Op basis van een analyse bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector met ongeveer 175.000 bedrijfswagens stelt SD Worx vast dat het aantal bedrijfswagens voor het tweede jaar op rij lichtjes daalt. Deze trend zien we ook bij de zelfstandige bedrijfsleiders. Daarnaast zet de vergroening zich door. De gemiddelde C02-uitstoot van nieuwe bedrijfswagens daalt in het vierde kwartaal van 2024 tot 14 g/km. Dit komt doordat 80% van de nieuwe bedrijfswagens volledig elektrische wagens zijn. Benzine- en dieselwagens (en hun hybride varianten) vallen terug op resp. 17% en 2,5%. De bedrijfswagen werd door de band genomen in 2024 8,7% duurder (mediaanwaarde van € 43.800). Daarnaast bevraagt SD Worx elk jaar ongeveer 5.118 werkgevers in 18 Europese landen. Daaruit blijkt dat België samen met Engeland en Ierland in de top drie staat qua werknemersklachten over de vergroening.
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Bij de bedrijfswagens zitten we op kruissnelheid van vergroening: werkgevers passen hun wagenpark aan in functie van de strengere federale regelgeving. Maar dat brengt ook groeipijnen met zich mee, ook voor werknemers die nood hebben aan zekerheid. Sommige werkgevers tonen zich daarom bereid om -waar mogelijk- bestaande contracten met een jaar te verlengen.”
Ook op basis van de cijfers van meer dan 60.000 bedrijfsleiders, aangesloten bij SD Worx, blijkt dat in 2024 drie kwart van de bedrijfsleiders een firmawagen heeft als onderdeel van het loonpakket. Het aantal nieuw aangekochte bedrijfswagens is met 42% gedaald ten opzichte van 2023, wat wijst op een trend waarbij bedrijven langer met hun huidige wagenpark doen en minder snel overgaan tot nieuwe aankopen. Vooral diesel- en benzinewagens verliezen sterk terrein, terwijl elektrische wagens en hybride voertuigen juist populairder worden. De gemiddelde cataloguswaarde van een elektrische bedrijfswagen daalde licht van €72.792 in 2023 naar €69.839 in 2024, maar hybride wagens zijn juist duurder geworden: van €82.900 naar €90.047 (+8,6%). Een andere trend is dat bedrijven langer wachten met de vervanging van hun wagenpark. De gemiddelde leeftijd van een bedrijfswagen is 5 jaar in 2024.