1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Mobiliteit>
pedelec

Fiscale gelijkstelling speed pedelecs: ligt de weg naar succes open?

Uit grootschalig onderzoek van SD Worx blijkt dat maar liefst 81% van de Vlaamse werknemers in de privésector dagelijks de auto naar het werk neemt. In 19% van de gevallen is dat een bedrijfswagen. Een kleine minderheid fietst naar het werk: zo’n 14%. Maar nu de snelle elektrische fiets of speed pedelec ook fiscaal interessant isvoor werkgevers én medewerkers, zou daar wel eens snel verandering in kunnen komen.

Speed pedelecs kunnen snelheden halen tot 45 kilometer per uur. Met deze snelle elektrische fietsen worden langere woon-werktrajecten makkelijker overbrugbaar. Goed voor het milieu, de files en de conditie van j werknemers. Of: een perfect alternatief voor de wagen, toch?

Helaas stond nog één obstakel de grote doorbraak van de speed pedelec in de weg: in sommige gevallen bleef een bedrijfswagen fiscaal interessanter voor werknemer én werkgever. In de ogen van de fiscus voldeed deze snelle tweewieler namelijk niet aan de definitie van een fiets, maar van een bromfiets. Daardoor hadden de gebruikers ervan geen recht op de (para)fiscaal vrijgestelde fietsvergoeding van 0,23 euro per effectief getrapte kilometer. Ook voor de werkgever was de regeling trouwens niet voordelig: in tegenstelling tot de ‘gewone’ fiets, genoten bedrijven geen volledige fiscale vrijstelling voor de speed pedelec.

De fiscus en RSZ deden een inhaalbeweging

In september 2017 keurde de Kamercommissie Financiën een wetsontwerp goed dat speed pedelecs gelijkstelt met klassieke (elektrische) fietsen. Werknemers die met zo’n snelle elektrische fiets naar het werk pendelen, zullen dus ook recht hebben op een vrijgestelde vergoeding van maximaal 0,23 euro per kilometer als hun werkgever dat aanbiedt. Wie een snelle e-bike krijgt van zijn werkgever en daarmee zijn woon-werktraject aflegt, wordt bovendien extra beloond: de speed pedelec wordt namelijk niet langer beschouwd als belastbaar voordeel. In maart 2018 volgde dan ook de sociale zekerheid en werd de forfaitaire fietsvergoeding van 0,23 euro per getrapte kilometer ook volledig vrijgesteld voor de speed pedelecs.

Tot slot wordt de speed pedelec ook voor de werkgever een stuk aantrekkelijker, aangezien hij de kosten voortaan volledig kan aftrekken van de vennootschapsbelasting. 

Door speed pedelecs en klassieke (elektrische) fietsen dezelfde fiscale behandeling te geven, zetten we een belangrijke stap richting een echte mobiliteitsshift, die op termijn moet leiden tot minder wagens, files en luchtvervuiling.

    Flexibel verlonen: laat uw medewerker beslissen over zijn voordelenpakket

    Niet al je medewerkers zijn gebaat bij een speed pedelec. Misschien is een kleinere salariswagen in combinatie met een abonnement voor het openbaar vervoer de ideale mix. Door je werknemer zelf zijn voordelenpakket te laten samenstellen, bijvoorbeeld door een mobiliteitsbudget, geef je hem de keuzevrijheid waar hij op wacht.

    Op je loonkosten heeft het principe geen enkele impact: het is een budgetneutrale oplossing. Toch is ze juridisch volledig waterdicht en straalt het principe van de vrije beslissingsbevoegdheid positief af op de tevredenheid van je werknemers. Zij kunnen immers een voordelenpakket op maat samenstellen dat naadloos aansluit bij hun persoonlijke behoeften.

      Download het e-book
      VeerleMichiels

      Veerle Michiels

      Juridisch Adviseur

      Veerle Michiels ging in 1997 bij SD Worx aan de slag als adviseur voor contacten tussen werkgevers en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Sinds 2004 werkt ze bij het Juridisch Kenniscentrum. Hier verdiepte ze zich in eerste instantie in thema’s rond sociale zekerheid in de ruime zin.