Hoe SD Worx Febelfin Academy op weg zette met een nieuwe strategie
Tien lentes telt Febelfin Academy als zelfstandig opleidingsinstituut voor financiële profielen. Met een breed aanbod cursussen – met focus op banktechnische thema’s – bedient het financiële instellingen, zelfstandige bank- en verzekeringsagenten en kredietbemiddelaars. Om een leeraanpak uit te dokteren die toekomstgericht is en op maat van elke doelgroep, voerden Febelfin Academy en SD Worx een grootschalig onderzoek.
Managing Director Ann Vanlommel: “Al jarenlang is het adagium dat digitale leervormen het klassikale leren op termijn volledig van de kaart zullen vegen. Maar klopt dat wel? En zitten onze uiteenlopende doelgroepen allemaal op dezelfde golflengte?” Met deze vragen worstelde het instituut begin 2017.
Multidisciplinair onderzoeksteam
Febelfin Academy klopte met deze probleemstelling aan bij SD Worx, dat op zijn beurt zijn partner Antwerp Management School in de arm nam. Onder leiding van professor Bart Cambré zetten ze samen een grootschalig onderzoek op binnen het netwerk van het opleidingsinstituut: een online survey onder cursisten met 2990 respondenten en 15 diepte-interviews met beleidsmakers binnen zijn klantenportefeuille.
In het verleden had Febelfin Academy al samengewerkt met SD Worx, waardoor het team consultants vertrouwd was met de werking van het opleidingsinstituut. Ann Vanlommel: “Naast de brede expertise in hr en learning was het vooral fijn dat SD Worx binnen zijn brede netwerk een multidisciplinaire ploeg heeft samengesteld. Vanuit de ambitie om het best mogelijke antwoord te formuleren op onze probleemstelling.”
De toekomst van leren is hybride
De eerste belangrijke vaststelling uit de rondvraag: financiële professionals zijn geen vragende partij voor een volledige switch naar digitaal leren. Ann Vanlommel: “De keuze voor digitaal of klassikaal hangt af van de doelgroep én het objectief van de opleiding. Bovendien is het vaak een en-en-verhaal en willen cursisten een slimme combinatie van leervormen. Met andere woorden, de toekomst zit vooral in hybride leeroplossingen.
Om een nieuwe regelgeving onder de knie te krijgen, bijvoorbeeld, kun je een leertraject opzetten dat enkele klassikale sessies combineert met zelfstudie. Via een webinar, e-learningmodule of zelfs een klassieke syllabus leer je de basis, face-to-face stel je vragen en komen de lastigste passages aan bod.”
High impact learning
De bevindingen van het onderzoek van Febelfin Academy liggen helemaal in lijn met de recente theorie van professor Filip Dochy van de KU Leuven rond high-impact learning. Hij stelt dat leren een continu proces is met verschillende bouwstenen – digitaal, face-to-face en werkplekleren — die elkaar aanvullen en versterken.
Cocreatie met financiële instellingen
Naast hybride leeroplossingen op maat van de verschillende doelgroepen kwam bij de grote en middelgrote financiële instellingen ook de nood aan cocreatie bovendrijven. Ann Vanlommel: “De digitale revolutie heeft de banksector het voorbije decennium grondig door elkaar geschud. Met een daling van de resources als gevolg bij de meeste spelers.
Dus terwijl ze tot enkele jaren geleden hun generieke leerpakketten elk apart in huis ontwikkelden, kijken ze vandaag onze richting uit om dat binnen een partnerschap te doen.” Intussen is het eerste cocreatieproject een feit: samen met verschillende financiële instellingen ontwikkelde het opleidingsinstituut een eerste digitaal leertraject rond de antiwitwaswetgeving.