Al gamend naar een nieuwe job: extra (uitzend)krachten gezocht

Bijna 15.000 medewerkers gezocht voor job in logistiek, productie en callcenter

4 februari 2022

Vandaag staan er in België bijna 15.000 vacatures open, alleen al in de sectoren van productie, logistiek en customer service. Toch is er te weinig instroom van kandidaten voor jobs van bijvoorbeeld orderpickers, productiemedewerkers of ondersteuning in callcenters. Dat stelt SD Worx vast, dat naast loonverwerking dagelijks in België en Nederland ook duizenden uitzendkrachten aan het werk zet op interimbasis. Vanaf 1 februari gaat SD Worx op zoek naar de beste “Master Operator”, de snelste “Super Picker” en de vriendelijkste “Customer Hero”. Door de lancering van drie games en de wedstrijd wil SD Worx deze jobs positief in de kijker zetten en extra talent warm maken voor deze functies. Werkgevers Organon en Brouwerij Haacht schetsen een beeld vanop de werkvloer. Twee uitzendkrachten getuigen.

Wat zijn de belangrijkste vaardigheden voor een job van productie- of logistiekmedewerker? Weinigen kunnen er zich een concreet beeld bij vormen hoe de job eruitziet op de werkvloer. De nood bij werkgevers is nochtans groot: er staan heel wat vacatures open in België. In de laatste 8 weken alleen al:

  • Productiemedewerker: 5.839 
  • Logistiek medewerker: 3.321
  • Customer Service medewerker: 6.446
Bron: Jobfeed (31 januari 22)

Vind de job die bij je past...al gamend

The Job Games zijn een toegankelijke en laagdrempelige manier om werkzoekenden in contact te brengen met jobs waar ze misschien nog niet aan gedacht hebben. Millennials besteden veel tijd op het internet en spelen regelmatig online games. Internet & smartphone zijn primaire media voor mensen tussen 18 en 39 jaar. 80% van de Gen Z & Millenials spelen games. Met The Job Games spelen ze een spel en ontdekken ze of ze sterk zijn in één van de kernvaardigheden die bij bepaalde functies verwacht worden. Daarnaast maken alle spelers ook kans op het winnen van één van de 3 iPhone 13’s.

Mieke Dijckmans, verantwoordelijke rekrutering voor kmo’s van SD Worx: “We mikken op een doelpubliek van 18-35 jaar, dat online erg actief is. Via de jobgames willen we de drempel verlagen naar jobs waar deze jongeren niet spontaan aan denken. Met deze competitie in de drie online spelletjes geeft SD Worx Staffing aan dat we méér met visuele elementen, op een speelse manier, nieuwe kandidaten willen leren kennen. Veel werkzoekenden zijn zelf ook nog ‘zoekende’. Met meer dan 1800 vacatures voor jobs als orderpicker, productiemedewerker en klantgerichte helden moeten we durven vernieuwen.” 

De game alleen kan de job niet beschrijven, maar SD Worx wil de aandacht vestigen op de belangrijkste vaardigheden.

Drie games in drie talen 

Op de website van The Job Games (https://thejob.games) kunnen werkzoekenden in het Nederlands, Engels of Frans drie verschillende games spelen:

  • Super Picker (orderpicker) Belangrijke skill: snelheid
  • Master Operator (productiemedewerker) Belangrijke skill: nauwkeurigheid 
  • Customer Hero (medewerker callcenter) Belangrijke skill: klantgerichtheid

game

Wat vinden werknemers en werkgevers ervan: de praktijk van de werkvloer

Productiemedewerker met oog voor detail

We polsen naar een paar reacties van medewerkers en leidinggevenden die de kneepjes van de job kennen. 

Lissa Heremans OrganonLissa Heremans, overschouwt bij Organon, vroeger gekend als Schering-Plough, de productie als operational coach: “In ons bedrijf vormen nauwkeurigheid en oog voor kwaliteit de hoofdcomponenten van de job als operator aangezien we onze patiënten producten willen aanbieden die werkzaam, veilig én van hoge kwaliteit zijn. In deze rol ben je niet enkel verantwoordelijk voor het bedienen van de machine, maar ook voor het instellen en het bevoorraden van de lijn met de juiste componenten. Daarnaast ben je ook betrokken bij initiatieven om het werk efficiënter te kunnen uitvoeren. Een online game kan de veelzijdigheid van de operatorfunctie nooit helemaal vatten, maar aandacht voor deze job is meer dan welkom. We zijn immers steeds op zoek naar goede operatoren die onze teams kunnen versterken. We zoeken mensen met een grote verantwoordelijkheidszin die graag in de farmasector willen werken. Digitale skills zijn zeker een troef om de verschillende toestellen te kunnen bedienen. Of iemand de juiste vaardigheden heeft, ontdekken we via extra screenings, maar we voorzien ook gespecialiseerde opleidingen.” 

Organon is een wereldwijde farmaproducent met meer dan 60 geneesmiddelen en therapeutische producten voor bijvoorbeeld hartaandoeningen, dermatologie, allergieën en astma. In België gebeurt dit in Heist-op-den-Berg met meer dan 800 werknemers. Per jaar gaat het om meer dan 170 miljoen eenheden met 101 formules en 9400 verpakkingsorders voor meer dan 140 landen.

Zoe OrganonZoë De Goeyse werkt ondertussen al drie maand als operator bij Organon. Ze testte de spelletjes uit: “Ik vind het een verfrissende manier om de aandacht te trekken van nieuwe kandidaten. Ik vond de spelletjes van operator en orderpicker leuk en spannend. Je moet er echt wel je hoofd bijhouden, net zoals in mijn job vandaag.” Daarin ziet deze jonge uitzendkracht wel een gelijkenis: “We werken met grote machines die we continu goed in de gaten moeten houden. Onze job bestaat erin om meteen in te grijpen bij storingen en de hele lijn kwaliteitsvol en vlot te verpakken. Deze job geeft je dan ook een positieve flow en dynamiek. Samen met de collega’s proberen we goede scores of targets te halen. Je werkt nooit alleen, maar steeds in ploegen. Het is ook fijn te werken voor zo’n groot bedrijf. Ik leer nog veel bij; dat gaat vlot via training op de werkvloer. Er is steeds variatie, want we doen ook kwaliteitstesten van de producten. Ik ben heel blij dat ik deze job gevonden heb, want ik doe het heel graag en het werk ligt me zeer goed.”

What’s in a name: Order picking op de werkvloer

Jo MoonsIn een snel evoluerend logistiek landschap, met specifiekere noden van onze klanten, zijn onze medewerkers cruciaal. Net daarom steunen wij als brouwerij dit project. Het is een heel fijn initiatief dat de juiste doelgroep aanspreekt voor deze boeiende jobs”, getuigt Jo Moons, Head of Logistics van BROUWERIJ HAACHT enthousiast. “Het spel weerspiegelt de jobinhoud op een ludieke manier. Zo zal een Super Picker inderdaad snel instructies opvolgen (bij ons via scanning en voice picking) met wat logisch denkwerk en zin voor organisatie om te weten ‘wat pick ik het eerst’. De ideale orderpicker is ook stressbestendig en proactief. Andere kernkwaliteiten van een goede orderpicker zijn nauwkeurigheid, flexibiliteit en een goede fysieke paraatheid. Ben je een teamplayer met een positieve ingesteldheid en heb je vooral veel goesting, dan ben je bij ons van harte welkom. De rest kunnen we je aanleren.”

Joran HoremansHet spelletje van orderpicker met de rolband is een toffe manier om deze job voor te stellen aan een jong publiek. Al zal deze job er in elk bedrijf wel anders uitzien,” weet uitzendkracht Joran Holemans. Hij werkt nu acht maanden bij Brouwerij Haacht en gaat er binnenkort vast aan de slag. “In de brouwerij rij ik rond met een heftruck om paletten met bakken bier en vaten op te pikken en klaar te zetten. Dat rondrijden vergt behendigheid: ik vind dat een fijne uitdaging en een hele verantwoordelijkheid. Het is ook zeker niet eenzaam; je werkt altijd met twee in een ploeg en je hebt ook contact met veel andere collega’s bv bij het laden en lossen. Bij Brouwerij Haacht ben je ook geen nummertje. De sfeer is goed en zeker niet stresserend, al kan het soms druk zijn.

Vanaf 1 februari gaat SD Worx op zoek naar de beste “Master Operator”, de snelste “Super Picker” en de vriendelijkste “Customer Hero” 
Check het spel hier: https://thejob.games