Kwart van Belgische medewerkers gebruikt geregeld AI op het werk
Slechts een op zeven Belgische HR-professionals ziet al concrete resultaten van AI in HR
12 juni 2025

Slechts een op zeven (15%) van de Belgische HR-professionals ziet al concrete resultaten van AI in HR. Dat is lager dan in andere Europese landen. Belgische HR-Professionals halen vaker dan hun Europese collega’s gebrek aan budget en mensen aan. Voorlopig investeren Belgische werkgevers vooral in de domeinen werving, zoals geautomatiseerde cv-screening (13%) en HR-support (13%), gevolgd door AI-gestuurde leertrajecten (12%) en performance en compliance management en last but not least: apps met een focus op mentaal welzijn (telkens 11%). Een kwart van de Belgische werknemers gebruikt AI al regelmatig op het werk, in de eerste plaats nog steeds voor contentcreatie en editing. Dat alles blijkt uit recent internationaal onderzoek door de Europese hr-dienstenverlener SD Worx bij 5.625 HR managers en 16.000 medewerkers uit zestien Europese landen.
Een kwart van de Belgische werknemers gebruikt regelmatig AI op het werk
Werknemers lijken steeds meer te experimenteren met AI op de werkvloer. Bijna een kwart (24%) gebruikt regelmatig AI, tegenover 16% in 2024: dit is een relatieve stijging van 50%. Hiermee zitten we rond het Europees gemiddelde: er zijn landen waar het gebruik hoger ligt (zoals in de UK, Ierland, Nederland, Roemenië en Polen), maar ook landen waar het lager ligt.
In België zetten we AI vooral in om content te creëren (21%), communicatie te personaliseren (mails aan te passen) of taken te automatiseren (telkens 17%). Data analyseren (16%) en brainstormen over ideeën (16%) vervolledigen de top vijf van toepassingsgebieden. Hulp bij het coderen wordt in België door een op tien gebruikt (11%). Bijna vier op de tien gebruikt het voor andere doeleinden. Denk maar aan: vertalen, onderzoek en agenda- en reisplannen, maar ook AI-apps ten voordele van mentaal welzijn/gezelschap zijn een opkomende trend, die vallen onder de noemer persoonlijke en professionele ondersteuning….
Bijna een kwart (24%) is bezorgd dat AI een groot deel van hun job overbodig zal maken. Van de regelmatige AI-gebruikers in België gelooft meer dan de helft (53%) dat AI hun job de komende drie jaar grondig zal veranderen of zelfs volledig zal transformeren. De meerderheid (57%) van de werkende Belgen heeft er wel vertrouwen in dat zijn/haar unieke vaardigheden niet vervangen kunnen worden door AI.
AI-gebruik op het werk in 2025:
- Belgische mannen gebruiken AI vaker op het werk dan vrouwen (29% vs. 19%). Mannen zijn er meer van overtuigd dat het helpt om productiever te zijn (31% vs. 19%) en dat het een positieve impact heeft op het eigen mentaal welzijn (35% vs. 21%).
- Ook leeftijd speelt een rol: wie jonger is dan 35 jaar gebruikt het vandaag meer dan wie ouder is, nl. 36% van wie jonger is dan 35, t.o.v. 12% van wie 55-plus is.
- Er is een kloof tussen managers en niet-managers. Leidinggevenden (zowel experten als ervaren specialisten als middle en senior management) zijn er al meer mee vertrouwd dan wie een uitvoerende of een junior job doet (37 vs. 18%).
- Wie in een internationaal bedrijf werkt, werkt meer met AI (een op drie werknemers t.o.v. een op vijf in een lokaal bedrijf)
- In de private sector maakt men er meer gebruik van dat in de publieke sector (28% vs. 19%).
Het beweegt ook op het vlak van HR
Een op drie Belgische werkgevers is actief aan het bekijken hoe ze AI kunnen inzetten op de werkvloer. Iets meer dan een kwart (28%) van de Belgische bedrijven investeert in 2025 in AI op de werkvloer: dat is aanmerkelijk minder dan het Europees gemiddelde van 38%. Dat bedrijven nog volop experimenteren, blijkt uit het feit dat slechts één op de drie Europese organisaties (31%) al concrete resultaten ziet van AI in hun HR-processen. Bij Belgische werkgevers ligt dit nog lager nl. 15% (of een op zeven).
Tien procent van de Belgische HR-professionals zet het invoeren van AI in HR in hun top vijf van urgente uitdagingen voor dit jaar. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van de zes procent in 2024.
Populaire HR-domeinen om AI op los te laten
Maar waar investeren HR-teams het meest in? In België zijn er zes domeinen die qua belang aan elkaar gewaagd zijn:
- Werving, met geautomatiseerde cv-screening,
- HR-ondersteuning zoals chatbots die medewerkersvragen beantwoorden staan bovenaan (13%).
- Het domein leren en ontwikkelen volgt met 12%, met onder andere AI-gestuurde leertrajecten die opleidingen beter afstemmen op de individuele noden van medewerkers.
- Performancemanagement, met o.m. voorspellende analyses
- Apps ten voordele van mentaal welzijn en
- Compliancebeheer met systemen die automatisch controleren of processen voldoen aan de regelgeving vervolledigen de top zes (met telkens 11%).
“Sinds 2 februari 2025 gelden er al twee belangrijke regels van de AI Act, de Europese verordening over AI. Bedrijven moeten er allereerst voor zorgen dat medewerkers die met AI werken, AI-geletterd zijn. Dat betekent niet dat ze alles moeten weten, maar wel dat ze kritisch en verstandig met AI omgaan. Wie met AI werkt, moet genoeg kennis hebben om slimme keuzes te maken en risico’s te herkennen. Daarnaast is het verboden om AI-systemen te gebruiken die fundamentele rechten schenden, zoals sociale scoring of emotieherkenning op het werk. Werkgevers moeten daarom weten welke AI ze inzetten en verboden toepassingen eruit halen. Vanaf 2 augustus komen er strenge boetes die in bepaalde gevallen kunnen oplopen tot 35 miljoen euro. Ook gelden dan extra verplichtingen voor algemene AI-modellen. Andere onderdelen van de wet starten vanaf augustus 2026, met het laatste deel in augustus 2027”, zegt Tom Saeys.
53% van de organisaties twijfelt over de impact van AI op HR
Hoewel meer bedrijven investeren in AI binnen HR-toepassingen, blijft er twijfel bestaan bij HR-professionals. Zo vreest 39% dat AI het menselijke aspect uit HR-processen haalt. Bijna evenveel (37%) geeft aan dat ze onvoldoende kennis of expertise in huis hebben om AI toe te passen in HR, terwijl nog eens een derde (32%) zich zorgen maakt om dataprivacy en beveiliging. In België springt het gebrek aan een specifiek AI budget of mankracht er ook uit, met 37% van de HR-professionals die hierom bekommerd zijn. Onduidelijkheid over de ethische aspecten (30%) en weerstand bij werknemers (28%) zien Belgische werkgevers ook als uitdagingen.
Bovendien blijft voor veel organisaties onduidelijk wat AI precies zal veranderen binnen HR. Hoewel 40% van de Belgische werkgevers verwacht dat AI de werkplek in sneltempo zal veranderen, blijft het voor meer dan de helft (54%) toch ook onduidelijk wat dat concreet betekent voor HR-taken en de organisatie van HR. Wel verwacht 22% dat AI bepaalde functies op termijn overbodig zal maken. In andere landen leeft dit veel meer, gezien het Europees gemiddelde van 36%.
Zo maak je van AI een waardevolle HR-partner
“We raden werkgevers aan een duidelijk AI-beleid op te stellen: wie mag welke tools gebruiken, hoe blijf je als organisatie bij, en hoe zorg je dat kennis meegaat als functies of technologieën veranderen? Wie AI slim wil inzetten in HR, begint best met een helder doel. Hoe kan AI het werk betekenisvoller maken, de werknemerservaring verbeteren of meer waarde creëren? Werk tegelijk aan de vaardigheden binnen je HR-team. Gebruik AI op een eerlijke en transparante manier, in lijn met de Europese AI-wetgeving. Alleen zo bouw je vertrouwen op bij medewerkers en stakeholders. Zorg dat AI geen reeks losse proefprojecten blijft, maar één geheel vormt. Bouw aan een geïntegreerde aanpak die alle HR-domeinen verbindt — van aanwerving tot ontwikkeling en retentie”, besluit Tom Saeys.
Over de internationale werknemersbevraging
SD Worx, de toonaangevende Europese HR-dienstverlener, ondersteunt kleinere en grote organisaties bij hun HR- en payroll-uitdagingen. Om een vinger aan de pols te blijven houden bij werkgevers en werknemers, voert SD Worx regelmatig diepgaande enquêtes uit. De analyse van de meest recente ‘HR & Payroll Pulse’ biedt organisaties waardevolle inzichten om hun HR- en payrollstrategie scherp te stellen en toekomstbestendig te maken.
De enquête werd in februari 2025 uitgevoerd in 16 Europese landen: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk door het SD Worx Research Institute. In totaal werden 5625 werkgevers en 16.000 werknemers bevraagd. De resultaten geven een representatief beeld van de arbeidsmarkt in elk land.
Over SD Worx
SD Worx gelooft dat succes begint bij mensen. Gedreven medewerkers bouwen niet alleen een bloeiende organisatie uit, ze dragen ook maatschappelijk bij. Samen met zijn klanten stimuleert SD Worx een succesvol personeelsbeleid met voordelen voor werk, privéleven en maatschappij.
Als vertrouwde toonaangevende Europese leverancier voor HR- en payrolloplossingen voor alle organisaties en medewerkers levert SD Worx software, diensten en expertise op het vlak van payroll & reward, human capital management en workforce management. SD Worx is stevig verankerd in heel Europa en neemt al acht decennia het voortouw om samen met zijn klanten – grote en kleinere werkgevers – het engagement van werknemers te stimuleren en zo succes te verzekeren in de kern van hun organisaties.
Zo’n 95.000 kleinere en grote organisaties in heel Europa vertrouwen op SD Worx. Zowat 10.000 medewerkers zijn actief in 27 landen. SD Worx berekent de lonen van ongeveer 6 miljoen medewerkers en behoort wereldwijd tot de top vijf. In 2024 realiseerde het een omzet van 1,180 miljard euro.
Meer info op www.sdworx.com / Volg ons via LinkedIn
Perscontact
