Je organisatie- of bedrijfscultuur is geheel van alle gewoontes, gedragingen, waarden en ongeschreven regels die op je werkvloer zijn ontstaan door dagelijks met elkaar samen te werken. Anders gezegd: het DNA van je organisatie. Die set van waarden is sterk bepalend voor de werkprocessen, de manier waarop collega’s met elkaar omgaan, de leiderschapsstijl enzovoort.
Waarom (nu) investeren in je bedrijfscultuur?
Of je nu je processen wilt stroomlijnen, nieuwe markten verkennen, of je productiviteit opkrikken, met je bedrijf wil je continu vooruit. Hoe je die targets bereikt, wordt in sterke mate bepaald door je bedrijfscultuur. In deze blog ontdek je in 5 tips waarom je maar beter investeert in een cultuur die motiveert en inspireert.
Elke organisatie heeft een cultuur, ook al is ze – zeker in kleine bedrijven – vaak onuitgesproken en al zeker niet opgetekend. Ze ontstaat vanzelf en blijft zich verder vormen doorheen de tijd. Die bedrijfswaarden aan de oppervlakte brengen, is een oefening die wat inspanningen vraagt van je leidinggevenden en je team. Toch loont het de moeite om ze te expliciteren, verankeren en te bewaken, en wel om deze 5 redenen:
1. Cultuur als driver voor engagement
Wat je targets op korte of lange termijn ook zijn, je bereikt ze veel vlotter als je kunt rekenen op een bevlogen ploeg. Een sterke en onderscheidende bedrijfscultuur helpt daarbij. Sterker nog, het is dé draaischijf voor betrokkenheid en het gevoel van erbij te horen.
Van die bevlogenheid pluk je op termijn de vruchten. Een gemotiveerde ploeg is immers creatiever, productiever en bereid om af en toe die magische ‘extra mile’ te lopen. Doordat alle neuzen in dezelfde richting staan, bereik je gewoon meer met dezelfde mensen.
2. Cultuur als wapen in de war for talent
Dat je producten of diensten voldoende onderscheidend moeten zijn van de concurrentie, klinkt als een open deur intrappen. Maar dat gaat natuurlijk ook op voor je bedrijfscultuur. Dankzij je bedrijfswaarden weten mensen waarom ze precies bij jou aan de slag zijn en niet bij je concurrent.
Met andere woorden: nu talentschaarste steeds nijpender wordt, is een sterke organisatiecultuur jouw unieke wapen. Je beperkt het personeelsverloop tot het minimum en je kunt je medewerkers duurzaam aan je binden.
Dankzij je bedrijfswaarden weten mensen waarom ze precies bij jou aan de slag zijn en niet bij je concurrent.
3. Cultuur als houvast om passende profielen te werven
Naast je bestaande medewerkers aan boord houden, spelen je bedrijfswaarden een cruciale rol bij de werving van nieuw talent. Enerzijds kunnen kandidaten aan de hand van je waarden al wat beter inschatten hoe het er bij jou op de werkvloer concreet aan toegaat.
Anderzijds heb jij met je waardenset een soort checklist achter de hand om te bepalen of de spreekwoordelijke klik er is met de kandidaat. Liggen zijn of haar persoonlijke waarden wel in lijn met het bedrijfs-DNA?
Ontbrekende competenties kun je misschien nog redelijk snel bijspijkeren, maar een waardenverschil overbruggen is een ander paar mouwen. Of erger: een mismatch kan schade aanrichten aan je bestaande cultuur.
4. Cultuur als toetssteen voor acties en processen
Toets elk werkproces en iedere actie die je opzet af aan je waarden: past het wel binnen het DNA van je bedrijf? Zo weet iedereen perfect waarom een bepaald initiatief wel of niet werd genomen of een proces juist op die manier uitgewerkt. Maar ook: je waarden blijven geen dode letter, maar raken steeds dieper verankerd in je dagelijkse werking.
Bijvoorbeeld: je zou je teams graag meer zelfsturend willen maken. Heb je al een open bedrijfscultuur die steunt op autonomie en inspraak, dan is een logische volgende stap om dit door te vertalen naar een structuur met minder rapporteringslijnen of controleorganen, maar met meer overlegfora.
Toets elk proces en iedere actie die je opzet af aan je waarden.
5. Cultuur als buffer in moeilijke omstandigheden
Het verplichte telewerken en de daaropvolgende switch naar een hybride werkorganisatie: ze zijn een heuse test voor je bedrijfscultuur. Maar ook andere ‘crisismomenten’ kunnen je cultuur serieus op de proef stellen: tegenvallende resultaten, een fusie of overname, herstructurering …
Wordt je team in zo’n crisisperiode gedragen door een sterke bedrijfscultuur, dan kan het tegen een stootje en zullen je mensen elkaar blijven vinden. Vanuit hun betrokkenheid zullen ze samen manieren zoeken om de nieuwe realiteit creatief het hoofd te bieden.
Omgekeerd zijn flink wat teams redelijk versplinterd uit de pandemie gekomen. De reden: een eerder zwakke cultuur. Laat dit niet op zijn beloop, maar grijp dit momentum aan om terug te blikken: hoe hebben mensen zich gevoeld? Welke initiatieven en acties konden ze appreciëren en waar lagen de pijnpunten? En vooral: waar heeft de organisatie nood aan om een volgende crisis eensgezinder het hoofd te bieden? Een waardevolle oefening die het startpunt kan zijn van een hechtere cultuur en gemeenschappelijke waarden.
Op zoek naar advies over een cultuur die motiveert en inspireert?
Neem contact op met onze experts, zij beantwoorden graag al je vragen.