Familiebedrijf: een vloek of een zegen?
Een onderneming met familie leiden is niet vanzelfsprekend. Hoe zit het met de verwachtingen van de volgende generatie? En hoe behoud je de harmonie binnen de familie? Peter De Wit, eigenaar en 3de generatie van Groep De Wit, vertelt ons over zijn ervaringen.

In deze aflevering duiken we in het fascinerende verhaal van Groep de Wit, een familiebedrijf dat al drie generaties lang actief is in de havenindustrie.
Maarten ontvangt Peter de Wit, de huidige eigenaar en derde generatie van Groep de Wit. Peter deelt de rijke geschiedenis van het bedrijf, dat begon met de levering van brandstoffen aan zeeschepen na de Tweede Wereldoorlog en sindsdien is uitgegroeid tot een diverse cluster van bedrijven. Van brandstoffen en smeerolie tot drinkwater en scheepsbenodigdheden, Groep de Wit heeft zich door de jaren heen steeds verder gediversifieerd.
In deze aflevering bespreken we:
• De oorsprong en groei van Groep de Wit
• De uitdagingen en successen van het runnen van een familiebedrijf
• De impact van verschillende generaties op de bedrijfsvoering
• De vraag: is een familiebedrijf een vloek of een zegen?
Peter vertelt ook over zijn persoonlijke drijfveren en de uitdagingen die hij nodig heeft om nieuwe dingen te kunnen doen. Hij benadrukt het belang van goede mensen als bedrijfskapitaal en hoe elke generatie verder bouwt op de fundamenten van de vorige. We bespreken de spanningen en verwachtingen die gepaard gaan met het overnemen van een familiebedrijf en hoe de volgende generatie zich voorbereidt op hun rol.
Peter deelt zijn grootste lessen uit zijn carrière en geeft tips voor succesvol samenwerken met familie.
Luister mee en ontdek hoe Groep de Wit zich heeft aangepast aan veranderende marktomstandigheden en waarom diversificatie en digitalisatie enkele van hun grootste troeven zijn.
Gerelateerde artikelen
5 tips voor een talentstrategie die werkt voor je bedrijf én je medewerkers
Terwijl steeds meer werknemers het vertrouwen hebben om hun carrière zelf in handen te nemen, blijven 4 op de 10 werkgevers worstelen met het aantrekken van de juiste talenten voor hun bedrijf. Vanwaar deze mismatch op de arbeidsmarkt? Wij zochten het uit en vertellen je hoe je de “war for talent” wint.
Met het Digitaal Prestatieblad winnen we heel wat tijd
Transportbedrijf Trafuco is een voorloper. Van de start als tanktransporteur in 1968 groeide het bedrijf naar 350 werknemers vandaag. Het geheim? Gespecialiseerd vervoer en uitgebreide aanvullende diensten. Het Antwerpse Trafuco slaagde er bovendien in om 100% Belgisch te blijven in een sector waar dat allesbehalve evident is.