“Wanneer elke medewerker en ieder team zich verbonden voelen, staan we er ook als groep”
Aertssen Group: payrollafdeling wordt volwaardige businesspartner
Hoe sterk de groeiambities van Aertssen Group ook zijn, deze onderneming uit Stabroek blijft in de eerste plaats een familiale onderneming. Om dat familiegevoel binnen de groeiende organisatie te bewaren, werden enkele jaren geleden alle hr-registers opengetrokken: vandaag kan elke medewerker rekenen op een gepersonaliseerde aanpak met technologie als backbone.
Aertssen Group bestaat al ruim een halve eeuw en wordt vandaag aangestuurd door de tweede en derde generatie. Het Antwerpse bedrijf is internationaal actief in onder meer bouw- en infrastructuurwerken.
Pittige hr-uitdagingen
“Momenteel zijn we met ruim 1400 medewerkers, nagenoeg een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar geleden”, steekt HR Director Alain Bastiaens van wal. Toen hij in 2016 aan boord kwam, was de groep dus stevig aan het groeien, maar keek ze ook tegen enkele pittige hr-uitdagingen aan.
Familiegevoel behouden
De aanwervingen draaiden op volle toeren en dat bracht een nieuwe uitdaging met zich mee: het familiegevoel en engagement op peil houden. Alain: “De medewerkers gaven in de tevredenheidsenquête aan waar het schoentje precies knelde. Ze hadden duidelijk nood aan meer interne communicatie. Kortom, een aparte hr-divisie met een overkoepelende hr-strategie bleek hoe langer hoe meer aan de orde.”
“Het uitgangspunt: om onze klanten een gepersonaliseerde serviceverlening op hoog niveau te bieden, moeten we op hr-vlak de lat even hoog leggen voor elke individuele Aertssen-werknemer. Wanneer elke medewerker en ieder team zich verbonden voelen, staan we er ook als groep. Met ‘Grow together’ als strategische paraplu – het bedrijf en de medewerkers samen laten groeien – stippelden we een hr-roadmap uit voor een periode van drie jaar. En hr werd een aparte divisie met inspraak aan de directietafel.”
Technologie als backbone
De hr-directeur besliste om volop de technologische kaart te trekken: “Qua digitalisering en automatisering hinkt onze sector serieus achterop. Toch is het structureel wegwerken van manuele processen de enige manier om binnen de hr-dienst meer tijd vrij te krijgen. Die is nodig voor talentmanagement, learning en andere meer strategische hr processen waar elke medewerker de vruchten van plukt voor zijn groeiproces. Kortom, een gepersonaliseerde hr-dienstverlening.”
Samen met SD Worx onderzocht Aertssen Group hoe ze de payroll en hr-administratie konden automatiseren. Alain: “Dankzij het payrollpakket eBlox en het werknemersplatform krijgt iedereen een digitale loonbrief en zijn papieren personeelsdossiers verleden tijd. Verder plugden we al een aantal businessunits in op Protime, zodat tijdsregistratie en planning volledig digitaal verlopen. Nog op de agenda: de uitrol van een tool om training en development te ondersteunen en op termijn een volwaardig learning management system (LMS) op te bouwen.”
“Het automatiseren van manuele processen is de enige manier om meer tijd vrij te krijgen voor een gepersonaliseerde hr-dienstverlening.”
Iedereen communiceert
Daarbovenop wordt technologie ingezet om medewerkers rechtstreeks support te bieden en de onderlinge verbondenheid te verhogen. Zo deden automaten met werkkledij en gezonde tussendoortjes hun intrede, net zoals een simulator en VR-brillen om een aantal praktijkopleidingen kracht bij te zetten.
En last but not least, elke medewerker kan voortaan via een bedrijfs-gsm inloggen op het interne communicatieplatform Workplace. Alain: “Een wereld van verschil ten opzichte van de statische leaflet met bedrijfsnieuws die vroeger bij hun loonbrief stak. Het is geweldig om te zien hoe iedereen nu enthousiast zijn steentje bijdraagt aan onze interne communicatie.”
“Het is geweldig om te zien hoe iedereen nu enthousiast zijn steentje bijdraagt aan onze interne communicatie”
Op dezelfde golflengte
Dat de gepersonaliseerde aanpak aanslaat bij het personeel, bewijst de serieuze stijging van de medewerkerstevredenheid – van 60% naar 78% – in de recentste tevredendheidssurvey. Maar achterover leunen doet de hr-directeur niet: “Ook flexibel verlonen past perfect in dit plaatje. Concrete plannen liggen nog niet op tafel, maar op termijn gaan we er zeker werk van maken. Wél in volle uitrol zijn de satellietkantoren – na inspraak van de medewerkers heeft Aertssen Group er intussen acht geopend – en telewerk voor de ondersteunende diensten.”
“SD Worx is de ideale sparringpartner voor al onze plannen”, besluit Alain. “Ze luisteren naar onze noden en behoeftes en denken met open geest mee over mogelijke oplossingen, nieuwe tools of extra functionaliteiten. We zitten op dezelfde golflengte en inspireren elkaar. ‘Dat is onmogelijk’ hoor je hen maar zelden zeggen.”
Wil je ook een hr-partner die zich samen met jou buigt over je hr-uitdagingen? Ontdek hoe SD Worx je kan helpen.