact maakt.”

Podcast Digitong

Wat doet Digitong?

Digitong helpt bedrijven met digitale marketing: strategie, branding, websitedesign en online advertising. Die klanten zijn divers: van start-ups die nog geen naam hebben tot klinkende internationale namen als Tomorrowland en Farmaline.

    Van werknemer naar ondernemer

    Toen Möbius Franssen in 2012 als stagiair begon bij Yeties, bestond het marketingteam uit drie mensen. Toen dat in 2014 werd overgenomen door Intracto (nu IO), was de ploeg verdubbeld. Möbius hielp er het marketingteam groeien naar 60 mensen, ondertussen gaat het richting 600. “Ik heb enorm veel geleerd van die groei, maar voor mij werd het te snel te groot. Toen ik niet meer wist of ik klanten of collega’s door het gebouw zag lopen, was het voor mij tijd om zelf een bedrijf op te starten.”

    “Eerst ben ik een paar maanden met de rugzak naar Zuidoost-Azië getrokken om te bepalen wat ik belangrijk vond. Ik had al een mooie carrière achter de rug, met bijbehorende titel en wagen, maar ik wilde vooral zelf impact maken door te ondernemen. Zo is Digitong ontstaan.”

    Van ondernemer naar bedrijfsleider

    Begin 2020 was het tijd voor een eerste medewerker. “Ik besefte al snel dat personeel onmisbaar was om op te schalen en alles te doen wat ik wilde. Eén persoon is vrij beperkt in wat hij of zij kan. Als je de juiste mensen op de juiste plaats krijgt, kun je veel meer impact maken.”

      “Als zelfstandige plan je alles zelf, met een werknemer ben je plots een bedrijf. Een grote maar noodzakelijke stap.” – Möbius Franssen, oprichter Digitong

        “De stap van geen medewerkers naar één is het grootst. Als zelfstandige plan je alles zelf, met een werknemer ga je naar vaste uren – al zijn we daar nu nog altijd flexibel in. Maar: plots word je een bedrijf. Gelukkig was mijn eerste medewerker een vriend. Enkele weken nadat ik hem had aangenomen, begon de coronacrisis, maar we zagen elkaar zo vaak als mocht. Die digitale onboarding was een mooie uitdaging, die gelukkig goed is verlopen.”

        “Tijdens mijn eerste jaren als bedrijfsleider was ik zelf nog erg uitvoerend bezig, want ik had zelf ook de expertise om grote klanten te servicen. Rond de 10 medewerkers ben ik meer een manager geworden. Ik merk dat ik daar nóg meer voldoening uithaal. Soms vragen klanten nog wel eens naar mij persoonlijk. Dan zeg ik hen dat ze door de besten in hun vak geserviced worden. En dat bewijzen we ook: we haalden al verschillende keren de volledige top 3 in de Google Championships. Mijn medewerkers halen ondertussen een veel hoger niveau dan ikzelf.

          “Op een bepaald moment heb je iemand nodig die de administratie voor jou regelt. Dankzij Linda hebben we een gezonde basis om naar 20, zelfs 40 medewerkers te gaan.” – Möbius Franssen, oprichter Digitong

            Meer medewerkers brengen ook meer administratie met zich mee. “In januari 2023 heb ik voor het eerst een non-billable profiel aangenomen: Linda regelt alle administratieve overhead. Voordien deed ik het allemaal zelf: medische attesten, verlofaanvragen, fleet management … Ik ben heel blij dat we die stap hebben gezet, want die is noodzakelijk om verder te groeien. We hebben nu een gezonde basis om naar 20 of zelfs 40 medewerkers te gaan.”

            Cultuur belangrijker dan hard skills

            Hoe vindt Möbius nieuwe mensen? “Ik probeer het hier zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Een mooi loonpakket met verschillende voordelen is de basis, maar we gaan verder. We wandelen en sporten samen, we houden een maandelijkse miniteambuilding en een jaarlijkse grote. Zo zijn we al tweemaal naar Spanje geweest. Dat hangt af van de targets: hoe meer we die halen, hoe meer we kunnen doen.”

            “Als ik mensen aanwerf, tellen soft skills meer dan hard skills. Die laatste kun je aanleren. Nieuwsgierigheid, passie en ambitie moet je hebben. De digitale wereld verandert snel: wat we vandaag doen, kan morgen al geen rol meer spelen. Ik kijk dus naar intrinsieke motivatie: willen ze mee blijven? Daarin ondersteunen we ook volop: wie tegen het eind van het jaar het opleidingsbudget nog niet heeft opgebruikt, krijgt suggesties. Daar worden we allemaal beter van.”

              “Tijdens het groeigesprek – dat klinkt positiever dan evaluatiegesprek – mogen mijn medewerkers evengoed feedback over mij geven.”

                “Het belangrijkste blijft wel de vinger aan de pols houden bij al je medewerkers. Tweemaal per jaar houden we een groeigesprek – dat klinkt positiever dan evaluatiegesprek. En het is ook iets anders, want mijn medewerkers mogen ook feedback over mij geven. Iedereen kan beter worden. Als iemand niet gelukkig is in zijn of haar rol, zoeken we naar iets anders. Een van onze head designers wou naar web development: we hebben hem de nodige opleidingen gegeven om zichzelf opnieuw uit te vinden binnen Digitong. Met succes: hij is gebleven. Mensen laten groeien is een win-win: goed voor hen en het bedrijf behoudt zijn talent.”

                Nul werknemers vertrokken

                Volgens onderzoek van SD Worx verlaat 35% van de werknemers de werkgever binnen de twee jaar. Niet bij Digitong: op vijf jaar tijd nam nog geen enkele werknemer ontslag. “Ook voor mezelf wilde ik een leuke werkplek creëren en ik denk dat dat gelukt is. We werken hard, met targets en deadlines en af en toe een moeilijke klant, maar we maken het tof. We spreken ook af buiten de werkuren..”

                  “Offboarding is nooit leuk. Maar door alles te kaderen met de nodige data en zelfs een presentatie, maak je duidelijk dat de beslissing niet uit de lucht komt vallen.” – Möbius Franssen, oprichter Digitong

                    “Omgekeerd hebben we wel al afscheid moeten nemen van mensen. Begin vorig jaar had ik een eerste afscheidsgesprek. Het idee vond ik verschrikkelijk. Ik sta regelmatig voor aula’s met 500 mensen, maar ik was toen zenuwachtiger. Natuurlijk hadden we het er voordien al over gehad tijdens het groeigesprek. We hadden toen samen targets vooropgesteld en ze werden niet gehaald. Zo heb ik de beslissing gekaderd met de nodige data, zelfs met een presentatie. Belangrijk voor die persoon, want die moet weten dat de beslissing niet uit de lucht valt. Vervolgens heb ik het ontslag ook gekaderd naar het team, om niet voor angst of paniek te zorgen. Ik tracht ook de offboarding zo menselijk mogelijk te maken, iedereen apprecieerde dat.”

                    Doen wat je zegt

                    Möbius’ geheim om succesvol te ondernemen? “Integriteit vind ik heel belangrijk. Ik doe wat ik zeg. Ik maak afspraken – ook met mezelf – en kom die ook na. Dat schept vertrouwen binnen het team: mijn mensen weten dat ik mijn beloftes houd, of er tenminste aan blijf werken. Het is ook hoe we met Digitong werken: we hebben geen contracten met klanten. Ze kunnen maandelijks opstappen. Elke maand krijgen ze van mij een overzicht van wat ze hebben geïnvesteerd en wat dat heeft opgeleverd. Ze blijven.”

                    De toekomst blijft persoonlijk, bevestigt Möbius. “Private-equitypartijen uit Denemarken en zelfs Canada hebben ons al proberen te verlekkeren. Maar er kwam ook al een vraag van een Belgische groep. Die gesprekken hebben me nog meer doen beseffen dat het menselijke en het lokale mij beter liggen. Vanuit Brussel werken op internationale accounts is een stuk minder persoonlijk. We blijven zeker Belgisch.”

                      Beluister je graag de podcastaflevering met Möbius Fransen of met andere inspirerende ondernemers? Klik dan even door.