1. Home>
  2. SD Worx>
  3. Pers>

Na de crisis de sprong vooruit? De vier prioriteiten van de hr-manager in het postcoronatijdperk

crisis

Elke crisis biedt nieuwe kansen en inzichten. Zolang je er maar de juiste lessen uit trekt. Europees onderzoek van SD Worx bij 3000 bedrijven eind juni 2021 legt de postcoronaprioriteiten bloot van personeelsverantwoordelijken. Wat zijn de trends in België? Volgens Michael Custers en Robin Beens van SD Worx moeten ondernemers vooral op zoek naar een nieuw evenwicht.

1. War for talent: aantrekken, maar ook motiveren en behouden

Michael: “De strijd om talent woedt fel: een op de drie bedrijven is aan het rekruteren. Maar je moet ook het beste uit je bestaande ploeg halen. Daarom is ‘performancemanagement’ topprioriteit. Hoe motiveer je je mensen en laat je hen efficiënt werken, zowel individueel als in teamverband? Niet evident vandaag, na het verplichte thuiswerk en social distancing. Om sterker uit deze pandemie te komen, heb je de juiste medewerkers nodig en leidinggevenden die hen coachen en ondersteunen. Ook is er een hernieuwde focus op de work-lifebalans na de definitieve doorbraak van thuiswerk.”

    Nl_Michael_Custers_199_300
    Om sterker uit deze pandemie te komen, heb je de juiste medewerkers nodig en leidinggevenden die hen coachen en ondersteunen.
    Michael Custers, Chief Marketing Officer, SD Worx

    Robin: “Bedrijven zoeken eenvoud in hun ‘terug naar kantoor’-beleid, maar willen wel rekening houden met voorkeuren en bezorgdheden van hun medewerkers. Wie zijn thuiswerkbeleid duidelijk uitwerkt, kan dit ook benutten om nieuw talent binnen te halen: bij minstens een op drie Belgen staat het in de top drie om te kiezen voor een nieuwe werkgever. Als kmo heb je verschillende troeven op zak om personeel aan te trekken en te behouden. Maar omdat er nu eenmaal limieten zijn qua verloning, maak je best weloverwogen keuzes. Met een loonsimulatie zorg je voor een marktconforme verloning die tegelijk realistisch is.”

    2. Zoektocht naar externe specialisten en expertise

    Robin: “De coronacrisis en bijbehorende steunmaatregelen legden nog meer druk op werkgevers om altijd up-to-date te zijn met nieuwe wetgeving. Die complexiteit maakt de loonadministratie niet makkelijker, waardoor het nummer drie is op de prioriteitenlijst. Bij kmo’s staat dit zelfs op de tweede plaats. Alsmaar meer bedrijven willen dan ook hun payroll uitbesteden.”

    Michael: “Sociaaljuridische regelgeving, payroll en hr-procesautomatisering worden het vaakst uitbesteed in ons land. Internationaal zien we hetzelfde beeld, al zijn er wel nuanceverschillen. Zo zijn bedrijven in Scandinavië, het VK, Duitsland en Zwitserland minder geneigd om hr uit te besteden, België, Frankrijk en Italië net meer.”

    3. Omgaan met de complexiteit van reward en loonkosten

    Michael: “Verloning en loonkosten vervolledigen de Belgische top 5 van outsourcingprojecten. Hoe groter de organisatie, hoe meer interesse om een beroep te doen op een ervaren partner in optimalisering en beheersing van de loonkosten. Voor Belgische bedrijven vanaf 250 werknemers staat het zelfs op nummer 1.”

      robinbeens
      Als kmo-ondernemer zal je als geen ander je kosten moeten beheersen
      Robin Beens, directeur KMO België SD Worx, SD Worx

      Robin: “Als kmo-ondernemer moet je als geen ander je kosten onder controle houden. Innovatie in verloning is hierbij de sleutel en daarvoor bestaat een arsenaal aan instrumenten. Niet per se een bedrijfswagen of maaltijdcheques, maar bv. een gunstige winstpremie of loonbonus bij het behalen van targets.

      Zelfs persoonlijke keuzes zoals een (elektrische) fiets of meer vakantiedagen, behoren tot de mogelijkheden, zonder de kosten te verhogen. Combineer dit met een personeelsbeleid dat aansluit bij de wensen en noden van je mensen en je schakelt meteen een versnelling hoger.”

      4. Hr (mee) aan het stuur bij keuze hr-systemen

      Michael: “In ons land willen acht op de tien hr-managers zelf hun hr-systemen kiezen. Ze begrijpen dat digitalisering leidt tot nieuwe strategische inzichten. Bovendien willen ze technologie die hun mensen centraal zet. Op deze basis kun je een solide hr-strategie uitbouwen.

      Robin: “Als kmo-ondernemer heb je op dat vlak een sterke troef in handen: je staat dicht bij je mensen. Door de korte communicatielijnen en contacten met je medewerkers kun je sterke keuzes maken en net die instrumenten inzetten die het verschil maken voor je team. Ik wil alle kmo-ondernemers uitdrukkelijk bedanken voor hun volharding en geduld het voorbije anderhalf jaar. Het is niet evident om zo’n crisis het hoofd te bieden. Wij staan klaar als klankbord, adviseur, sparringpartner … Kortom, om samen de sprong vooruit te maken.”