Personeel motiveren: 5 vuistregels voor uw horecazaak

9 januari 2018 - Door Vicky Demiddel - Leestijd: 3 minuten
Motiveren & engageren Horeca

Als horeca-uitbater wilt u maar één ding: tevreden klanten die graag terugkeren naar uw zaak of er reclame voor maken binnen hun vriendenkring. Maar klantentevredenheid is het samenspel van vele ingrediënten, waaronder gemotiveerde medewerkers. Met deze 5 vuistregels stroomlijnt u het personeelsbeleid in uw horecazaak:

Horeca

1. Maak vooraf loonafspraken (en kom ze na)

Uit gesprekken met horecamedewerkers blijkt dat het niet-naleven van loonvoorwaarden de reden bij uitstek is om elders te solliciteren. Maak dus bij aanwerving duidelijke loonafspraken en kom die vervolgens ook na. En daar hoort uiteraard ook de stipte uitbetaling van de lonen bij. Springt u hier slordig mee om, dan stapelen de frustraties zich op en kan de vlotte werking van uw zaak in het gedrang komen.

2. Bezorg iedereen zijn taakomschrijving

Medewerkers hebben nood aan een houvast. Die biedt u hen door het organigram van uw zaak te schetsen en er met iedereen helder over te communiceren. Met welomlijnde taakomschrijvingen schept u duidelijkheid over wat u van elke medewerker verwacht en wat zijn verantwoordelijkheden zijn binnen de hiërarchie. Zet u de lijst op papier, dan is ze meteen een handige leidraad voor het functioneringsgesprek.

3. Stel een huisreglement op

Van laatkomer tot sloddervos: mensen hebben al snel het gevoel dat ze de dupe zijn van de nonchalance van anderen. Een huisreglement helpt om aan iedereen duidelijk te maken aan welke basisregels ze zich moeten houden. Maar maak u geen illusies: zelfs met een huisreglement zullen er af en toe ergernissen zijn. Hier maakt u korte metten mee door op geregelde tijdstippen een teamoverleg te organiseren. Zo vermijdt u dat frustraties tussen collega’s onherstelbare proporties aannemen.

4. Geef uw personeel de kans om te leren uit fouten

Wie van zijn werkgever vertrouwen krijgt, neemt initiatief en groeit in zijn job. Dat houdt natuurlijk ook in dat u uw medewerkers de kans moet geven om te leren uit hun fouten. Leg steeds duidelijk uit wat er niet correct was en laat hen vervolgens mee nadenken over een mogelijke oplossing. Het resultaat: uw medewerkers leren bij en voelen zich gerespecteerd.

5. Bied ervaren medewerkers voldoende groeikansen

Dat ervaren rotten nieuwkomers onder hun vleugels nemen, spreekt voor zich. Maar ook medewerkers met flink wat jaren op de teller in uw zaak, willen blijven bijleren en evolueren in hun job. Door hen opleidingen aan te bieden, bijvoorbeeld met het oog op een leidinggevende rol binnen uw zaak, houdt u hen geëngageerd.

Tot slot nog dit: niets zo demotiverend als een baas die af en toe eens binnenspringt en vervolgens iedereen op de vingers tikt. Betrokkenheid en respect toont u door zelf zo veel mogelijk aanwezig te zijn in de zaak. Bovendien is het de ideale manier om uw ploeg aan te sturen en te steunen. En ervoor te zorgen dat ze uw visie en concept mee vertolken naar de klant.

Engagement

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Op zoek naar meer informatie?

Contacteer SD Worx

Volg de SD Worx Community