Je vaste medewerkers moeten hun betaalde inhaalrust opnemen binnen de 6 weken na de feestdag. Let op: elke voltijdse medewerker heeft op jaarbasis recht op 10 betaalde feestdagen. Op het einde van een jaar moeten er dan ook 10 feestdagen (of de recup ervoor) ingeboekt zijn in je payrollsysteem. Valt een feestdag op een zondag of inactiviteitsdag? Dan leg je een vervangingsdag vast.
De feestdagen op een rij:
- 1 januari (Nieuwjaar)
- 21 juli (nationale feestdag)
- Paasmaandag
- 15 augustus (O.L.V.-Hemelvaart)
- 1 mei (feest van de arbeid)
- 1 november (Allerheiligen)
- Hemelvaartsdag
- 11 november (Wapenstilstand)
- Pinkstermaandag
- 25 december (Kerstmis)
Verlies het aantal ingeboekte feestdagen niet uit het oog: tijdens een controle nemen inspecteurs die steevast onder de loep. De financiële gevolgen bij onjuistheden zijn niet min. Je moet niet alleen inhaalrust geven aan je medewerkers voor de ontbrekende feestdagen, er hangen ook fikse boetes aan vast.