5 HR-trends om mee te nemen in 2025
6 december 2024
2025 wordt een uitdagend maar opwindend jaar voor HR. Hoe kan HR voldoen aan de groeiende verwachtingen terwijl het personeelsbestand krimpt en de loonkosten blijven stijgen? En hoe kunnen we duurzaamheid integreren in de kern van de organisatie, nu ESG de maatstaf is? Het is een jaar waarin AI, de vraag naar personeel en duurzaamheid een steeds belangrijke rol zullen spelen. Hoe balanceren we het potentieel van AI met menselijke capaciteiten en sterktes? Welke kaders zorgen voor een verantwoordelijk gebruik van AI?
SD Worx, de toonaangevende Europese leverancier van HR-oplossingen, neemt vijf belangrijke HR-trends voor 2025 onder de loep.
1. Verregaande personalisatie van HR, ondanks stijgende loonkosten
Werknemers verwachten, net als elke eindconsument, een sterk gepersonaliseerde ervaring tijdens hun loopbaan: van jobinhoud en training, tot salaris, extralegale voordelen, feedback en flexibiliteit. HR moet een gepersonaliseerde employee journey ontwikkelen, met een versterkte focus op transparantie. Dat begint bij het aanwervingsproces en de selectie op maat, maar ook tijdens de hele carrière van de medewerker van verduidelijking van hun loonbriefje tot andere gerichte feedback. Het loon personaliseren heeft bijvoorbeeld een aanzienlijke impact op de tevredenheid van werknemers, zonder de loonkost verder te doen exploderen. 1 op de 4 HR-professionals geeft aan dat de salarisadministratie voor verbetering vatbaar is. Door nauwkeurige, tijdige en flexibele uitbetalingsopties aan te bieden, samen met directe feedback, financiële begeleiding en gepersonaliseerde voordelen, kunnen bedrijven de verwachtingen van hun werknemers overtreffen, financiële stress verminderen en meer vertrouwen kweken bij hun personeel. Door hier extra op te focussen krijgen werknemers meer inzicht in de waarde van hun loon en voordelen en de kosten die dit voor de werkgever met zich meebengen.
De verschuiving naar een meer gepersonaliseerde aanpak, tekent ook de verandering van ‘best of breed’-tools (afzonderlijke, gespecialiseerde oplossingen) naar een ‘best of suite’-aanpak, waarbij gebruik gemaakt wordt van één geintegreerd systeem dat meerdere functionaliteiten of oplossingen naadloos combineert. Van operationele tot strategische HR-functies, elk aspect moet in lijn gebracht worden met deze gepersonaliseerde, holistische benadering.
2. Wereldwijd talent als oplossing voor een krimpend personeelsbestand
Meer mensen verlaten de arbeidsmarkt, dan dat er werkkrachten bijkomen. De uitdaging van een krimpende talentpool groeit. Dat zet druk op organisaties omhet werk gedaan te krijgen. Mensen vinden van buiten de gemeente- provincie- en zelfs landsgrenzen om knelpuntberoepen in te vullen. De globalisering van de arbeidsmarkt zorgt er tegelijkertijd voor dat het personeelsbestand steeds internationaler en diverser wordt, meer op afstand. Dat is voor HR zowel een uitdaging als een kans om een echt inclusieve strategie te omarmen.
HR-teams moeten hun organisatiestructuur optimaliseren om diverse teams te ondersteunen die zich kunnen aanpassen. Flexibiliteit in het inzetten van talent, het maximaliseren van collectieve sterke punten en het verbeteren van samenwerking tussen verschillende generaties zijn allemaal essentieel voor succes. Tegenwoordig geeft bijna 1 op de 3 werknemers aan zich slechts gedeeltelijk betrokken te voelen bij hun organisatie, Dit benadrukt de behoefte aan systemen die zowel inclusie als zinvolle betrokkenheid over de hele linie stimuleren.
3. AI verantwoordelijk inzetten, met policies en vertrouwen
1 op de 5 werknemers ziet digitale hulpmiddelen als een mogelijke bedreiging voor hun privacy. Daarom moeten organisaties vertrouwen creëren waarbij nieuwe technologieën de prestaties van werknemers stimuleren. Naarmate AI een integraal onderdeel wordt van de strategie binnen organisaties, moeten we prioriteit durven geven aan ethiek en de richtlijnen ook opnemen in de ICT-policy voor medewerkers. Zo creër je 'Verantwoordelijke AI' die verder gaat dan enkel naleving; maar het vertrouwen voedt dat iedereen meebouwt aan een omgeving die mensgericht, transparant, veilig en verantwoord is.
Denk aan hoe AI ingezet wordt bij aanwerving: AI-gedreven hulpmiddelen kunnen kandidaten snel en efficiënt screenen en shortlists maken, maar zonder zorgvuldig toezicht, lopen ze het risico om vooroordelen in gegevens te versterken, wat mogelijk leidt tot oneerlijke resultaten. HR moet ervoor zorgen dat AI-gedreven praktijken voor indienstneming eerlijk en inclusief zijn.
4. Duurzaamheid, als strategisch kader en noodzaak van HR
Duurzaamheid is niet langer een 'nice-to-have' voor organisaties, maar een strategische kernprioriteit. Vanaf volgend jaar zullen meer bedrijven rapporteren wat ze doen op het vlak van ESG (Environmental, Social, and Governance), vooral door de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) door de Europese Unie, Daarnaast draait de uitdaging ook al lang niet meer rond milieu-initiatieven of maatschappelijke verantwoordelijkheid alleen. HR speelt een centrale rol bij het in de praktijk brengen van ESG. Nieuwe projecten wegen we nu af aan dit strategisch ESG kader. Zo dragen werkplekken waar maatschappelijk verantwoord ondernomen wordt bij aan vertrouwen en welzijn van werknemers. Niet onbelangrijk, wanneer 2 op de 5 ondernemingen het welzijn van hun werknemers als een grote uitdaging vermelden.
Het omarmen van telewerk heeft de balans tussen werk en privéleven geherdefinieerd en de productiviteit verbeterd door meer betrokken en tevreden werknemers. Bovendien helpt het om files te verminderen en de uitstoot te verlagen. Het is een win-winsituatie voor werknemers, organisaties en de samenleving en een perfect voorbeeld van hoe HR-initiatieven impact kunnen hebben buiten de muren van de onderneming.
5. Levenslang leren, centraal bij een mensgerichte toekomst van werk
AI en automatisatie hervormen de werkplek. HR klaarstomen voor de toekomst gaat daarbij niet meer alleen over digitalisering, maar ook over het maximaliseren van het menselijk poentieel, het verbeteren van de werknemerservaring en bijgevolg het succes van de organisatie. Een hybride AI-aanpak, waarbij bedrijven AI combineert met menselijke meerwaarde, optimaliseert de voordelen van AI, terwijl we de menselijke precisie niet uit het oog verliezen. De juiste balans tussen enerdzijds het menselijk aanpassingsvermogen, kritisch denken en creativiteit, en anderzijds de technologische efficiëntie, is cruciaal voor een toekomstbestendig HR-beleid.
Dat is waar leren en ontwikkelen een belangrijke rol spelen. Levenslang leren speelt een sleutelrol: niet enkel om nieuwe AI-tools in leren kennen, maar ook om mensgerichte vaardigheden, emotionele intelligentie en creativiteit aan te scherpen. HR-leiders moeten zich sterk maken voor initiatieven op het gebied van levenslang leren die deze vaardigheden versterken, zodat werknemers zich kunnen blijven aanpassen en zich met vertrouwen door het veranderende HR-landschap kunnen navigeren.
Conclusie
"Met het oog op 2025 is de rol van HR in de wereld van het nieuwe werken duidelijker dan ooit tevoren. Om te slagen moeten we een omgeving creëren waarin menselijke capaciteiten en technologie samenwerken om meerwaarde te creëren, waarbij AI de menselijke connectie verbetert in plaats van de prestaties te vervangen. Gezien de stijgende loonkosten in ons land, zijn transparantie in het loonpakket, het personaliseren van de werknemerservaring, het omarmen van flexibiliteit en het geven van prioriteit aan inclusie en samenwerking essentieel om het complexe personeelsbestand van vandaag te navigeren in een duurzame richting. Ethische AI-praktijken en duurzaamheid moeten centraal staan in elke HR-strategie, waarbij vertrouwen, eerlijkheid en waarde op lange termijn voor de werknemer worden bevorderd, en voor bedrijven en de samenleving als geheel", vat Bruce Fecheyr-Lippens, Chief People Officer bij SD Worx, samen.