1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Talent>
staffing_1200x800

Waarom je tijdelijke medewerkers beter in de armen sluit en hoe

Uitzendkrachten, freelancers, flexi-jobbers … bij veel organisaties zijn ze niet meer weg te denken. Meer zelfs, uit onderzoek van SD Worx blijkt dat bijna 4 op de 10 werkgevers in toenemende mate rekent op tijdelijke medewerkers. Maar hoe ga je om met deze bonte groep? Hoewel ze een ietwat andere aanpak vereisen dan je vaste team, doe je er goed aan om hen als volwaardige medewerkers te behandelen. Ontdek waarom dat is en hoe je de daad bij het woord voegt. 

Voordelen van een inclusieve aanpak

In een krappe arbeidsmarkt is het nóg belangrijker dan anders om tijdelijke medewerkers niet als een extra set handen voor piekmomenten te beschouwen, maar wel als échte teamleden. En wel om deze redenen:

Talent beter in kaart brengen – Als je je tijdelijke medewerkers in uiteenlopende projecten betrekt, hen om feedback vraagt, verantwoordelijkheid deelt, en ontwikkelingskansen biedt, dan kun je de sterktes (en het potentieel) goed inschatten. Dat laat je dan weer toe om iedereen de meest geschikte rol te geven.

Talent aan je binden – Uitzendkrachten, freelancers en andere tijdelijke medewerkers die zich een volwaardig deel van je team voelen, zullen sneller terugkomen voor volgende opdrachten. En wie weet is de klik zo goed, dat er in de toekomst een vaste relatie mogelijk is. Dat merk je natuurlijk enkel als je tijd in hen steekt.

Nieuw talent aantrekken – Tijdelijke medewerkers die zich gewaardeerd voelen, vertellen dat snel door in hun netwerk en voor je het weet, sta je bekend als topwerkgever. Zo inspireren mensen die vol lof over je organisatie spreken anderen om ook eens een kijkje te nemen in je vacatures.
 

    56%

    Meer dan de helft van de Belgische werkgevers heeft het moeilijk om talent aan te trekken. 

      Hoe omgaan met tijdelijke medewerkers: 5 tips

      #1 Wees eerlijk en transparant

      Dit begint al bij de rekrutering. Via een flexen-bij-ons-pagina kun je onder meer delen welke opdrachten je hebt, wat jouw visie is op freelancers en wat de richtlijnen zijn. Zo vergroot je de kansen op een goede match. Op de eerste werkdag bespreek je dan de mogelijkheden binnen je organisatie én jouw verwachtingen. Dat houdt in dat je aangeeft of de opdracht mogelijk deuren opent op de lange termijn. Ben je nog niet zeker? Zeg het dan zo. En is het een strikt tijdelijke rol zonder ‘perspectief’, wees ook daar eerlijk over tijdens de onboarding.

      #2 Behandel hen als gelijken

      Nog te vaak beschouwen organisaties hun tijdelijke medewerkers als tweederangsburgers. Maar dan schiet je jezelf in de voet. Van freelancers tot uitzendkrachten, velen brengen heel wat skills, ervaring en inzichten mee die ze bij andere werkgevers opdeden. Betrek hen daarom bij meetings en projecten die relevant zijn voor hun rol, maar nodig hen ook uit voor team- en afterworkevents. Zo zullen de meest geschikte krachten sneller hun expertise delen en voel je beter aan wie in het team past en een meerwaarde biedt.

      #3 Creëer het juiste kader

      Je tijdelijke medewerkers gaan enkel succesvol zijn als je hen daar ook alle middelen toe geeft. Met andere woorden, voorzie voldoende sturing en training. Ook voor korte opdrachten. Dat hoeft niet altijd via formele training te zijn. Denk aan onder meer handleidingen, video’s en stappenplannen die opgesteld zijn door meer ervaren collega’s. Een andere optie is om tijdelijke medewerkers een mentor toe te wijzen. Die helpt hen dan bij de uitvoering van bepaalde taken en introduceert hen in het bredere team.

      #4 Geef open feedback

      In sommige werkomgevingen zoals o.a. logistieke en productiebedrijven wordt er vaak onder hoge druk gewerkt. De productie moet blijven draaien en orders moeten de deur uit. Tijd voor feedback is er amper. En die tijdelijke medewerker? Ja, die er is er volgende maand toch niet meer. Een foute redenering. Zonder feedback blijven je uitzendkrachten misschien het werk minder goed uitvoeren of weten ze niet dat ze net goed bezig zijn. Maar feedback geven toont vooral dat je geïnteresseerd bent in je tijdelijke medewerkers en dat leidt tot een hoger engagement.

      #5 Besteed aandacht aan de offboarding

      Opdracht afgerond, badge of computer inleveren, en klaar. Van een weldoordacht offboardingsproces voor tijdelijke medewerkers is niet altijd sprake. Een gemiste kans, want een constructief exitgesprek, waarin je je medewerker bedankt en polst naar ervaringen en verbeterpunten, kan onder meer leiden tot positieve reviews en terugkerende medewerkers. Omgekeerd zijn vertrekkende medewerkers doorgaans heel eerlijk over zaken die ze ervoor misschien niet durfden te zeggen. Daar kun jij dan weer lessen uit trekken.

        Nooit meer zonder talent

        Klinkt als muziek in de oren? Onze experts geven 5 concrete actiepunten om in 2024 succesvol door de krappe arbeidsmarkt te navigeren.

          Download gratis het e-book
          Mieke_Dyckmans_300x300

          Mieke Dijckmans

          Business Unit Manager Talent Services