Elke dag complimentendag: motivatie stijgt bij continu feedbackproces
28 februari 2020
Op 1 maart vieren we Internationale Complimentendag. Een dag waarop we met z’n allen onbeperkt lof strooien bij medewerkers. Leuk, want iedereen krijgt graag een schouderklopje nu en dan. Door positieve feedback voelen we ons gewaardeerd en algemeen vaart de sfeer op kantoor er wel bij. Bijgevolg, waarom is het niet elke dag complimentendag?
Complimentjes zijn het hele jaar door waardevol, niet enkel op complimentendag. Onderzoek leert ons bovendien dat ons brein positieve feedback minder snel opslaat dan een negatieve opmerking. Herhaling is dus cruciaal, wil je een positief resultaat dat blijft ‘plakken’. Dat vraagt om actie!
Wat medewerkers nodig hebben
Een voortdurende feedbackcyclus is de spil van je prestatiemanagement maar wordt nog te vaak stiefmoederlijk behandeld. Maar het gaat de goede richting uit. Uit Europe Ltd., een eigen onderzoek in 5 Europese landen bij 4.500 werknemers, blijkt dat ongeveer 6 op de 10 organisaties hun medewerkers op regelmatige tijdstippen beoordelen. 68% van de medewerkers gelooft bovendien dat zo’n continue feedbackloop nuttig is. “De behoefte aan constante feedback is niet nieuw, maar het wordt wel een steeds belangrijkere troef binnen een organisatie”, vertelt Tony Swinnen, HR Talent & Development Specialist bij SD Worx.
Erkenning leidt tot groei
De bevraging, die peilt naar tevredenheid, motivatie, betrokkenheid en het engagement van medewerkers, onthult ook het belang van erkenning. In België is het de op twee na belangrijkste factor voor werknemerstevredenheid, na de jobinhoud en waardencultuur van het bedrijf. In Duitsland, Nederland, Frankrijk en het VK behoort erkenning tot de top 5. “Gemiddeld 38% van de ondervraagde medewerkers meent dat ze – zonder de nodige waardering – hun talenten niet goed kunnen ontwikkelen”, vult Swinnen aan. “Bij Belgische medewerkers ligt dit percentage veel hoger: maar liefst 75% geeft aan zo’n gesprek nodig te hebben voor persoonlijke groei.”
België in Europese middenmoot
Uit het landenoverzicht blijkt bovendien een verschil in het appreciatiegevoel van de bevraagde medewerkers naargelang ze regelmatig, op vaste tijdstippen of nooit worden beoordeeld. 76% van de Belgische werknemers die aangeven dat ze wel een continu feedbackproces hebben, vinden dat hun baas hen voldoende apprecieert tegenover een kleine 70% van bij wie dat op de klassieke manier gebeurt. Zo’n 83% bevraagden vinden dat ze voldoende appreciatie krijgen van de collega’s.
Het belang van voortdurende feedback
Een continue feedbackcultuur heeft heel wat voordelen voor je organisatie. Je leert je medewerkers beter kennen en hun noden ondersteunen. Dit zorgt voor een positieve werksfeer waardoor medewerkers zich gelukkiger voelen. En blije medewerkers zijn productiever. Anders gezegd, geregeld functioneringsgesprekken inplannen draagt bij tot een open en eerlijke dialoogcultuur.
Naast die formele aanpak, zijn er ook speelsere opstapjes naar een positieve feedbackcultuur mogelijk: een blijvende complimentenmuur bijvoorbeeld of positief roddelen. Hr-consultant Kim Van Houtven: “In onze ‘Insights’ cursus en workshop rond feedback worden deelnemers uitgedaagd om positieve zaken over de collega’s te delen met anderen. Hetzelfde principe dus als roddelen, maar met net het tegenovergestelde resultaat.” En wat blijkt? Complimentjes ontvangen is al even moeilijk als ze geven. “Ondanks het belang van complimentjes, geven we ze gewoon te weinig. Misschien daarom dat we niet goed weten hoe we ermee moeten omgaan. We beschouwen onze prestaties als iets vanzelfsprekend en durven er geen erkenning voor te vragen”, aldus Kim.
Inzicht in je organisatie
Vanuit een ondernemersbril is er nog een belangrijke meerwaarde te halen uit feedback. Je leert ook je eigen organisatie beter kennen. Prestatiemetingen onthullen waardevolle informatie over je bedrijfscultuur, de sfeer en werkdruk … Hiermee kun je meteen aan de slag en voorkom je dat kleine ergernissen uitgroeien tot grotere problemen. Zo help je je organisatie voortdurend verbeteren en ontwikkelen en houd je je medewerkers gemotiveerd. “Ze begrijpen beter hoe ze het beste kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie, voelen zich gesteund en zijn trots om voor jou te mogen werken”, vult Kim aan. “Kortom, prestatiemanagement op zijn best!”