Volgens onderzoek van SD Worx ziet 42% van de Belgische medewerkers flexibele werktijd als een van de topredenen om voor een werkgever te kiezen. Daartegenover staat dat amper 1 op de 3 zelf mag beslissen wanneer hij of zij werkt. Door flexibele werktijd mogelijk te maken, heb je dus al snel een troef in handen om topkandidaten te overtuigen om voor je bedrijf te kiezen én om je bestaande team aan boord te houden.
Flexibele werktijd kan onder meer de vorm van glijdende uren aannemen. Daarbij beslissen medewerkers bijvoorbeeld zelf hoe laat hun werkdag start en eindigt, maar presteren ze elke dag wel een vast aantal uren. Of ze delen hun afgesproken werkuren vrij in over verschillende werkdagen. De ene dag kan dan langer of korter zijn dan de andere.
Een andere – nog flexibelere – aanpak is om de focus niet op werktijd, maar op resultaten te leggen. Maak je duidelijke afspraken over welke objectieven je medewerkers dienen te behalen, dan kunnen zij hun werktijd vrij indelen in functie van die doelstellingen.
Hoe dan ook vormt flexibele werktijd een krachtige tool voor je medewerkers om over hun work-lifebalans te waken. Maar het biedt ook voor jou voordelen. Mits goede afspraken die vermijden dat flexibiliteit in chaos uitmondt, kun je de inzetbaarheid van je personeel optimaliseren en afstemmen op veranderlijke situaties. Met piekroosters voor periodes van toegenomen activiteit en dalroosters voor kalmere periodes, flexibele verlofregelingen en aangepaste seizoens-uurroosters, bijvoorbeeld.