1. Home>
  2. Nieuws & inspiratie>
  3. Talent>
feedback

Hoe geef je constructieve feedback? Zo pak je het positief aan

Tip: geef feedback terwijl de prestatie of het probleem nog vers in het geheugen ligt. Een reminder aan een akkefietje uit een ver verleden wekt irritatie op. Voortijdig een taak afgerond? Een complimentje tussendoor doet wonderen.

    Gedetailleerd of de grote lijn

    Wees voorbereid. Bij positieve feedback ga je tot in detail. Een compliment werkt, maar het effect is na enkele keren snel uitgewerkt. Medewerkers willen graag precies weten wat ze goed doen en spitsen zich daarop verder toe. 60% wil dat zelfs wekelijks tot dagelijks horen. Dat heeft te maken met de vergankelijkheid van positieve feedback. De dag nadien ben je het vaak al vergeten. Kritiek sleep je daarentegen soms jaren mee. Daarom is negatieve feedback beter informatief van aard: wijs niet op kleine, verwaarloosbare tekortkomingen of fouten en laat insinuaties en veralgemeningen achterwege. Hou het bij je persoonlijke observaties in grote lijnen.

      Wisselwerking

      Constructieve feedback is idealiter een wisselwerking tussen negatief en positief. Mensen gedijen van nature op positieve bekrachtiging. Het positieve tussen het negatieve weven toont werknemers dat je geen oogkleppen op hebt en alles in perspectief kunt plaatsen.

        Wat nu?

        Gewenst of ongewenst gedrag: het heeft altijd zijn gevolgen. Communiceer over enerzijds de voordelen en anderzijds de maatregelen die hieraan verbonden zijn. Welwillend een overuurtje kloppen voor een prangende teamdeadline of het laten afweten met slordige administratie: leg uit welke impact dat heeft op zijn/haar werk, de werksfeer en de rest van het team. “Geef je dergelijke tips rond goed gedrag op een online platform, dan kies je beter voor een videoboodschap, zodat de medewerker ook de belangrijke non-verbale signalen oppikt”, aldus Arne Van Damme.

        Mogelijkheid tot antwoord

        Gaat het om ongewenst gedrag, geef dan na het voorleggen van de feiten je medewerker tijd en vrijheid om je boodschap te verwerken en een antwoord te formuleren. Met een pauze of door oogcontact te maken, geef je het signaal dat je een antwoord verwacht. Blijft dat uit, dan stel je het best een simpele open vraag als ‘Hoe zie jij de situatie?’ om het gesprek weer op gang te trekken. 

        Eindig met essentie

        Maak tot slot afspraken, stel werkpunten op en herhaal nog eens de essentie van het gesprek. Ging dat over negatief gedrag, dan sluit je volgens de ‘sandwich-methode’ – waarbij je het negatieve inkapselt tussen positieve argumenten – af met een positieve noot. Doe dat vanuit een ik-perspectief, eerder dan het vingerwijzende ‘jij’. Zo beklemtoon je dat het geen persoonlijke aanval is. Maak kenbaar dat je vertrouwt op zijn/haar capaciteiten om beter te doen. Iedereen krijgt graag waardering.

          Geef je talentmanagement een boost met intuo

          Talentontwikkeling stimuleert de prestaties van je medewerkers. Transformeer je bedrijf tot een moderne organisatie, waarin managers evolueren tot coaches.

            Meer info
            Sylviebraque

            Sylvie Bracqué

            HR Consultant

            Als HR Consultant ondersteunt Sylvie zaakvoerders en managers bij hun HR-vraagstukken. Tien jaar lang stuurde Sylvie zelf teams aan, dus ze weet als geen ander welke uitdagingen samenwerken met zich meebrengt. Ze brengt theorie en praktijk samen en gaat pragmatisch aan de slag, samen met de klant.