Salariswagen of cash? SD Worx lanceert simulatietool mobiliteitsvergoeding

2 oktober 2017

De ministerraad gaf op vrijdagavond 29 september nog groen licht voor de mobiliteitsvergoeding. Hierdoor kunnen werknemers hun salariswagen vanaf 1 januari volgend jaar onder bepaalde voorwaarden inruilen voor cash geld.

HR-dienstverlener SD Worx ontwikkelde een online simulatietool om snel te berekenen hoeveel je netto zou krijgen als je je salariswagen inruilt voor de mobiliteitsvergoeding. Het initiatief van de regering is een eerste stap om salariswagens van de weg te halen, maar het mag nog verder gaan.

Mobiliteitsvergoeding in het kort

Werknemers die beschikken over een salariswagen voor persoonlijk gebruik, kunnen deze vanaf volgend jaar inruilen voor een financieel interessante mobiliteitsvergoeding. De wetgeving gaat uit van een dubbele keuzevrijheid, zonder verplichting. Zowel de werkgever als de werknemer kunnen vrij beslissen om er wel of niet aan deel te nemen. Om misbruik te voorkomen, moet de wagen al een zekere tijd deel uitmaken van het loonpakket.

De mobiliteitsvergoeding wordt sociaal en fiscaal voordelig behandeld. Een voorbeeld: een dieselwagen met cataloguswaarde van 31.000 EUR en een CO2-uitstoot van 108 gr/km en tankkaart, levert een bruto mobiliteitsvergoeding op van 531 EUR per maand. Het kost de werkgever 570 EUR per maand. De werknemer houdt er maandelijks netto 487 EUR aan over. Met het netto bedrag moet de werknemer voortaan zijn woon-werkverkeer financieren. De werkgever is niet meer verplicht tussen te komen in de kosten daarvan.

SD Worx ontwikkelde een tool die snel en eenvoudig berekent hoeveel de mobiliteitsvergoeding bedraagt voor welk type wagen. Door een aantal criteria in te vullen, zie je meteen welk netto bedrag dat maandelijks oplevert.

Het mag iets meer zijn

De mobiliteitsvergoeding is een goed initiatief dat doet nadenken over ons woon-werkverkeer, maar het kan nog een stap verder gaan. Door werknemers een mobiliteitsbudget aan te reiken dat ze mogen spenderen aan een waaier van vervoersoplossingen, creëer je nog meer flexibiliteit en keuze. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor een kleinere salariswagen en het verschil dat daardoor ontstaat investeren in een plooifiets, om de laatste kilometers naar het werk per fiets af te leggen. Geen file, geen parkeerstress. Voor wie een lang traject richting het werk heeft, kan dat een prima alternatief zijn. Of je investeert in een abonnement voor het openbaar vervoer, een elektrische fiets of een speed Pedelec.

“We passen zo’n mobiliteitsbudget vandaag al toe bij heel wat klanten en de interesse blijft groeien. Het budget wordt gecreëerd door de waarde van enkele bestaande extralegale voordelen op ondernemingsvlak om te vormen naar een budget, rekening houdend met de totale werkgeverskost van die voordelen. De werknemer kiest een mobiliteitsoplossing volgens zijn situatie en wensen, binnen het vooropgestelde budget. Zo creëren we meerwaarde voor de werknemer zonder meerkost voor de werkgever. De werknemer laat de wagen vaker aan de kant, ten voordele van alternatieve mobiliteitsoplossingen”, zegt Veerle Michiels, juridisch adviseur en mobiliteitsexpert bij SD Worx.