4 zaken die de personeelsdienst niet langer intern beheert

2 maart 2018 - Door Ella HR - Leestijd: 3 minuten
Outsourcing

Een scherpere focus op uw kerntaken. Meer tijd voor strategisch personeelsbeleid. Een payroll die volledig mee is met de recentste wetgeving … De voordelen van het volledig of gedeeltelijk uitbesteden van personeelszaken zijn legio. Dat outsourcing de jongste jaren aan populariteit wint, hoeft dan ook niet te verbazen. Deze 4 zaken worden door personeelsdiensten het vaakst op de takenlijst van een externe geplaatst.

externalisation des tâches

1/ Verlofadministratie

Van aanvraag, over goedkeuring, tot invoering in het loonsysteem: het proces achter verlofadministratie gaat niet altijd van een leien dakje. Bovendien moet u rekening houden met tal van wettelijke bepalingen voor specifieke verloftypes zoals klein verlet, thematisch verlof, tijdskrediet enzovoort.
Kortom, de vraag ‘kan ik daar verlof voor krijgen?’ is snel foutief beantwoord, met alle rechtzettingen achteraf van dien. Reden te meer om een beroep te doen op een externe specialist die met up-to-date juridische achtergrondkennis verlofaanvragen in een mum van tijd correct behandelt.

2/ Personeelsadministratie

Arbeidsovereenkomsten opstellen, werkschema’s invoeren, overuren registreren … Vooraleer u de lonen binnen uw bedrijf kunt berekenen, moet u bergen administratief werk verzetten. Daarnaast loeren heel wat fouten om de hoek – met name tegen de spelregels voor arbeidscontracten van bepaalde duur, deeltijdse contracten, afwijkingsregisters, de Dimona-aangifte enzovoort. Veel van deze taken zijn nochtans routineus en perfect uit te besteden aan een externe personeelsdienst.

Digitaliseren als extra troef

Steeds meer werkgevers digitaliseren bepaalde personeelsdocumenten. Om het beheer ervan te optimaliseren, maar ook om aan de digitale verwachtingen van medewerkers te voldoen. Van elektronische loonbrieven en onkostennota’s tot een online verlofplanning of overzicht van het eigen loonpakket: digitale documenten zijn voor veel medewerkers een evidentie geworden.

3/ Payrollberekeningen

De regelgeving voor payroll en fiscaliteit verandert continu en wordt met de dag complexer. Geen wonder dat u al eens bepaalde componenten vergeet mee te nemen in de loonberekeningsbasis. Niet alleen kunnen factoren zoals internationale tewerkstelling, een gewijzigde gezinssituatie en extralegale voordelen een impact hebben op de loonbrief, schommelingen in het nettoloon kunnen ook vragen oproepen bij uw medewerkers. Een externe expert in de arm nemen die de fiscale wetgeving op de voet volgt om lonen correct te berekenen en medewerkers op vaste tijdstippen professioneel te woord te staan: het biedt al snel een duidelijke meerwaarde voor uw personeelsdienst én uw medewerkers.

4/ Sociaaljuridische vraagstukken

Sociaaljuridische zaken uitbesteden is een minder voor de hand liggende vorm van outsourcen, maar komt in de praktijk wel vaak voor. Dat hoeft niet te verbazen. De personeelsdienst krijgt dagelijks talloze vragen van medewerkers én managers voorgeschoteld, soms op het bizarre af. Bepaalde situaties die daaruit voortvloeien – denk aan arbeidsovereenkomsten verbreken of een ontslag motiveren – kunnen zelfs een juridisch of financieel staartje krijgen als er fouten worden gemaakt of wettelijke bepalingen over het hoofd worden gezien.

Complexe, sociaaljuridische vraagstukken even opzijzetten – zodat een expert van buitenaf er nadien een glashelder en wettelijk sluitend antwoord kan op geven – is voor veel personeelsdiensten dan ook een reflex geworden. Als personeelsdienst spaart u er ook veel tijd mee uit. Zo hoeft u niet continu talloze bronnen te consulteren om op de hoogte te blijven van nieuwe of aangepaste regelgeving. Als u weet dat er in 2016 alleen al zo’n 558 wetswijzigingen waren met betrekking tot personeelszaken, dan is de rekensom snel gemaakt.

“Ik kan op beide oren slapen”

Leen De Gryze krijgt bij Grammer Electronics – dat elektronische systemen voor voertuigen ontwerpt en produceert – talloze vragen van medewerkers. En dat over een breed gamma aan sociaaljuridische onderwerpen. “Die gaan over de verschillende soorten tijdskrediet en loopbaanonderbreking, de fiscale impact van een wijziging in het gezin, of het voordeel in natura voor een firmawagen. Ook ‘Heb ik recht op klein verlet?’ is geen uitzondering.”

“Dagelijks doe ik drie tot vier keer een beroep op het sociaaljuridische zoekplatform van SD Worx. Voordat ik Ella gebruikte, sprokkelde ik telkens mijn input op een aantal websites. Maar daar raakte ik soms de weg kwijt. Met een zoekopdracht via Google weet je niet altijd of de informatie wel correct en actueel is. Ella is gebruiksvriendelijker en vollediger: het platform beantwoordt elke specifieke vraag. En ik kan op beide oren slapen: de informatie is altijd correct en up-to-date.”

Ella

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Je krijgt de nieuwsbrief elke 2 weken & kan op elk moment uitschrijven. 

Op zoek naar meer informatie?

Contacteer SD Worx

Volg de SD Worx Community