1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Wellbeing & gezondheid>
happy

Elke dag complimentendag! Pluk de vruchten van een positieve feedbackcultuur

waardering

De cijfers in de omringende landen vertonen een gelijkaardig beeld. In Frankrijk is het contrast het grootst: een continue feedbackproces leidt tot een afdoend appreciatiegevoel van de baas bij 68% van de ondervraagde medewerkers, tegenover 58% bij wie op vaste tijdstippen wordt beoordeeld. Nederland scoort beter: 85% tegenover 77,8%. Ook Britse medewerkers voelen zich meer geapprecieerd door hun baas in een continue feedbackloop (79,5%) dan in het klassieke proces (71%). Enkel bij Duitse medewerkers is er geen merkbaar verschil (73% in beide gevallen).

Het belang van voortdurende feedback

Een continue feedbackcultuur heeft heel wat voordelen voor je organisatie. Je leert je medewerkers beter kennen en hun noden ondersteunen. Dit zorgt voor een positieve werksfeer waardoor medewerkers zich gelukkiger voelen. En blije medewerkers zijn productiever. Anders gezegd, geregeld functioneringsgesprekken inplannen draagt bij tot een open en eerlijke dialoogcultuur.

Naast die formele aanpak, zijn er ook speelsere opstapjes naar een positieve feedbackcultuur mogelijk: een blijvende complimentenmuur bijvoorbeeld of positief roddelen. Hr-consultant Kim Van Houtven: “In onze ‘Insights’ cursus en workshop rond feedback worden deelnemers uitgedaagd om positieve zaken over de collega’s te delen met anderen. Hetzelfde principe dus als roddelen, maar met net het tegenovergestelde resultaat.” En wat blijkt? Complimentjes ontvangen is al even moeilijk als ze geven. “Ondanks het belang van complimentjes, geven we ze gewoon te weinig. Misschien daarom dat we niet goed weten hoe we ermee moeten omgaan. We beschouwen onze prestaties als iets vanzelfsprekend en durven er geen erkenning voor te vragen”, aldus Kim.

Inzicht in je organisatie

Vanuit een ondernemersbril is er nog een belangrijke meerwaarde te halen uit feedback. Je leert ook je eigen organisatie beter kennen. Prestatiemetingen onthullen waardevolle informatie over je bedrijfscultuur, de sfeer en werkdruk … Hiermee kun je meteen aan de slag en voorkom je dat kleine ergernissen uitgroeien tot grotere problemen. Zo help je je organisatie voortdurend verbeteren en ontwikkelen en houd je je medewerkers gemotiveerd. “Ze begrijpen beter hoe ze het beste kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, voelen zich gesteund en zijn trots om voor jou te mogen werken”, vult Kim aan. “Kortom, prestatiemanagement op zijn best!”

    Employee engagement

    Hoe je de betrokkenheid van je medewerkers verhoogt. En waarom dat loont.

      Download hier het gratis e-book
      BE_Annelies-Rottiers_-Manager-KMO-Consultancy_-SD-Worx_300x300

      Annelies Rottiers

      kmo-adviseur

      Annelies Rottiers is 10 jaar werkzaam bij SD Worx. Ze is manager van een team Legal- & HR-experts met een passie voor KMO. Samen met haar team inspireert én begeleidt ze bedrijven bij het uitbouwen van een 'werkend en wervend' personeelsbeleid. Want mensen maken nu eenmaal het verschil, zeker als ze met 'goesting en passie' in hun job staan!