1. Home>
  2. SD Worx>
  3. Pers>

Kmo’s in West-Vlaanderen meest in de ban van de bedrijfsfiets

Ook fietsvergoedingen voor wie met (eigen) fiets naar het werk komt
Bikes

In 2024 en 2025 zal één op de vijf kmo’s in West-Vlaanderen (met maximaal 250 werknemers) voor het eerst bedrijfsfietsen aanbieden aan hun personeel. Deze plannen tonen aan dat West-Vlaamse kmo-werkgevers koplopers zijn in het stimuleren van fietsgebruik via de werkgever. Vandaag biedt al 16% van de West-Vlaamse kmo’s bedrijfsfietsen aan. In Limburg en Antwerpen heeft bijna 1 op 5 van de werkgevers al een bedrijfsfiets. Ook deze kmo’s tonen de intentie om hun bedrijfsfietsenpark verder uit te breiden, met respectievelijk 9% en 8% in 2024 of 2025. De toekenning van een bedrijfsfiets gebeurt boven op het loonpakket of via heronderhandeling van het bestaande loonpakket. Daarnaast zorgt de verplichte invoering van een fietsvergoeding in 2023 bijna bij een op vijf kmo’s voor hogere kosten. Gemiddeld bedraagt de fietsvergoeding bij kmo’s 31 eurocent per effectief getrapte kilometer. Dit inzichten zijn afkomstig van een recent onderzoek onder 670 kmo-bedrijfsleiders en personeelsverantwoordelijken, uitgevoerd net na de verkiezingen in juni. 

    Bedrijfsfiets: West-Vlaamse kmo’s steken tandje bij

    Kmo’s in Limburg en Antwerpen nemen de leiding, met een op vijf kmo’s die al bedrijfsfietsen aanbieden. West-Vlaanderen staat momenteel op de derde plaats, maar het is ook de provincie waar de meeste kmo-bedrijven plannen hebben om de bedrijfsfiets voor het eerst te introduceren. In Vlaams-Brabant zien we het minst interesse: slechts 5% van de kmo’s is van plan om te starten met bedrijfsfietsen, terwijl nog geen 14% dit momenteel aanbiedt. 

        Annelies Rottiers: "Om talent aan te trekken en te behouden is een bedrijfsfiets een belangrijke troef. Bij grotere kmo’s is dit al meer ingeburgerd.Minstens 20% biedt al bedrijfsfietsen aan; in kmo’s tussen 100 en 250 werknemers loopt dat cijfer op tot meer dan vier op tien werkgevers. Bij de kleinste kmo’s (met minder dan 5 werknemers) zien we nu een inhaalbeweging: 12% van deze kmo’s wil op korte termijn bedrijfsfietsen lanceren. Bij vier op de tien kmo’s betaalt de werknemer mee; bij zes op de tien komt dit boven op het bestaande loonpakket. Werkgevers hebben in 2023 ook een fietsvergoeding moeten invoeren, voor wie gedeeltelijk het woon-werkverkeer met de fiets aflegt: gemiddeld betaalt de werkgever 31 eurocent per getrapte kilometer. Voor wie bv. 10 keer naar het werk fietst en daar in totaal 20 kmo per dag voor trapt, gaat dit om 62 euro netto."

          Fietsvergoeding voor wie met de fiets naar het werk komt

          Ook wie met de eigen fiets naar het werk komt, krijgt in veel sectoren een fietsvergoeding. Sinds 2023 is dit via de aanvullende CAO 164 verplicht in organisaties en sectoren waar dit nog niet het geval was. Bijna één of vijf kmo’s (18%) voelt de impact van deze wetswijziging, vooral kmo’s met meer dan 20 werknemers: hier heeft ongeveer 40% in 2023 de fietsvergoeding ingevoerd. Er zijn duidelijke regionale verschillen zichtbaar. Zo lopen de kmo’s in Oost-Vlaanderen voorop, waar bijna één op drie kmo’s is overgegaan tot het toekennen van een fietsvergoeding. In Brussel is de impact het kleinst, met slechts 12%. 

              Annelies Rottiers:  "Er zijn verschillende manieren om de bedrijfsfiets te financieren: ofwel via een heronderhandeling van het loon, ofwel komt dit boven op het loon."

                Over de studie

                In de driemaandelijkse tewerkstellingsprognose van SD Worx zijn voor de 57e keer een voor België representatief aantal kmo's bevraagd naar hun verwachtingen over tewerkstelling. Hieraan namen 670 bedrijven van 1 - 250 werknemers deel tussen11 juni en 21 juni 2024. Het betreft een online bevraging van de kmo’s in België aan de hand van een representatieve steekproef waarbij het onderzoeksbureau DataD.be de respondenten via e-mail aanspreekt. De studie wordt ieder kwartaal herhaald. Er wordt gewogen volgens regio en organisatiegrootte in functie van de populatie van kmo’s. De resultaten zijn representatief voor alle kmo’s in België. De wegingen voor Vlaanderen en Brussel zijn nooit groter dan twee. Voor de volledige steekproef van 670 kmo’s bedraagt de foutenmarge 3,78% (betrouwbaarheidsinterval van 95%).