1. Home>
  2. SD Worx>
  3. Pers>

8 op de 10 Belgen zijn trots op hun job

How HR automation improves the employee onboarding experience

Acht op de tien Belgen zijn trots op hun job. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door HR-dienstverlener SD Worx en de Antwerp Managementschool. Daarmee zijn de Belgen de beste van de klas. Onze buren uit Nederland volgen als tweede, met 70,7% van de medewerkers die trots zijn op de manier waarop zij hun taken uitvoeren. Werknemers uit Groot-Brittannië en Duitsland volgen op de voet met 64%. Aan het einde van het rijtje staan de Fransen, met slechts 57,1%. Het onderzoek werd uitgevoerd in het eerste kwartaal van 2020, vóór de COVID-19-crisis.

SD Worx wilde meer te weten komen over de huidige werksituatie van werknemers in Europa. Daarom heeft de grootste loonberekenaar in België in samenwerking met de Antwerp Management School een grootschalig onderzoek uitgevoerd. Het onderzoek richt zich op de impact van digitalisering op het werk, en er werd ook gepolst naar de trots en tevredenheid van werknemers over hun huidige job. De resultaten werden gemeten voor de coronacrisis, en toonden aan dat een grote meerderheid van de Belgen trots is op de job die ze uitoefenen: 8 op de 10 werknemers in België.

Algemene tevredenheid op het werk

Trots zijn op wat we doen is één ding, maar zijn we ook tevreden met ons huidige baan? De resultaten variëren. In België gaf 72% van de ondervraagden aan tevreden of zeer tevreden te zijn over hun werk. Werknemers uit Nederland volgen met 66,9%. Duitsland (62,6%) en Frankrijk (55,4%) bezetten de middenmoot, terwijl in Groot-Brittannië slechts 53% van de ondervraagde werknemers tevreden of zeer tevreden is met hun baan.

"Deze hoge tevredenheid is een positief signaal voor werkgevers, omdat het gekoppeld is aan retentie en prestaties", zegt Ans De Vos, hoogleraar aan de Antwerpse Management School en specialist in 'Next Generation Work: Creating Sustainable Careers'. "De uitdaging is om de tevredenheid van de medewerkers te behouden om intrinsieke redenen zoals het stimuleren van de functie-inhoud en om te voorkomen dat de tevredenheid van de huidige baan hen in een comfortzone plaatst die ze niet willen opgeven. Dit komt niet meer overeen met onze snel veranderende wereld van werk, waar aanpassingsvermogen en openheid voor verandering essentieel zijn voor een duurzame carrière.”

Meer dan de helft van de ondervraagden zegt te ‘bruisen’ van energie op het werk...

Trots en tevreden; dat betekent dat de Belg van zijn werk houdt. De cijfers lijken dit te bevestigen. In België is 73,4% van de werknemers enthousiast op het werk en 54% bruist van de energie. Dit bewijst dat veel werkgevers het juiste evenwicht hebben ontwikkeld om een prettige werkomgeving te creëren. Volgens de enquête zegt 62,9% van de Belgen volledig op te gaan in hun werk. Slechts 10% van de ondervraagden is echt ontevreden over hun werk.

Jan Laurijssen, Managing Consultant, Team People & Digital Transformation bij SD Worx: "In België doen we het vrij goed. We hebben hoge scores behaald en dat is een bron van trots voor ons allemaal, maar het is belangrijk dat we erop letten dat deze cijfers zo blijven.” Hij vervolgt: “De arbeidstevredenheid wordt bepaald door verschillende factoren. Het is nog niet duidelijk hoe Covid-19 dit zal beïnvloeden, maar door de huidige omstandigheden is de gezondheid en het welzijn ongetwijfeld de grootste zorg van werknemers. Het is belangrijk dat ze het gevoel hebben dat hun manager zich ook zorgen maakt over dit deel van hun leven. Daarnaast is het altijd belangrijk om het werk dat ze doen op een uitdagend niveau te houden en ervoor te zorgen dat ze een aantal verantwoordelijkheden hebben die ze aankunnen.”

“Waardering is een andere belangrijke maar vaak onderschatte factor. Als medewerkers zich gewaardeerd voelen voor hun harde werk, voegt het betekenis toe aan hun werk. Een van de grote problemen die werknemers hebben is dat ze zich niet kunnen ontwikkelen binnen het bedrijf. Zij moeten een toekomstperspectief hebben wat betreft hun carrière. Dit zijn enkele van de belangrijke engagement factoren waarmee elke werkgever dagelijks rekening moet houden.”