mobiliteitsbudget

Het mobiliteitsbudget: slim én duurzaam naar het werk

Als het op woon-werkverkeer aankomt, blijven wij Vlamingen steevast voor de auto kiezen. Meer nog, uit de jaarlijkse filebarometer van Touring Mobilis blijkt dat de files op onze Belgische wegen zelfs langer worden. En ook de verkoop van bedrijfswagens zit nog steeds in de lift. Nochtans is er het mobiliteitsbudget, waarmee werknemers met een bedrijfswagen of die er recht op hebben hun auto kunnen inruilen voor een som geld. Dit bedrag kunnen ze vrij spenderen aan mobiliteitsoplossingen volgens hun specifieke behoeften. Voor bedrijven is het een budgetneutrale oplossing.

Vraag een offerte

Voordelen voor jouw organisatie

  • je medewerkers kunnen hun mobiliteitsbudget flexibel inzetten volgens hun persoonlijke behoeften;
  • medewerkers kunnen hun vervoermiddelen vlot wijzigen wanneer ze het willen doorheen het jaar;
  • dit gebeurt volledig budgetneutraal voor jou als werkgever en je medewerkers;
  • het draagt bij tot een betere work-life-balance voor je medewerkers en een moderne bedrijfscultuur;
  • het geeft een boost voor je imago als employer of choice;
  • de administratieve werklast blijft beperkt en je kunt het beheer zelfs outsourcen;
  • het saldo is op elk moment up-to-date.

Wat we je bieden

  • informatie over het wettelijk kader;
  • eerstelijnsdienstverlening en/of juridisch advies op maat;
  • strategische begeleiding bij het uittekenen van een mobiliteitsbeleid op maat van je onderneming;
  • praktische implementatie van het mobiliteitsbudget voor jouw werknemers;
  • performante en gebruiksvriendelijke software om het mobiliteitsbudget te beheren;
  • communicatie naar alle stakeholders en medewerkers.

Het mobiliteitsbudget aanbieden: jouw keuze

Als bedrijf ben je vrij om het mobiliteitsbudget aan te bieden of niet. Wij begeleiden jou bij deze strategische denkoefening en beantwoorden je juridische en praktische vragen over de implementatie ervan. Het administratieve beheer is beperkt dankzij onze gebruiksvriendelijke tool. Wil je liever geen extra werklast? Dan kun het volledige beheer aan onze experts overlaten.

“Er is interesse voor het mobiliteitsbudget bij medewerkers die dichtbij het werk wonen, vaak van thuis uit werken of veel op internationale zakenreis zijn” 
Lore Berden, compensation & benefits specialist - Gfk België

Wie komt in aanmerking?

  • Als werkgever moet je op het moment dat je het mobiliteitsbudget invoert al minstens 3 jaar onafgebroken bedrijfswagens aanbieden.
  • Een medewerker kan instappen als hij:
    • op het moment van de aanvraag minstens 3 maanden onafgebroken een bedrijfswagen (of het recht erop) heeft;
    • en tijdens de 3 jaar voor de aanvraag minstens 1 jaar met een bedrijfswagen reed (of daar recht op had).

Voor nieuwe medewerkers en medewerkers die promoveerden of van functie veranderden vóór deze wet in werking trad, gelden deze minimumtermijnen niet.

Gerelateerde artikels

Blog

De plicht van de pendelaar: fietshelm op?

16 juli 2019

Het wegennet slibt genadeloos toe. Dat heeft zijn impact op de verhoudingen in het woon-werkverkeer. De fiets begint aan een inhaalmanoeuvre: al een op de vijf werknemers kiest ervoor. Maar de fietshelm is een pak minder populair. Hoe (on)veilig is dat en wat heeft de werkgever daarover te zeggen?

Blog
bedrijfsfietsen fietsvergoeding regels duurzame mobiliteit

De bedrijfsfiets: de voordelen op een rij

24 april 2019

Voor je werknemers wordt het steeds lastiger om met de auto naar het werk te pendelen. De fiets is een interessant alternatief: naast minder stress en een gezonde portie lichaamsbeweging zijn er ook flink wat fiscale voordelen.

Blog
wltp belasting uitstoot CO2

Nieuwe uitstoottest WLTP: verhoogde belastingen op je bedrijfswagens?

11 maart 2019

Hoe groter de CO2-uitstoot van een wagen, hoe hoger de belasting: die fiscale maatregel hanteert de EU al jarenlang. Maar sinds september 2018 werd haar wetgeving nog iets strenger: zo wordt de CO2-uitstoot van alle nieuwe wagens nu berekend aan de hand van de ‘WLTP’-test, waardoor die soms 25% hoger ligt dan vroeger. Zijn bedrijfswagens daardoor fiscaal minder interessant geworden?