
Loontransparantie schept vertrouwen
Om de verdere groei van hun accountantskantoor te ondersteunen, deed het hr-team van Polar beroep op SD Worx om een loonbeleid uit te werken. “Nu stappen we niet meer blind in een loongesprek,” zegt Paul D’Hollander.
Een klein, vooruitstrevend kantoor met negen medewerkers, inclusief partners, in de Leuvense rand: veel groter kan het contrast niet zijn. Vlak onder de neus van de ‘Grote Vier’: Deloitte, Ernst&Young, PwC en KPMG, runnen Paul D’Hollander, Justine D’Hollander en Régis Kapinga hun zaak met openheid en vertrouwen. Om jonge, talentvolle accountants binnen te halen, bieden ze een aantrekkelijk en marktconform salarispakket. Gespecialiseerd advies en inzicht in de cijfers kregen ze van SD Worx.
Jullie hebben een duidelijke toekomstvisie voor jullie onderneming: minstens 20% omzetgroei per jaar, dat is niet niks?
Paul: “Toen ik destijds met het kantoor begon, had ik al een pak sectorervaring op zak. Maar ik wou absoluut tabula rasa maken met de werkwijze die ik kende. Ik stelde mezelf de vraag: hoe ziet het ideale kantoor eruit en wat zijn mijn ambities? Ik koos ervoor te focussen op een specifiek marktsegment, omdat dit me de meeste energie geeft. Vandaag is de tijd rijp om op te schalen.”
Justine: “Sinds 2023 ben ik, samen met Régis, toegetreden als partner bij Polar. Ik neem intern de rol van HR op me en zie dat onze medewerkers het nieuwe loonbeleid positief ontvangen. Het geeft hun duidelijkheid en vertrouwen in hun toekomst bij Polar.”
Is het momenteel moeilijk om nieuwe medewerkers te vinden?
Paul: “Voorlopig ondervinden we op dat vlak weinig problemen. Wij rekruteren voortdurend, ook als er eigenlijk geen vacatures openstaan. Komen we een interessant profiel tegen, dan werven we aan. Het zou zonde zijn om een capabel profiel te mislopen. Menselijk kapitaal is ons belangrijkste actief. Het was van bij de start van het nieuwe kantoor duidelijk dat we hierin fors zouden investeren.

We mikken steevast op jonge profielen die we zelf verder opleiden. In een klein kantoor moet je als accountant een allrounder zijn. Vakspecialisten huren we in. We zien die externe kennis als een waardevol leermoment voor onze eigen medewerkers.”
Waarom kiezen accountants voor jullie kantoor en niet voor één van de grote jongens?
Paul: “Starters kunnen hier in een familiale sfeer het totale vak leren. Ze worden ondergedompeld in een bad van totale kennis en ervaring zodat ze op korte tijd op zelfstandige basis zouden kunnen werken. Al hopen we natuurlijk wel dat ze blijven. Daarnaast gebruiken we hier dezelfde professionele softwaretools als bij de Big Four. Dus op dat vlak spelen we op hetzelfde niveau.”
Zijn de verwachtingen van kandidaat-accountants gewijzigd in de loop der jaren?
Justine: “Jongeren zoeken vooral flexibiliteit en uitdaging in hun job. Op dat vlak hebben wij nu al een bijzonder flexibel systeem. We werken volgens de 40-urenwerkweek, met 12 extra ADV-dagen. Omdat we een kleine organisatie zijn, kunnen medewerkers hun verlof zelf flexibel plannen. Ons kantoor draait volledig in de cloud, dus ook op verplaatsing werken is perfect mogelijk, zelfs in het buitenland. Zo profileren we ons als een aantrekkelijke werkgever.”
Hoe komt het dat steeds minder jongeren voor een opleiding accountancy kiezen?
Paul: “Het clichébeeld van ‘de saaie boekhouder’ leeft nog steeds. Ook al strookt dit lang niet meer met de realiteit. De tijd dat boekhouders vooral manueel facturen inboekten is voorbij. Heel wat repetitieve taken zijn nu geautomatiseerd. Vandaag is de accountant eigenlijk een adviseur die klanten ondersteunt in elke stap met zijn of haar onderneming. We leren onze klanten van heel dichtbij kennen. Wij zijn voor hen een soort van rentmeester.”
Waarom kozen jullie net nu voor loonbenchmarking?
Paul: “We wilden onze groeiambities verderzetten, maar tastten nog te vaak in het duister als het op marktconform verlonen aankwam. Er zat geen structuur in onze loonpakketten en we hadden geen zicht op de concurrentie. We onderhandelden met elke individuele kandidaat, à la tête du client dus.”
Welke oplossing heeft SD Worx aangeboden?
SD Worx bood Polar een marktconform en competitief loonbeleid aan. Via loonbenchmarking kregen ze inzicht in het gangbare salaris voor een specifiek functieprofiel. Dat vormt een prima basis voor een loongesprek.
Met een competitief loonbeleid laat je je bedrijf groeien en blijf je concurrentieel slagvaardig. Het kantoor heeft een heel vlakke organisatiestructuur, met slechts twee functieprofielen – adviseurs en boekhouders – elk met een eigen verloningspakket bestaande uit financiële en extralegale voordelen. Deze werden getoetst op competitiviteit en dynamiek. Binnen elk van de profielen werden groeipaden vastgelegd: junior, advanced en expert. Aan elk groeipad hangen specifieke competenties vast. Transparant en gestructureerd dus.
De partners bij Polar hebben ook goed begrepen dat er meer nodig is dan een aantrekkelijk loon om hun team te engageren. Medewerkers hechten belang aan het hele plaatje: een bedrijfscultuur die inspireert en motiveert, sterk leiderschap, een gezonde feedbackcultuur en ga zo maar door. Loon is niet de enige motivator, daar zorgen Paul, Justine en Régis zelf voor: door vertrouwen te geven, krijgen ze veel terug.

Hoe verliep de implementatie bij de bestaande medewerkers?
Om een nieuw loonbeleid te introduceren, zijn heldere communicatie naar en betrokkenheid van de medewerkers essentieel. SD Worx benadrukte de objectiviteit van de benchmarks door hun onafhankelijkheid.
Paul: “Ik zeg altijd: “Boekhouder, blijf bij uw leest.” Op het vlak van loonbeleid en benchmarking is SD Worx de absolute expert. Het stelt onze medewerkers gerust dat het nieuwe loonbeleid niet uit de lucht is komen vallen, maar gestoeld is op correcte en betrouwbare cijfers.”
Zouden jullie deze oplossing ook aanraden aan andere accountantskantoren?
Paul: “Absoluut! Alle discussies over loon zijn al op voorhand beslecht, dat geeft gemoedsrust. Daarnaast evalueren we tweemaal per jaar door in gesprek te gaan met de werknemers. Eerst is er een tussentijds gesprek, los van het loonbeleid, waarin we eventuele problemen snel kunnen aankaarten, professionele wensen kunnen bespreken en waardering kunnen tonen. Het tweede gesprek vindt plaats aan het einde van het jaar. Dit is het moment waarop er over loonvoorwaarden kan worden onderhandeld of spontane loonsverhogingen kunnen worden toegekend.