Als je naar het alarmnummer 112 belt, wordt je oproep behandeld via ASTRID-infrastructuur: een gescheiden netwerk voor onze hulp- en veiligheidsdiensten. ASTRID werd opgericht in 1998, toen mobiele telefoons nog knoppen hadden en mobiel internet nét uit de startblokken schoot. Net als bij de private operatoren, is ook bij ASTRID veel veranderd. Carine: “De behoeften van de hulp- en veiligheidsdiensten zijn door de jaren heen evengoed geëvolueerd. Ook zij gebruiken veel meer data dan vroeger. Je kunt ASTRID vergelijken met een andere telecomoperator, alleen is ons netwerk nog beter beveiligd en altijd beschikbaar. Als je privé een filmpje verstuurt en het komt met vertraging aan, dan is dat vervelend. Als dat bij de hulpdiensten gebeurt, kan dat letterlijk levensbedreigend zijn.”
Carine is er al personeelsdirecteur sinds het prille begin. “Ik was bij de eerste 5 werknemers. Naarmate ons netwerk complexer werd, groeide ook ons personeelsbestand – de laatste jaren zelfs steeds sneller. Plots waren we met zo’n 140, maar alle hr-operaties verliepen nog via de tekstverwerker, spreadsheets en e-mail. Dat systeem botste op zijn limieten. Het overzicht was zoek: alle gegevens zaten verspreid in verschillende mappen en mailboxen, waardoor we maar moeilijk leernoden meer opmerkten. Als je met 5 bent, gaat dat vanzelf. Voor 140 werknemers heb je een gestructureerd systeem nodig.”