1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Wellbeing & gezondheid>

Elke dag complimentendag! Pluk de vruchten van een positieve feedbackcultuur

-Leestijd:: 5 Minuten
happy

Op 1 maart vieren we Nationale Complimentendag. Een dag waarop we met z’n allen onbeperkt lof strooien bij medewerkers. Leuk, want iedereen krijgt graag een schouderklopje nu en dan. Door positieve feedback voelen we ons gewaardeerd en algemeen vaart de sfeer op kantoor er wel bij. Bijgevolg, waarom is het niet elke dag complimentendag?

Complimentjes zijn het hele jaar door waardevol, niet enkel op complimentendag. Onderzoek leert ons bovendien dat ons brein positieve feedback minder snel opslaat dan een negatieve opmerking. Herhaling is dus cruciaal, wil je een positief resultaat dat blijft ‘plakken’. Dat vraagt om actie!

Wat medewerkers nodig hebben

Een voortdurende feedbackcyclus is de spil van je prestatiemanagement maar wordt nog te vaak stiefmoederlijk behandeld. Maar het gaat de goede richting uit. Uit Europe Ltd., een eigen onderzoek in 5 Europese landen bij 4500 werknemers, blijkt dat ongeveer 6 op de 10 organisaties hun medewerkers op regelmatige tijdstippen beoordelen. 68% van de medewerkers gelooft bovendien dat zo’n continue feedbackloop nuttig is. “De behoefte aan constante feedback is niet nieuw, maar het wordt wel een steeds belangrijkere troef binnen een organisatie”, vertelt Tony Swinnen, HR Talent & Development Specialist bij SD Worx.

Erkenning leidt tot groei

De bevraging, die peilt naar tevredenheid, motivatie, betrokkenheid en het engagement van medewerkers, onthult ook het belang van erkenning. In België is het de op twee na belangrijkste factor voor werknemerstevredenheid, na de jobinhoud en waardencultuur van het bedrijf. In Duitsland, Nederland, Frankrijk en het VK behoort erkenning tot de top 5. “Gemiddeld 38% van de ondervraagde medewerkers meent dat ze – zonder de nodige waardering – hun talenten niet goed kunnen ontwikkelen”, vult Swinnen aan. “Bij Belgische medewerkers ligt dit percentage veel hoger: maar liefst 75% geeft aan zo’n gesprek nodig te hebben voor persoonlijke groei.”

België in Europese middenmoot

Uit het landenoverzicht blijkt bovendien een verschil in het appreciatiegevoel van de bevraagde medewerkers naargelang ze regelmatig, op vaste tijdstippen of nooit worden beoordeeld. 76% van de Belgische werknemers die aangeven dat ze wel een continu feedbackproces hebben, vinden dat ze voldoende geapprecieerd worden door hun baas tegenover 72% van bij wie dat op de klassieke manier gebeurt. Zo’n 83% bevraagden vindt dat ze voldoende appreciatie krijgt van de collega’s.

    waardering

    De cijfers in de omringende landen vertonen een gelijkaardig beeld. In Frankrijk is het contrast het grootst: een continue feedbackproces leidt tot een afdoend appreciatiegevoel van de baas bij 68% van de ondervraagde medewerkers, tegenover 58% bij wie op vaste tijdstippen wordt beoordeeld. Nederland scoort beter: 85% tegenover 77,8%. Ook Britse medewerkers voelen zich meer geapprecieerd door hun baas in een continue feedbackloop (79,5%) dan in het klassieke proces (71%). Enkel bij Duitse medewerkers is er geen merkbaar verschil (73% in beide gevallen).

    Het belang van voortdurende feedback

    Een continue feedbackcultuur heeft heel wat voordelen voor je organisatie. Je leert je medewerkers beter kennen en hun noden ondersteunen. Dit zorgt voor een positieve werksfeer waardoor medewerkers zich gelukkiger voelen. En blije medewerkers zijn productiever. Anders gezegd, geregeld functioneringsgesprekken inplannen draagt bij tot een open en eerlijke dialoogcultuur.

    Naast die formele aanpak, zijn er ook speelsere opstapjes naar een positieve feedbackcultuur mogelijk: een blijvende complimentenmuur bijvoorbeeld of positief roddelen. Hr-consultant Kim Van Houtven: “In onze ‘Insights’ cursus en workshop rond feedback worden deelnemers uitgedaagd om positieve zaken over de collega’s te delen met anderen. Hetzelfde principe dus als roddelen, maar met net het tegenovergestelde resultaat.” En wat blijkt? Complimentjes ontvangen is al even moeilijk als ze geven. “Ondanks het belang van complimentjes, geven we ze gewoon te weinig. Misschien daarom dat we niet goed weten hoe we ermee moeten omgaan. We beschouwen onze prestaties als iets vanzelfsprekend en durven er geen erkenning voor te vragen”, aldus Kim.

    Inzicht in je organisatie

    Vanuit een ondernemersbril is er nog een belangrijke meerwaarde te halen uit feedback. Je leert ook je eigen organisatie beter kennen. Prestatiemetingen onthullen waardevolle informatie over je bedrijfscultuur, de sfeer en werkdruk … Hiermee kun je meteen aan de slag en voorkom je dat kleine ergernissen uitgroeien tot grotere problemen. Zo help je je organisatie voortdurend verbeteren en ontwikkelen en houd je je medewerkers gemotiveerd. “Ze begrijpen beter hoe ze het beste kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, voelen zich gesteund en zijn trots om voor jou te mogen werken”, vult Kim aan. “Kortom, prestatiemanagement op zijn best!”

      Employee engagement

      Hoe je de betrokkenheid van je medewerkers verhoogt. En waarom dat loont.

        Download hier het gratis e-book
        BE_Annelies-Rottiers_-Manager-KMO-Consultancy_-SD-Worx_300x300
        ByAnnelies Rottiers- Manager KMO Consultancy - SD Worx

        Annelies Rottiers is 10 jaar werkzaam bij SD Worx. Ze is manager van een team Legal- & HR-experts met een passie voor KMO. Samen met haar team inspireert én begeleidt ze bedrijven bij het uitbouwen van een 'werkend en wervend' personeelsbeleid. Want mensen maken nu eenmaal het verschil, zeker als ze met 'goesting en passie' in hun job staan!

        Gerelateerde artikelen

        employee experience
        Guide

        Employee Journey Canvas

        Gebruik dit canvas als leidraad om na te denken over de status van elke fase van de employee journey binnen jouw bedrijf. Aan de hand van 4 handvaten krijg je meer inzicht per fase en kan je je employee experience verbeteren.

        2022-05-13
        webinarFlexIncomePlan
        Event

        Het Flex Income Plan van de toekomst

        De tijd staat niet stil en de ontwikkelingen binnen ons Flex Income Plan™ ook niet. Recent is er dan ook een voordeel bijgekomen: Gezondheid, beweging en welzijn. Zo kan je als werkgever individuele coachingsessies of -pakketten aanbieden voor: Mentaal welzijn, beweging, rookstop, voeding. Ontdek er alles over in deze webinar.

        2021-12-07
        woman
        Blog

        Internationale Vrouwendag: hoe dicht zijn we bij gendergelijkheid op de werkvloer?

        Gelijkheid is gelijk aan welvaart. Het World Economic Forum formuleert het als volgt: Economieën en samenlevingen kunnen alleen gedijen als ze streven naar gendergelijkheid op alle niveaus. Met de Internationale Vrouwendag in het verschiet is dit een prima moment om na te gaan hoe het met de gendergelijkheid op het werk gesteld is.

        By Cathy Geerts2020-03-06