Liesbet’s Reiscenter: ook na 27 jaar blijkt startersadviseur nuttig
Bekijk het verhaal van Liesbet
Reizen op maat kennen steeds meer succes
Na enkele jaren in een franchise, besloot Liesbet Cannaerts in 1996 voor haarzelf te beginnen. Al snel kwam ook haar vader in de zaak. “Zo werden we een familiebedrijf, maar voor een keer ging het van dochter op vader in plaats van omgekeerd”, lacht Liesbet. “We verkopen pakketreizen van touroperators en stellen ook reizen op maat samen, volledig volgens de wensen en het budget van de klant. We bieden alle bestemmingen aan, maar specialiseerden ons in de loop der jaren in Noord-Amerika en Jamaica.”
Gepersonaliseerde reizen zitten in de lift, ook bij Liesbet. “In de laatste jaren zijn we enorm gegroeid. Sinds de coronapandemie zijn mensen op zoek naar unieke ervaringen. Ze wachten niet langer tot ze oud zijn om een grote reis te plannen. Ook jongeren vinden vlot de weg naar hier.”
Nood aan ondersteuning
“Om die groei te ondersteunen, hadden we extra mensen nodig. Interimkrachten zijn een goede tijdelijke oplossing: dan wordt het hele hr-verhaal voor je geregeld. Maar na verloop van tijd heb je toch een vaste medewerker nodig. We hadden veel geluk dat Shirley zichzelf spontaan aanbood.”
"Er zijn heel wat wettelijke verplichtingen voor wie een eerste medewerker aanwerft. SD Worx nam die last van onze schouders.”
Liesbet Cannaerts, zaakvoerder Liesbet’s Reiscenter
Wie een vaste medewerker aanwerft, moet veel in orde brengen: een RSZ-nummer, Dimona-aangifte, arbeidsongevallenverzekering, arbeidsreglement … “Er zijn heel wat wettelijke verplichtingen. We waren al klant bij SD Worx en hebben op hun advies gerekend. Ze hebben ons van a tot z begeleid.”
Startersadviseur Elisabeth Crauwels zorgde voor die begeleiding. “We overlopen altijd samen de sector en de wettelijke verplichtingen, en werken vervolgens een plan uit. Doordat we zelf over heel wat data beschikken, kunnen we als geen ander het loonpakket optimaliseren. Als werkgever kun je kiezen voor selfservice, waarbij we alle tools aanreiken om zelf aan de slag te gaan, maar ook voor fullservice. Daarbij regelen we alles.”
“Doordat we zelf over heel wat data beschikken, kunnen we als geen ander het loonpakket optimaliseren.”
Elisabeth Crauwels, Startersadviseur bij SD Worx
Wat moet je (of SD Worx) in orde brengen vóór je eerste werknemer start?
- RSZ-nummer: je registratie bij de RSZ als werkgever
- Dimona: elektronische aangifte als je werknemer in dienst komt
- arbeidsongevallenverzekering
- aansluiting bij externe dienst voor preventie en bescherming
- arbeidsovereenkomst
- arbeidsreglement
Advies op maat onmisbaar
Liesbet kon niet zonder het startersadvies, zegt ze. “Dankzij het startersadvies van SD Worx kon ik me blijven bezighouden met mijn passie: reizen organiseren. En Shirley draait heel goed mee. Haar jeugddroom ging in vervulling.”
“We adviseren starters, maar evengoed bedrijven die al lang bestaan”, sluit Elisabeth af. “In beide gevallen is de meerwaarde die wij adviseur kunnen bieden, vandaag nog groter dan vroeger. De war for talent, de vergroening van het wagenpark, de vele veranderingen op het vlak van wetgeving: het zijn stuk voor stuk uitdagingen waar alle werkgevers mee te maken krijgen.”
Bij het aanwerven van je eerste medewerker, komt er heel wat bij kijken. Daarom hebben we de 10 meest voorkomende vragen van startende werkgevers gebundeld in dit e-book.
Lees hoe jij vlot met personeel kan starten!