Van de bijna 500 uitzendkrachten hebben er al meer dan meer dan 120 uitzendkrachten een contract gegeven bij VF Europe op 2 jaar tijd.
Piekperiodes in de logistiek: VF Europe vangt ze op met anderstalige orderpickers
Het Amerikaanse VF Corporation, bekend van merken zoals The North Face, Eastpak, Timberland en Vans, heeft in Sint-Niklaas een distributiecentrum voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Dit centrum verwerkt jaarlijks 24 miljoen units en 2 miljoen picktickets, met dagelijks 65.000 units en 4483 picktickets.
Door deze volumes zet VF Europe sterk in op automatisering, waarbij orderpickers met robots en tablets werken. Het ordervolume fluctueert door de afhankelijkheid van Ecom, Retail & Outlet en Wholesale klanten, wat zorgt voor een wisselende behoefte aan tijdelijke orderpickers. De verhouding tussen vaste en tijdelijke medewerkers is 50-50, met 200 flexwerkers en 200 vaste werknemers. VF Europe heeft daarom een rekruteringspartner nodig die deze schommelingen kan opvangen.
Door de arbeidskrapte op zoek naar een nieuwe doelgroep
Kort na de opstart kreeg SD Worx te maken met een grote vraag aan nieuwe uitzendkrachten. Door het hoge volume en een atypische dynamiek op de arbeidsmarkt, werd het snel duidelijk dat de kwaliteit van Nederlandstalige uitzendkrachten moeilijk te garanderen werd.
Tijdens het overleg stelde Michiel van Remoortere, Business Manager SD Worx Jobs, voor om met anderstalige medewerkers te werken: “De competenties die de klant vraagt, vinden we ook bij anderstalige uitzendkrachten en anderstaligen kunnen een echte meerwaarde zijn voor een bedrijf als VF Europe.’ VF Europe ging akkoord en stelde de wervingsprocedure open voor Engelstalige kandidaten, iets wat voorheen niet mogelijk was. Want vergis je niet, bij VF Europe doorloop je als orderpicker een prescreening, testing en opleiding voordat je nog maar een voet op de werkvloer mag zetten.
Van testproject naar rekruteringsstrategie
In samenwerking met SD Worx bracht VF Europe het volledige proces in kaart. Vanaf de start vond een wekelijks overleg plaats en verliep de communicatie heel goed. Er werd een concreet actieplan opgesteld met als doel om de eerste 40 anderstalige uitzendkrachten 4 weken later te laten opstarten. Op die 4 weken is er veel werk verzet: alle veiligheidsvoorschriften, werkprocessen, het volledige onboardingstraject en evaluatieprocessen zijn naar het Engels vertaald.
Gesprekken met de vakbondsleden vonden plaats om iedereen op de werkvloer bewust te maken van de urgentie en relevantie van dit project. Teamleaders, operatoren, trainers en leidinggevenden binnen de organisatie werden gebriefd en gingen akkoord om de Engelstalige uitzendkrachten onder hun hoede te nemen.
Na vier turbulente weken waren beide partijen blij met de resultaten: 40 uitzendkrachten doorliepen succesvol de screening, de nieuwe medewerkers werden goed onthaald en krijgen momenteel bij VF Europe alle kansen om door te groeien. “Een schot in de roos’, zo bevestigt Alain en het testproject werd al snel definitief goedgekeurd.
Investeren in tijdelijke medewerkers loont
Doorgroeikansen, vaak een valse belofte in vacatures om kandidaten aan te trekken, maar bij VF Europe is dit echt een onderdeel van het ontwikkelingstraject voor zowel vaste als tijdelijke medewerkers. Uitzendkrachten beginnen als orderpicker of packer, waar ze snel zelfstandig kunnen werken en na een halve dag volledig meedraaien. Binnen enkele dagen krijgen ze al de kans om trainingen op andere afdelingen te volgen, wat hun waarde voor het bedrijf vergroot en hun doorgroeimogelijkheden naar een vaste positie versnelt. Waarom je net zoals VF Europe maar beter je tijdelijke medewerkers omarmt, lees je in deze blog.
Ontwikkeling van tijdelijk medewerkers
Voor VF Europe is de investering in opleiding een must. Met de groei die VF Europe ambieert moeten medewerkers doorlopend kunnen doorgroeien zodat nieuwe medewerkers snel opstarten.
Daarom investeert het bedrijf in toegewijde trainers die talenten herkennen en medewerkers gedurende de eerste 4 weken één-op-één begeleiden. Na 4 weken nemen de teamleaders het over. Prestaties en ontwikkelingen worden nauwgezet bijgehouden in de evaluatietool van SD Worx.
Het ontwikkelingsprogramma heeft een totale looptijd van 3 maanden en biedt afwisseling, uitdaging, flexibiliteit en zekerheid. Tijdens rustigere periodes kunnen uitzendkrachten deelnemen aan trainingen op andere afdelingen, waardoor ze breder inzetbaar worden.
De nood aan een ervaren rekruteringspartner
SD Worx Jobs, de vaste in-house rekruteringspartner van VF Europe, verzorgt de sourcing, onboarding en evaluatie van uitzendkrachten. Tot nu toe heeft SD Worx 1200 unieke uitzendkrachten geplaatst, wat in piekperiodes bijna de helft van het totale personeelsbestand vormt. Dankzij een centrale sourcingcel, een ervaren in-house team en gerichte marketingcampagnes, bereikt VF Europe een 100% fill rate en verlopen piekperiodes soepel.
Tijdelijk handen tekort?
Een tijdelijke opschaling van je personeelsbestand? Nood aan een flexibele schil? De rekruteringsexpert van SD Worx Jobs bekijken graag met jou de mogelijkheden.
Ook bij Bleckmann zorgt SD Worx voor tijdelijke versterking tijdens piekperiodes. Lees hier hoe SD Worx tijdens de drukte van Black Friday de opschaling van 1000 extra tijdelijke medewerkers elk jaar verwezenlijkt.