SD Worx helpt Luikse Quick-restaurants dag en nacht te draaien

29 maart 2018 - Door Inge Tuteleers - Leestijd: 4 minuten
Loonadministratie Customer case Horeca

In en rond Luik vind je een tiental Quick-restaurants. Vijf daarvan worden onder franchise uitgebaat door Josefa Moreno. Late openingstijden, flexibele werkuren, jobstudenten die bijspringen in het weekend en in de vakantie: personeelsbeleid in de horeca is een vak apart. Josefa zocht daarom naar een HR-partner die de rol van sociaal secretariaat overstijgt en garant staat voor proactieve ondersteuning en nauw contact. Dat alles vond de Quick-gerante in SD Worx.

Elke week bedienen de 5 Quick-restaurants van Josefa Moreno samen 5.000 tot 6.000 klanten. Elke vestiging heeft 20 tot 25 mensen in dienst, die elke week duizenden Giants en andere burgers, salades en frisdranken serveren. Op piekmomenten – zoals het weekend of de vakantieperiodes – krijgen de teams bovendien versterking van zo'n 60 jobstudenten.

Als gerante waakt Josefa over de omzet van haar restaurants. Die moet in stijgende lijn, en dat terwijl evenementen en wegenwerken het de klanten soms moeilijk maakt om de weg naar de restaurants te vinden. Daarnaast heeft Josefa een aantal HR-verantwoordelijkheden. Josefa: “Aan het hoofd van elk restaurant staat een restaurantmanager. Die waakt erover dat er altijd voldoende, gemotiveerde en goedopgeleide medewerkers aan de slag zijn. Ikzelf buig me over alles wat verloning, arbeidscontracten en wetgeving betreft.”

Beloftes waarmaken

“Vóór we met SD Worx in zee gingen, slopen er soms fouten in de loonberekening”, gaat Josefa verder. “Die rechtzetten kostte vaak veel tijd. Bovendien gaf het soms problemen bij de uitbetaling van onze medewerkers. Sinds 1 januari 2016 beheert SD Worx de volledige loonadministratie van de vijf restaurants, inclusief de eindejaarspremies en ecocheques. Nu worden de lonen altijd juist en ook heel vlot berekend: SD Worx doet wat het belooft.”

Flexibele tool

SD Worx heeft zijn horeca-payrolltool afgestemd op de eigenheden van de sector: nachtwerk, zeven dagen per week open, flexibele uren enzovoort. De tool is altijd en overal online beschikbaar. “Op een zaterdagnamiddag moesten we plots een vervanger voor iemand vinden”, vertelt Josefa. “We hebben alles op afstand ingevoerd, en die persoon kon om 18 uur starten. Die flexibiliteit is broodnodig in onze sector.”

Zodra de gepresteerde uren zijn ingegeven, gebeurt de verdere berekening en administratieve afhandeling automatisch. Josefa: “We hoeven zelf geen loonbrieven meer op te sturen of vragen te beantwoorden over vakantiedagen: iedereen heeft online toegang tot die informatie. Ook de boekhouder kan nu de nodige gegevens terugvinden voor de balans en de belastingaangifte. Zo sparen we elke maand tot wel een dag werk uit.”

Binnenkort gaat Josefa ook een nieuwe functie testen, waarbij de gepresteerde uren rechtstreeks vanaf de prikklok worden doorgegeven. Daar ligt nog meer tijdswinst in het verschiet.

Modelovereenkomsten en sociaal-juridisch advies

De gerante krijgt af en toe ook vragen van medewerkers voorgeschoteld die een zekere sociaal-juridische expertise vereisen. “Gewoon even bellen naar SD Worx en het is opgelost”, glimlacht Josefa. “En als de dossierbeheerster niet meteen een pasklaar antwoord heeft, dan hoor ik snel iets van de juridische dienst. Die beschikt over verschillende templates en modelcontracten, wat al meteen van pas kwam toen we voor het eerst een vervangingscontract moesten opstellen.”

Help, ik krijg controle!

Een ander voordeel voor Josefa is de zekerheid dat alles in regel is én dat alle nieuwe maatregelen voor werkgelegenheidssteun ten volle worden benut. “Ik heb aan SD Worx gevraagd om ons arbeidsreglement na te kijken, en zij hebben me bijgestaan met raad en daad. Als de wet verandert, bieden ze opleidingen aan. Je leert altijd weer iets bij! Ik heb bijvoorbeeld veel gehad aan de opleiding ‘Help, ik krijg controle’. Ik voelde me achteraf beter voorbereid op een mogelijke controle door de arbeidsinspectie en weet nu ook dat SD Worx me daarin kan bijstaan.”

Van baas tot baas

“In mijn vorige kantoor sprak ik van baas tot baas. Dat was op de een of andere manier wel geruststellend. Maar uiteindelijk vind ik het contact met SD Worx even kwaliteitsvol. Er is weinig verloop in hun team: ik heb altijd dezelfde contactpersonen en zij nemen mijn zaken ter harte. Ik heb het gevoel dat zij zich ook goed voelen bij hun werkgever. Dat merk je gewoon.”

“In mijn beroep heb je drie essentiële partners – de bankier, de boekhouder en de HR-partner – en die kies ik met de grootste zorg uit”, besluit Josefa. “Ik had een HR-partner als SD Worx nodig, die niet alleen de rol van sociaal secretariaat perfect vervult, maar ook manieren zoekt om mij het leven makkelijker te maken en mij proactief adviseert.”

Banner newsletter NL

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Op zoek naar meer informatie?

Contacteer SD Worx

Volg de SD Worx Community