Bedrijfswagen houdt Belg niet tegen om op te stappen

18 juli 2017

Een bedrijfswagen is geen reden voor de Belgische werknemer om bij een bedrijf te blijven. En de criteria waardoor werknemers dreigen op te stappen, verschillen opmerkelijk tussen arbeiders en bedienden. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel bij Belgische werknemers. De VUB baseerde zich voor haar onderzoek op de database van HR-dienstverlener SD Worx, met gegevens over meer dan 400.000 werknemers in ruim 15.600 Belgische bedrijven in de privésector. De analyse laat bedrijven toe om vrijwillig ontslag te voorspellen en proactief actie te ondernemen.

“Met ons onderzoek geven wij HR-professionals in België beter inzicht in personeelsverloop”, aldus Evy Rombaut van de Vrije Universiteit Brussel. “De informatie in de personeelsdatabank wordt vaak niet ten volle benut door HR-professionals. Nochtans kunnen analyses van de aanwezige informatie waardevolle inzichten inzake personeelsverloop aan het licht brengen.”

Bedrijfswagen werkt verloop niet tegen

Zoals verwacht is het verloop minder hoog bij oudere werknemers en werknemers met meer anciënniteit. Werknemers die verder van hun werk wonen, nemen vaker vrijwillig ontslag. Opvallend: een bedrijfswagen is geen retentiefactor voor de Belgische werknemer.

“Hiervoor zijn meerdere verklaringen”, zegt Sven De Cremer, HR-consultant bij SD Worx. “Ten eerste is een bedrijfswagen in België een veel voorkomend extra legaal voordeel. De kans is dus groot dat een werknemer voor een gelijkaardige functie binnen een ander bedrijf ook een bedrijfswagen krijgt. Daarnaast neemt de interesse voor een bedrijfswagen ook af. Mensen zoeken alternatieven omwille van de mobiliteitsproblematiek. Het zou kunnen verklaren waarom de bedrijfswagen niet langer doorslaggevend is om al dan niet aan boord te blijven. Tot slot is het ook een externe motivator. Afwezigheid ervan leidt soms tot ongenoegen, aanwezigheid creëert geen extra loyaliteit.”

Arbeiders vs. bedienden

Alleen bij arbeiders zorgt een hoger loon ervoor dat zij minder geneigd zijn om het bedrijf te verlaten. Dat dit niet zo is bij bedienden, komt wellicht doordat bedienden met een hoger loon doorgaans een hoog profiel hebben en meer kansen om elders een nieuwe baan te vinden. Ook is loon voor arbeiders relatief gezien belangrijker.

Vrouwelijke arbeiders zijn trouwer aan hun werkgever dan mannelijke arbeiders. Bij bedienden zien we net het omgekeerde: vrouwelijke bedienden kennen een hoger verloop dan hun mannelijke collega’s. Het verschil in verloopkansen bij mannen en vrouwen is wel kleiner bij bedienden dan bij arbeiders.

Ten slotte legden de onderzoekers ook een verschil bloot bij arbeiders en bedienden op het vlak van nationaliteit. Arbeiders met een niet-Belgische nationaliteit zullen minder snel ontslag nemen dan hun Belgische collega’s. Bij bedienden is het andersom: niet-Belgen, veelal expats, nemen sneller ontslag.

Drie keer

De Belg heeft in zijn loopbaan gemiddeld drie jobs. Dat is erg weinig in vergelijking met Amerika, waar men gemiddeld zestien keer van job verandert.

“Verloop heeft vaak een negatieve connotatie. Nochtans is er niks mis met interne of externe mobiliteit. Integendeel: nieuwe mensen op de vloer hebben vaak een frisse kijk op de zaak. Je medewerkers de kans bieden om intern door te groeien, is goed voor hun engagement en motivatie. Verloop is nodig om de dynamiek in de organisatie te houden en innovatie te stimuleren”, zegt Sven De Cremer.

Daartegenover staat dat verloop kosten met zich meebrengt, mogelijk een impact heeft op de continuïteit en productiviteit en bedrijven hun goeie medewerkers liever niet zien vertrekken. Vanuit data-analyse is het mogelijk om risicogroepen inzake verloop op te sporen en voorspellingen te doen. Men kan er de impact van verloop op de organisatiewerking cijfermatig mee onderbouwen. Bedrijven kunnen zo proactief handelen en bijvoorbeeld meer inzetten op het verhogen van het engagement en de motivatie bij medewerkers. Dat impliceert dan weer minder verloop.