Behoefte aan een rekruteringspartner die out-of-the box denkt en wel talenten voor je kan aantrekken?
Het recept van een succesvolle jobdag bij Brouwerij Haacht
Brouwerij Haacht, al 125 jaar een Belgische familiebrouwerij, heeft een lange geschiedenis van samenwerking met SD Worx Jobs, met name op het gebied van rekrutering van technische profielen. De nauwe samenwerking tussen beide partijen heeft geleid tot succesvolle wervingscampagnes en een stabiele instroom van gekwalificeerd personeel, ondanks de uitdagingen in de arbeidsmarkt.
Ook de brouwerij voelt de uitdaging van de arbeidskrapte
Brouwerij Haacht kampt sinds enkele jaren met een rekruteringsprobleem: veel openstaande vacatures van technische profielen en een dalende instroom van kandidaten. Het vinden van mensen met de juiste ervaring en kennis bleek moeilijk. “De focus moest daarom verschuiven van enkel kennis en ervaring naar soft skills, mentaliteit en ingesteldheid’, adviseerde Saskia Helsen, Business Manager bij SD Worx Jobs.
Een jobdag, meer dan enkel een sollicitatiegesprek
Samen met SD Worx Jobs zocht de brouwerij naar een oplossing. Sollicitaties zijn voor veel kandidaten een grote drempel en schrikken af, zeker als de kandidaat nog niet vertrouwd is met de organisatie.
Een jobdag, georganiseerd op de brouwerij, bleek het ideale recept te zijn om instroom te genereren. Met 25 inschrijvingen en 11 kandidaten die een contract aangeboden kregen, bewees de jobdag zijn waarde.
Door de jobdag bewust op een zaterdag te organiseren, werd een bredere doelgroep bereikt. Niet enkel werkloze kandidaten maar ook latent werkzoekenden die al werk hadden en interesse toonden in de brouwerij, konden zich aanmelden
Een belangrijke aantrekkingsfactor voor de jobdag bleek ook de workshops te zijn. Kandidaten kregen sollicitatietips van de rekruteringsexperts van SD Worx Jobs. Kandidaten konden die tips onmiddellijk in de praktijk omzetten. Na de workshop vonden er een-op een-gesprekken plaats met de hr-professionals van de brouwerij en SD Worx Jobs. De bijzondere setting creëerde een informele, gemoedelijke sfeer waardoor kandidaten de kans kregen om zich echt voor te stellen en hun interesses kenbaar te maken. Op die manier leerden de hr-professionals kandidaten beter kennen en keken ze verder dan enkel het cv.
Om het programma van de jobdag compleet te maken, kregen de kandidaten een rondleiding op de brouwerij. Kandidaten maakten kennis met de brouwzaal, de magazijnen en de productieomgeving. Tijdens de rondleiding konden ze hun toekomstige collega's ontmoeten, wat een leuke en laagdrempelige kennismaking met de werkomgeving was. In een gemoedelijke sfeer en met een frisse pils in de hand werden de eerste contacten gelegd.
Die gemoedelijke kennismaking bleek ook echt een meerwaarde te zijn van de jobdag. Vaak maken werkgevers geen tijd vrij in de wervingsprocedure voor een kennismaking tussen de kandidaat en de toekomstige collega’s. Heel jammer, want die kan net heel waardevolle inzichten brengen. Zowel de kandidaat als de werkgever zien meteen of er een eerste klik is met het bedrijf en de cultuur. “We zien meteen welke kandidaten vragen stellen, contact zoeken met anderen en zich proactief opstellen.”, aldus Saskia. Ook de kennismaking tussen kandidaat en zijn of haar leidinggevende is een groot pluspunt voor de brouwerij.
De jobdag op de brouwerij bleek de perfecte formule te zijn om kandidaten aan te trekken: de laagdrempeligheid, de workshop, de rondleiding en de kennismaking met de collega’s kunnen jaar na jaar voldoende kandidaten overtuigen om bij de brouwerij te komen werken.
Transparante communicatie, essentieel voor een succesvolle samenwerking
Dankzij de open en eerlijke communicatie en de innovatieve aanpak van SD Worx Jobs blijft Brouwerij Haacht verzekerd van een constante instroom van geschikte kandidaten . De samenwerking stopt niet bij het aanwerven; het is een continue opdracht waarbij het vertrouwen van beide partijen centraal staat.
De samenwerking tussen Brouwerij Haacht en SD Worx Jobs is een voorbeeld van hoe wederzijds vertrouwen, open communicatie en innovatieve oplossingen kunnen leiden tot succes in rekrutering. Door te focussen op soft skills en mentaliteit, en door out-of-the-box te denken, hebben beide partijen een duurzame oplossing gevonden voor de uitdagingen in de arbeidsmarkt.