1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Payroll>
werknemers

Waarom loonpakketten belangrijk zijn

De wereld op zijn kop, want een loonpakket moet fair, transparant en duurzaam zijn. Maar dat blijkt vooral voor veel bedrijven nog vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Bedrijfsleiders stellen het salarispakket van een nieuwe werknemer nog te vaak samen ‘à la tête du client’. Omdat de sollicitant zich goed wist te verkopen. Omdat hij de witte raaf was waar het bedrijf al maanden koortsachtig naar speurde. Of om mee te kunnen met de concurrentie.

Op die manier ontstaat er na verloop van tijd een wildgroei. Het gevolg? Dat er achteraf bijgestuurd moet worden, omdat bepaalde medewerkers zich benadeeld voelen. Of erger nog: dat medewerkers je er niet over aanspreken, maar gefrustreerd het bedrijf verlaten.

Verder kunnen er ook onwettelijke situaties ontstaan, omdat bepaalde extralegale voordelen op individuele basis worden toegekend, terwijl ze eigenlijk alleen collectief mogen worden ingevoerd.

    1. Is je loonpakket fair?

    Hebben twee collega’s ongeveer hetzelfde takenpakket en evenveel verantwoordelijkheid, dan is het logisch dat ook hun loonzakjes vergelijkbaar zijn.

    Om die interne coherentie in de praktijk te brengen, bepaal je best eerst het relatieve gewicht van de verschillende functies in je organisatie. Daar koppel je vervolgens loonschalen aan toe.

      2. Verloon je marktconform?

      Naast intern rechtvaardig moeten verloningspakketten marktconform zijn. Zeker voor kritieke rollen in de organisatie is dat cruciaal. Zoek je een accountant, bijvoorbeeld, dan moet je weten hoeveel een vergelijkbaar profiel in een soortgelijke functie verdient binnen je sector. Voor een receptioniste, daarentegen, is de regio een beter referentiepunt. Maar in beide gevallen zorgt objectieve informatie ervoor dat je niet langer hoeft af te gaan op wat sollicitanten je voorhouden.

        3. Hanteer je objectieve criteria?

        Vooral op het vlak van extralegale voordelen kunnen scheve situaties voor frustratie zorgen op de werkvloer. Baken daarom looncategorieën af waaraan je een aantal vaste voordelen koppelt en bijkomende functiegebonden voordelen.

        Een voorbeeld: de vertegenwoordiger heeft een auto nodig om op klantenbezoek te gaan, de binnendienstmedewerker niet. Met zo’n systeem is het voor elke medewerker glashelder waarom de salarispakketten zus of zo zijn samengesteld. Hetzelfde verhaal voor opslag. Probeer loonsverhogingen in te bedden in een evaluatiesysteem.

          4. Bied je loonperspectief?

          Naast het salarispakket bij aanvang van het contract verdient ook het verloningsperspectief de nodige aandacht. Doorgaans vragen kandidaten wat hun groeimogelijkheden zijn en welke loonevolutie daartegenover staat. Stel daarom verloningspakketten samen die ook op langere termijn haalbaar blijven voor je bedrijf. Want terugkomen op eerder gemaakte beloftes, dat is pas een afknapper.

          Kortom, om gemotiveerde medewerkers aan boord te halen en te houden, is een rechtmatige verloning aan de orde. Maar het salarispakket van je medewerkers vraagt ook om optimalisatie. Zo bespaar je flink wat geld, terwijl je medewerkers er toch meer aan overhouden. 

            Bouw een marktconform loonbeleid uit met betrouwbare salarisgegevens

            Benchmarkgegevens Total Reward: hoe marktconform is uw verloning?

            Ontdek wat er gangbaar is in uw sector, regio of bedrijven van gelijkaardige grootte.

              Download de whitepaper