Het aanbieden van een bedrijfsfiets wint aan populariteit. Logisch ook, want het is een aantrekkelijk alternatief om de files te omzeilen, het levert trappende medewerkers een dagelijkse portie beweging op en het is milieuvriendelijk. Daarnaast klinkt ook de roep om een meer persoonlijke verloning in functie van de behoefte van de medewerker steeds luider. De Vlaamse overheid is niet doof gebleven voor deze verzuchtingen. Binnenkort kunnen personeelsleden (contractueel en statutair) bij de Vlaamse lokale besturen dan ook, volgens de principes van flexibel verlonen, voordelen kiezen om hun fietsmobiliteit te bevorderen.
Op vrijdag 12 maart heeft de Vlaamse overheid het besluit goedgekeurd waarbij het voor lokale ambtenaren mogelijk wordt om op vrijwillige basis vakantiedagen, (een deel van) hun vakantiegeld (stelsel publieke sector) of (een deel van) hun eindejaarstoelage in te ruilen tegen een fiets en fietstoebehoren (zoals een onderhoudscontract voor de fiets of een gps-toestel). De gemeente, resp. OCMW-raad, zal naar eigen goeddunken de modaliteiten moeten vastleggen. Het is nu enkel nog wachten op de publicatie van het besluit in het Belgisch Staatblad (wat verwacht wordt tegen begin april 2021).
Dit is hoe het werkt
- Aan de basis ligt een dubbele keuzevrijheid: jij beslist of je de regels rond fietsmobiliteit uitwerkt in je rechtspositieregeling. Je medewerkers kiezen zelf of ze op het aanbod ingaan. Wie er niet voor kiest, behoudt zijn voordelen net zoals voorheen.
- Je zet (een deel van) de eindejaarstoelage, vakantiedagen en eventuele fietsvergoeding om in een persoonlijk budget voor elke medewerker.
- Je medewerkers kunnen hiermee een fiets leasen of kiezen voor andere mogelijkheden die de fietsmobiliteit bevorderen.
Neem voor jouw Bike FIP SD Worx als expert onder de arm
SD Worx heeft als pionier een jarenlange ervaring met het uitwerken van flexibele verloningsplannen en hanteert deze expertise ook graag bij de implementatie van een Bike FIP-plan voor jouw medewerkers.
Onze werkwijze
- De basis
Via een juridische analyse leggen we samen het Bike FIP-budget vast en beslissen welke voordelen kunnen worden aangeboden. We brengen de juridische impact op jouw rechtpositieregeling in kaart en overlopen wat te doen bij situaties zoals ontslag of langdurige afwezigheden. Kortom, we leggen de basis.
- Implementatie
We zorgen voor de nodige juridische documenten om de legal compliancy van je Bike FIP te garanderen. We zetten de webtool (met e-shop) op en je krijgt alle nodige informatie, documentatie en training voor een vlotte opstart en implementatie.
- De sleutel tot succes is communicatie
Het succes van Bike FIP hangt nauw samen met het draagvlak bij je medewerkers. Dat draagvlak wordt bepaald door je interne communicatie. Wat de beste strategie is, beslissen we samen.
- Aan de slag
Iedereen krijgt toegang tot de e-shop en het kiezen kan beginnen. Uiteraard geniet je tijdens deze fase van onze volledige ondersteuning, net als voor de administratieve taken achteraf.
- Evaluatie en optimalisatie
Vlak na de keuzeronde peilen we naar je ervaringen en die van je medewerkers. Samen evalueren en bekijken we of je het Bike FIP-budget of de aangeboden voordelen nog kan optimaliseren.